Na železnici jsou předpisy psány krví, sdělil Moravcovi ředitel Českých drah

02.08.2020 14:40

České dráhy mají za sebou černý měsíc na železnici. Co s tím? Jak zabránit další železniční apokalypse? V nedělních Otázkách Václava Moravce o tom debatovali předseda představenstva Českých drah Václav Nebeský a ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Na železnici jsou předpisy psány krví, sdělil Moravcovi ředitel Českých drah
Foto: ČD Cargo
Popisek: ČD Cargo

Kolář prohlásil, že po nelehkém červenci je třeba provést audit všech provozních zaměstnanců, všech osob pracujících na železnici, a to jak u Českých drah, tak u dalších subjektů, a to dva roky zpět. „My opravdu nespíme a každý rok máme cílené státní dozory,“ zdůraznil Kolář.

Na českých kolejích jezdí celkem 121 subjektů – České dráhy jsou jedním z nich.

Bezpečnost je náš denní chleba, uklidňoval diváky Nebeský, s tím, že analýzy bezpečnosti dělají České dráhy průběžně. „Já jsem člověk z provozu. Už ve škole nás učili, že předpisy jsou psané krví. To znamená, že se měnily vždycky v reakci na to, že se něco stalo,“ upozornil Nebeský.

Anketa

Do jakého filmu byste nejraději zařadili postavu Václava Havla?

hlasovalo: 13254 lidí
Protože sám prošel životem na dráze, snaží se o to, aby strojvedoucí měli víc času na odpočinek. Problém však podle něj tkví v tom, že se ani sami strojvedoucí jako velká profesní skupina neshodnou na tom, co by jim vlastně prospělo, kolik odpočinku potřebují a tak podobně.

Kolář dal v této věci Nebeskému za pravdu. Je prý těžké stanovit, co by se hodilo zlepšit.

Licenci strojvedoucího má v Česku přes 10.600 lidí. Průměrný věk strojvedoucího je asi 49 let. Kolář v této souvislosti upozornil, že za porušení předpisů je možné pozastavit platnost zmíněné licence. Pokud by šlo čistě o chybně projetá návěstidla, licence by byla pozastavena asi 300 lidem ročně.

Podle Nebeského nastal čas vylepšit především tratě D3, kde se o bezpečnost starají sami strojvedoucí s jedním pracovníkem působícím na telefonu, který monitoruje danou trať. Ale pokud se jeden strojvedoucí tomuto pracovníkovi neohlásí, může dojít ke srážce vlaků, k jaké došlo v Perninku, na západě Čech, kde bohužel umírali lidé.

Kolář v této souvislosti uvítal ustavení bezpečnostní komise k situaci na železnici, kde se bude řešit kácení stromů u přejezdů, lepší výuka strojvedoucích a tak podobně. Kolář věří, že díky komisi bude možné podobné problémy řešit rychleji.

Pánové se shodli na tom, že kapacita tratí je omezená a nelze si myslet, že unese stále rostoucí množství souprav.

České dráhy musí řešit také situaci, že jsou ve ztrátě ve výši 1,5 miliardy. Lidé se, bohužel, do vlaků úplně nevrátili. „My jezdíme se 70% obsazeností vlaků, a na regionálních tratích je to trochu horší,“ sdělil Nebeský.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

10:21 To si to ČT zase podělala. Seriál Stíny v mlze viděl, kdo neměl

„Konečně se lidi chytili a začínají se pěkně udávat. Napráskali řezníka, co nadával na Ukrajince, a …