Neetické! Rada Českého rozhlasu jednohlasně odsoudila pojednání o dezinformačních serverech

28. 8. 2017 19:33

Server iRozhlas.cz přinesl článek, v němž shrnul žebříček těch nejsdílenějších fake news neboli dezinformačních zpráv. Je jich dost. Rada Českého rozhlasu veřejnoprávnímu rozhlasu vyčinila za to, že článek uveřejnil, aniž dal prostor „druhé straně“.

Neetické! Rada Českého rozhlasu jednohlasně odsoudila pojednání o dezinformačních serverech
Foto: pixabay.com
Popisek: Média - ilustrační foto

Šiřitelé dezinformačních zpráv prý tvrdí, že se Polsko chystá vystoupit z EU, že ministr obrany Martin Stropnický z hnutí ANO podřizuje českou armádu německým vojákům a že se nad Evropou šíří radioaktivní mrak. To jsou jen některé z vymyšlených či překroucených zpráv, jak je popisuje server veřejnoprávního rozhlasu. Lidé v České republice prý tyto zprávy hojně sdílejí.

„Za dezinformační a manipulativní weby označila několik desítek stránek studie think-tanku Evropské hodnoty, z níž kromě serveru iRozhlas.cz vycházejí i odborníci, kteří fenomén fake news studují,“ pokračuje server.

Celý článek naleznete zde.

Pro překroucené či smyšlené zprávy je prý příznačné, že míchají realitu s fikcí, což jim dává punc uvěřitelnosti. Někdy jde o skutečné, leč senzačně zpracované zprávy. Ty nejsenzačnější jsou pak na sociálních sítích sdíleny víc než zprávy z tradičních médií. Zcela falešná je prý asi polovina zpráv. Ostatní mají nějaký reálný základ.

Politolog Miloš Gregor serveru iRozhlas.cz řekl, že vůbec nejnebezpečnější je server ParlamentníListy.cz „Z mého pohledu jsou nejnebezpečnější... Právě proto, že řada obsahu je fakticky správně, takže vzbuzují důvěru, ale poměrně často se tam objeví zpravodajsky neseriózní a velice emotivně zabarvené výkřiky. To už zavání tendencí čtenáři manipulovat. Najdeme tam i konspirační teorie i hoaxy,“ uvedl politolog.

Některé dezinformační weby žijí podle veřejnoprávního rozhlasu z reklam, ale neplatí to o všech. Server Sputnik News prý např. reklamu vůbec neprodává, takže musí peníze získávat odjinud.

Sluší se dodat, že Rada Českého rozhlasu se ke článku postavila kriticky. Text jde prý proti duchu kodexu Českého rozhlasu, podle kterého je dobré dávat prostor také v textech kritizovaným aktérům, což se v tomto případě nestalo. Samotný článek byl uveřejněn už 23. května a Rada ČRo k němu přijala stanovisko dnes.

Rada Českého rozhlasu právě jednomyslně odhlasovala, že květnový článek o dezinformačních webech na iRozhlas.cz porušil kodex Českého rozhlasu. Nedal prostor druhé straně, napsal na sociální síti Facebook novinář a mediální analytik Filip Rožánek.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: mp

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

450 tisíc euro stojí jeden uprchlík. Já tu nechci šátky! Sprchují se v bazénech, narušila česká režisérka poklidné vysílání ČT o Německu

6:21 450 tisíc euro stojí jeden uprchlík. Já tu nechci šátky! Sprchují se v bazénech, narušila česká režisérka poklidné vysílání ČT o Německu

Režisérka a producentka Iva Švarcová, jež vyrůstala v Německu a dlouhodobě v zemi žije, se pro ČT24 …