Organizace hodnotí míru transparentnosti na základě 13 kritérií. Vychází přitom z informací zveřejněných na webových stránkách kandidátů, jejich oficiálních profilů na sociálních sítích nebo odpovědí na otázky, které jim TIC položilo. Sledovaný je rovněž způsob komunikace jednotlivých kandidátů s veřejností.
"V rámci projektu bude TIC průběžně zpracovávat odhady skutečných nákladů na pořádání volebních akcí, na inzerci v médiích a na billboardech," uvedl Ondráčka. Tyto odhady pak bude porovnávat s reálnými příjmy a výdaji uchazečů až do samotných voleb. Aktualizované hodnocení kandidátů bude dostupné na webu. Lidé zde najdou také odkazy na životopisy kandidátů a členů jejich týmů, které zpracovalo občanského sdružení Naši politici.
Při sledování nákladů na volební kampaně jednotlivých kandidátů výrazně pomáhá zákonná povinnost zřídit transparentní účet. "Účty sice nemohou poskytnout kompletní obrázek a odpověď na otázku financování kampaně, ale je to minimálně dobrý začátek, jak donutit politiky skládat účty voličům a široké veřejnosti," podotkl k tomu Petr Vymětal z katedry politologie VŠE v Praze a člen TIC.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
autor: jav, čtk