Ministr Ťok přistižen při lži. Jde o mýto

03.07.2017 21:30

České mýto je oprávněně považováno za nejúspěšnější státní elektronickou zakázku. A to nejen při srovnání s dlouhodobě krachujícími podobnými projekty. Vzpomeňme například na neúspěšné řízení na dodávku elektronických náramků pro vězně, ostudu s pražskou Opencard, kolabující registr automobilů, nevydařené a nakonec zrušené odesílání důchodů na bankovní karty, elektronický sběr zdravotnických dat a mnoho jiných projektů. Mýto funguje přes deset let bez jediného výpadku, přesto je nejčastěji spojováno s amatérskými hádkami politiků, jak by mělo fungovat, jakou technologii používat a kdo by jej měl vybírat.

Ministr Ťok přistižen při lži. Jde o mýto
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Vláda Bohuslava Sobotky začala připravovat nový tendr na provoz mýtného systému po konci smlouvy s Kapschem, začátkem roku 2014. V červnu 2014 ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře (ANO) vypsalo tendr na projektového manažera soutěže. Tendr ale provázely pochybnosti a v prosinci 2014 ho nový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zrušil.

Kvůli časové tísni vláda v březnu 2016 schválila krizovou variantu výběru mýta po konci roku 2016 s tím, že ministerstvo dopravy vypíše přímou zakázku. V červenci pak vláda schválila prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Ministerstvo dopravy potom uzavřelo dodatek ke smlouvě s Kapschem o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Vše doprovázely politické spekulace doplněné především ze strany premiéra a jeho poradce Radka Pokorného snahou připravit výběrové řízení co nejvýhodněji pro jednoho z uchazečů o české mýto, slovenskou firmu SkyToll.

Ani dnes, kdy už ministr dopravy Dan Ťok na konci června nový tendr na výběr českého mýta vypsal, obvinění a hádky neustávají. Ministr zřejmě pod velkým stresem kupí chybu za chybou, nešikovně se vymlouvá a v jednom případě, jak dokážeme, i lže. To když se v souvislosti s nařčením, že může být obviněn z nezákonného chování, když připouští možnost, že nový výběrčí mýta nemusí používat současné zařízení v hodnotě několika miliard, které je v majetku státu, vymlouval na dohodu s nezávislou státní institucí NKÚ. „Já se toho nebojím, protože podle mě každý z těch nabízejících využije možnosti ten majetek využít. A při neoficiálních jednáních na NKÚ jsem byl ujištěn, že i kdyby se ten majetek nevyužil, tak by to nemělo být bráno jako nehospodárné nakládání,“ prohlásil suverénně Dan Ťok.

To si ale nenechal líbit šéf NKÚ Miroslav Kala a proti tvrzení ministra dopravy se ostře ohradil. „Především bych rád zdůraznil, že Nejvyšší kontrolní úřad není konzultačním místem a ke svým kontrolám se vyjadřuje až po jejich ukončení v kontrolním závěru. Svá stanoviska k předmětu kontroly tedy určitě nemůžeme sdělit dřív, než kontrola proběhne a než vyhodnotíme vše, co jsme zjistili. Pan ministr s NKÚ skutečnosti, které provázejí vypsání tendru na mýto, nekonzultoval, a jak vyplývá z toho, co jsem řekl, ani konzultovat nemohl. Taková vyjádření pana ministra chápu jako snahu kontrolované osoby opatřit si alibi opřením se o autoritu nezávislé ústavní instituce, kterou NKÚ je,“ odhalil lež ministra Ťoka Miroslav Kala.

Ministr dopravy přichycen při ostudné lži se ale nepoučil a pokračuje v kličkování a nejasných vyjádření i nadále. Aktuálně v souvislosti s obviněním, že ministerstvo dopravy rozdává neuváženě citlivá data všem potenciálním uchazečům o české mýto, aniž procházejí první kvalifikací.

Firmě Kapsch vadí například způsob, jakým ministerstvo dopravy nakládá s citlivými daty v tendru. Kritizuje to, že úředníci vydávají datová média s citlivými informacemi každému z uchazečů. V původní dohodě měli citlivé informace získat pouze uchazeči, kteří prošli kvalifikací a podepíšou dohodu o mlčenlivosti. Podle ministra Dana Ťoka ale úřad uchazečům žádná citlivá data nepředává. „Rozdávají na USB discích více než 70 tisíc(!) stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o ně požádá. To je nelogické, nedomyšlené a krajně hazardní,“ uvedl ředitel Kapsche v Česku Karel Feix.

