Nejasnosti kolem firmy, obchodující s mýtem. Figurují v nich ta nejznámější jména českého byznysu

31.03.2016 21:49

Minulý týden, ještě před návštěvou čínského prezidenta, došlo k rychlé změně vlastnické struktury českého Skytollu. Už jej nevlastní původní kyperská struktura jako ten slovenský, ale 23. 3. 2016 koupila stoprocentní podíl finanční skupina J&T Group.

Nejasnosti kolem firmy, obchodující s mýtem. Figurují v nich ta nejznámější jména českého byznysu
Foto: Radek Kraus
Popisek: Dálnice D3

Obě firmy, česká i slovenská, se pak podle mluvčího slovenského Skytollu Antona Bódise v konsorciu ucházejí o českou mýtnou zakázku. Konsorcium opakovaně poslalo nabídku ministerstvu dopravy, že převezme správu českého mýtného systému od 1. ledna 2017, kdy vyprší smlouva s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch. Nejnovější návrh kalkuluje s cenou 1,5 miliardy korun za rok provozu.

Jde o částku, která je o zhruba 500 milionů korun nižší než suma, kterou za provoz systému předpokládá ministerstvo dopravy. To nedávno vypsalo jednací řízení na další tříletý provoz mýtného systému. Přestože materiál přímo nehovoří o tom, že automaticky prodlouží smlouvu s Kapschem, dává nicméně současnému dodavateli velkou šanci zakázku nakonec získat. Vynechání otevřeného výběrového řízení v něm totiž úřad zdůvodnil technologickou výjimečností dosavadního poskytovatele.

Skytoll ale dlouhodobě uvádí, že vybírat mýto prostřednictvím mýtných bran postavených Kapschem dokáže rovněž a plánuje státu pro případ výpadku v prvních měsících výběru záruky v podobě stamilionových garancí. Ministerstvo dopravy ale tato tvrzení zpochybňuje. „Možnost, jak během jednoho roku vybrat, implementovat a zprovoznit nový systém, je ale v realitě prakticky nulová. A to jak v právní, tak odborné rovině. A to přes deklarace například firmy Skytoll, že to dokáže,“ uvedl nedávno vedoucí odboru komunikace ministerstva Jakub Stadler.

SkyToll provozuje od roku 2010 satelitní mýtný systém na Slovensku. Na financování spuštění mýtného projektu v zemi se prostřednictvím svých bank podílely skupiny PPF a právě J&T. V současnosti je oficiálně jediným vlastníkem mateřské společnosti český podnikatel Petr Syrovátko, majitel liberecké stavební společnosti Syner.

Z velkých změn mimo jiné vyplývá, že nabídky na převzetí českého mýta, které byly státu činěné ze strany Skytoll CZ, jsou od minulého týdne jen prázdnou skořápkou bez mýtných projektů a referencí.

Na Slovensku se nám z veřejných zdrojů podařilo dostat ke dříve utajovaným účetním výkazům Skytollu a jsou to zajímavá čísla. Slovensko si kupuje od Skytollu mýto jako kompletní službu, takže v nákladech platí jak provoz, tak v podstatě i dodávku. A po třinácti letech má stát právo/opci si od Skytollu systém za další nemalé peníze odkoupit. Náklady jsou vyšší než čtyřicet procent! U nás jsou náklady přibližně poloviční a zařízení bude po skončení smlouvy s Kapschem vlastnit stát.

Za devět let provozu se v Česku na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

21:38 „Mladí si myslí, že všechno zachránili Američané“. Plzeňský památník obětí války se smutným osudem

Zrezivělý památník; víc, než se na pohled zdá. Jména škodováckých obětí druhé světové války po necel…