„Ano, přesně takhle to pro mě stojí,“ citují LN ve zprávě Ťoka, který je za svůj postoj k tendru kritizován především sociálními demokraty. Ministr podle nich totiž neplní vládní usnesení, aby připravil technologicky neutrální tendr, když první soutěž plánuje na provoz současného systému mýtných bran.
Jak uvádějí Lidové noviny, premiér Sobotka na tomto bodě bude příští středu, při posledním zasedání vlády před kabinetními prázdninami, trvat. Šéf resortu dopravy je ovšem přesvědčen, že je jeho postup správný, protože prý využije životnost systému, který si stát zaplatil. A plní prý i vládní usnesení, neboť jeho návrh počítá i s druhým tendrem, kde už podle něj na technologii sběru dat pro výpočet poplatku nebude záležet.
Kvůli dodatku bude muset nový provozovatel stále počítat s Kapschem
Jeho návrh počítá s tím, že nejpozději začátkem příštího roku vypíše tendr na současný provoz mýtných bran. Vítěz by měl po dobu pěti let vybírat poplatky za průjezd kamionů, což by mělo do státní kasy hodit asi deset miliard korun. Vše by přitom mělo začít rokem 2017, kdy končí smlouva současnému provozovateli – rakouské firmě Kapsch.
V době kontraktu se má podle Ťoka oddělit centrální systém, což je vlastně výběrčí mýta, od poskytovatele, který zajišťuje technologie, kterými se získávají údaje pro předpis plateb. Centrální systém má přitom, jak uvedl ministr dopravy, spravovat stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Vláda se navíc bude zabývat otázkou, zdali zpoplatnit další úseky. Proti tomu se totiž ohrazuje Babišovo hnutí ANO, jehož je Ťok ministrem. Ten navíc čelí kritice, že jeho návrh favorizuje firmu Kapsch, která se o mýtné stará už nyní. Ministr dopravy se ale brání životností projektu a dodatkem smlouvy s Kapschem, který stanoví, že nový provozovatel, i když to Kapsch nebude, bude muset strpět, že nové brány bude stavět rakouská firma.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jzd