„O hlavním publicistickém pořadu České televize Události v jeho nejnovějším formátu bylo už leccos napsáno a řečeno. Zejména o nadvládě formy nad obsahem, v kterémžto formátu se moderátorky změnily v manekýnky a moderátor v manekýna, kteří před kamerami postávají, pochodují a pózují, a přitom cosi čtou z teletextu,“ zahajuje Pehe svůj článek na blogu Aktuálně.cz.
Politolog poukazuje na malou analytickou hloubku domácího zpravodajství či omezenou schopnost nabídnout zprávy z celého světa. Peheho kritika se snáší zejména na to, co nastane po první půl hodině relace. „Události“ se v tom okamžiku pravidelně mění v cosi, co bychom mohli popsat jako „výchova občana ve spotřebitele“. Dozvídáme se prý, jak lépe a levněji cestovat, na co si dát pozor při nákupech, kam za nákupy, popřípadě jak číst informace o složení potravin a kosmetických výrobků.
Celý text Jiřího Pehe ZDE
„Lze argumentovat, že pokud už by měla televize veřejné služby vůbec v hlavním zpravodajském pořadu nějak ,vychovávat', pak k aktivnímu občanství, nikoliv ke konzumu. Měla by kultivovat a spoluvytvářet ,veřejnost' coby základní kámen demokracie. To neznamená, že nějaký pořad pro spotřebitele, v jiném vysílacím čase, nemá mít ve veřejnoprávní televizi místo,“ vysvětluje Pehe.
Politika se stává druhem konzumu
Podle politologa Peheho si v Událostech dosyta užijeme zhruba dvaceti politiků, kteří pořád dokola cosi komentují nebo jen plkají. Pehe dále zdůrazňuje, že televize veřejné služby by ale měla zprostředkovávat především to, co si o politice myslí veřejnost. „Není divu, že mají občané politiky a politiků plné zuby,“ myslí si Pehe.
„Neměli bychom se divit, že když veřejnoprávní média vyrábí z občanů spotřebitele, nakonec i politika se stává druhem konzumu, v němž lze s pomocí reklamy a lhaní prodat občanům, pardon voličům-spotřebitelům, cokoliv a kohokoliv,“ píše v závěru svého příspěvku na blogu politolog Jiří Pehe.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr