Uhlíř si následně vzpomíná na jednu českou vysokoškolskou studentku, jenž požadovala, aby toalety na její alma mater nebyly děleny klasicky, ale byly takzvaně unisex. V Německu pak, jak uvádí, žádají odstranění básně z univerzity, protože v ní muž obdivuje ženy. Nápis je na budově Alice Salomon Hochschule v Berlíně již od roku 2011. Nyní studentská rada chce přemalování fasády, verše Eugena Gomringera totiž podle jejích slov evokují obdivování žen muži.
„Tím reprodukuje klasickou patriarchální tradici v umění, v níž ženy jsou múzami, které inspirují umělce k tvůrčím činům. Taková báseň je prý sexuálním obtěžováním,“ poznamenává Uhlíř, čeho si povšiml v sousedním Německu. Rektor je proti odstranění veršů, ale na škole již na základě rozhodnutí studentské rady probíhá soutěž o nové řešení fasády.
Původní text ZDE
„Vzpomněl jsem si na nedávný rozhovor s jedním svým známým, který mi vykládal o tom, že se sešel s absolventkou pedagogické fakulty, která by měla být připravena mimo jiné také pro výuku češtiny a literatury a přitom vůbec nevěděla, kdo napsal Fausta. Jméno Johann Wolfgang Goethe měla v povědomí jen mlhavě. U nás bychom se snad ani tomu nemuseli divit, ale že by už i v Německu na velkého básníka zapomínali?“ zeptal se Uhlíř. Vzpomněl pak také na německého autora Thila Sazzrazina, jenž před šesti lety uvažoval ve své knize o nevyhnutelně se blížícím katastrofickém scénáři.
„Podle něj je prý možné, že za několik málo desítek let si na Goethovy verše v Německu nikdo nevzpomene. Možná to ale přichází dříve, než předpokládal, a brzy se múzám ‚zatne tipec‘. Koneckonců i závěrečné verše Fausta ‚za věčným ženstvím jsme neseni výš‘ můžou dnešní idioti vykládat stejně, jako Gomringerovy verše na budově berlínské vysoké školy,“ uzavřel.
autor: vef