Podle Ťoka předávané informace nejsou citlivé povahy, uchazeči o zakázku se nedostanou ke zdrojovým kódům nebo jiné zneužitelné informace. Úřad navíc uchazečům dává pouze ty informace, které jsou majetkem státu. „My jsme s Kapschem podepsali dodatek a ten dodatek definuje, že můžeme data, která jsou ve vlastnictví státu, dávat účastníkům soutěže,“ řekl Ťok. Podle Feixe ale rozdávání uvedených dat bezpečnost systému, který má být v provozu ještě zhruba tři roky, významně ohrožuje. Ministerstvo proto firma vyzvala, aby s vydáváním dat přestalo. Pokud se tak nestane, je Kapsch připraven obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů či dát podnět k Národnímu bezpečnostnímu úřadu. Pokud bude rozhodnuto v neprospěch ministerstva, bude to už druhé těžké selhání ministra Ťoka v krátké době.

Již předtím se jeho obrana proti kritikům vypsaného tendru dala charakterizovat jako alibistická, mírně řečeno jako nešikovná.

Když Hospodářská komora ČR kritizovala nově vypsané výběrové řízení na správu mýtného systému po roce 2019 a tvrdila, že ministerstvo zakázku za téměř 30 miliard korun připravovalo utajeně a parametry nekonzultovalo s odborníky a podnikateli v dopravě, a má tak pochybnosti o tom, že zakázka byla vypsána korektně, ministerstvo dopravy na obranu jen suše uvedlo, že základní parametry zakázky byly stanovené vládou a veřejně známé.

Komora navíc zopakovala, že nesouhlasí s rozšiřováním mýta na silnice nižších tříd. Ministerský tendr totiž počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic I. třídy. Podle komory je také otázka, zda výběr mýta na těchto komunikacích pokryje náklady na provoz. Odpověď Dana Ťoka nevybočuje z jeho předchozích vyjádření: „Není překvapivé, že Hospodářská komora hájí zájmy svých členů, kteří chtějí tuto velkou zakázku získat. My hájíme zájmy občanů. Tendr proto není šitý na míru žádné technologii ani té, kterou provozuje Kapsch,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Ale je opravdu v zájmu občanů, aby po zavedení mýta na silnice nižších tříd zdražily potraviny v místních obchodech, protože dopravci budou nuceni při rozvozu zboží nově platit mýto.

Kromě komory kritizovala rozšíření mýta například Asociace krajů i sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Nicneříkající odpověď Dana Ťoka na sebe nenechala dlouho čekat: „V případě zástupců dopravních společností je odpor k rozšiřování poplatků pochopitelný,“ uvedl Ťok. „Rozšíření mýta na silnice nižších tříd, které v minulosti prosazovali zejména hejtmani za ČSSD, totiž pro dopravní firmy bude znamenat růst nákladů,“ řekl Ťok. Zapomněl ale říci, kdo ty zvýšené náklady dopravců zaplatí. Ani on, ani ČSSD, ani hejtmani, ale normální občané nakupující zboží ve svých obchodech.

Rozšíření silnic, kde by se mělo nově platit mýto, už předtím kritizovali kamionoví dopravci, Asociace krajů nebo samotní uchazeči o zakázku. Podle Ťoka ale skutečnost, že plán kritizují jak provozovatelé mikrovlnné, tak i satelitní technologie, znamená, že vypsaná soutěž nebude zvýhodňovat žádnou z technologií. A aby své klopýtání s mýtem ještě podpořil, dodá, že on jako ministr za ANO s rozšířením taky nesouhlasí, ale že musel plnit zadání státu. Tedy vlády, ve které zasedá jako nejvyšší přes dopravu právě on. „Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto,“ uvedl Ťok. Rozšiřování zpoplatněných jedniček ze 230 kilometrů na 900 je ale podle něj součástí dohody s koaličními partnery, kterou respektuje.

Kéž by stejně pokorně naslouchal i skutečné odborníky z oboru dopravy a konkrétně elektronického mýta. Aktéři podobných „nepovedených“ výběrových řízení měli v minulosti co do činění se soudem. Jak asi dopadne výběrové řízení na operátora pro výběr elektronického mýta? 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…