Nový letištní terminál bude hotový v červenci 2017, domnívá se primátor Pardubic

29.09.2015 13:19

Ačkoliv Martin Charvát (ANO) přiznává, že je funkce primátora časově náročná, svého rozhodnutí kandidovat nelituje. Co plánuje ve městě nového? Zajímalo nás také, co městu plyne za povinnosti, pokud se zapojí do pilotního projektu Ministerstva práce a sociálních věcí k chystané Koncepci sociálního bydlení. Řeč přišla ale i na dlouho diskutovanou výstavbu nového terminálu pardubického letiště včetně jejího financování. A prozradil nám, proč se neobává střetu zájmu u Andreje Babiše.

Nový letištní terminál bude hotový v červenci 2017, domnívá se primátor Pardubic
Foto: archiv primátora
Popisek: primátor Pardubic Martin Charvát (ANO)

V komunální politice jste nováčkem a hned ve funkci primátora. Jaký máte z prvního roku ve funkci pocit? Neobáváte se, že jste si, lidově řečeno, ukousl moc velké sousto?

Ale já jsem se vždy zajímal o politiku, veřejné dění. To, co se děje kolem nás, mi nikdy nebylo lhostejné. Primátor je v podstatě jako generální ředitel podniku. Musíte mít vizi, svůj tým umět nasměrovat, řídit a motivovat. Možná neskromně řeknu, že to jsem dělal i v předchozích zaměstnáních. Co se týká procesních věcí, zásad chodu úřadu, ty jsem se naučil a mám od toho tým lidí, kterým věřím. Celkově mě překvapilo, jak je tato funkce časově náročná. Kromě věcí, které musím „odpracovat“, se také účastním řady společenských akcí, různých oficialit. Přiznávám, že tím pádem trochu šidím o čas rodinu.

Již za nedlouho vás také čeká schvalování rozpočtu. Máte představu, jaký bude? Připomeňme, že podle koaliční smlouvy by město mělo mít po celé volební období vyrovnaný nebo přebytkový rozpočet a nemělo by se zadlužovat.

Rozhodně budeme připravovat rozpočet vyrovnaný. Samozřejmě se zapojením nevyčerpaných finančních prostředků letošního roku. Přebytkový rozpočet se nám zřejmě podle všeho postavit nepovede.

Jak jste sám uvedl pro naše stránky, v souvislosti s dlouho očekávanou opravou pardubického přednádraží musíte letos vše připravit tak, aby se v roce 2016 začalo stavět. Domníváte se, že se vám to podaří, nebo hrozí další odklad? Přece jen dokončení stavby limitují také dotace, jež město získalo a které by v případě zpoždění muselo vracet.

Nechat si utéci tuto příležitost – tedy nezrekonstruovat přednádraží – jsem považoval za obrovskou chybu. Ano, časově to bude velmi napjaté, ale tým zabývající se přednádražím pracuje opravdu tvrdě. Jsem přesvědčen, že to vše zvládneme a stihneme.

Hnutí ANO vás oslovilo tím, že podle vašich slov odmítá zavedené, často zprofanované politické praktiky a zvyklosti. Na druhou stranu někteří kritici zase Andreji Babišovi vyčítají jeho propojení byznysu s politikou a médii. To je podle vás v pořádku? Nevidíte v koncentraci moci v rukou jednoho člověka příliš velké riziko?

Domnívám se, že vzhledem k povahovým vlastnostem Andreje Babiše se není čeho bát.  A co se týká třeba médií, můj osobní pocit je spíše ten, že média jím vlastněná jsou k němu i k hnutí ANO občas dokonce více kritičtější než média ostatní.

Má podle vás Andrej Babiš pravdu, když říká, že současná vláda přinesla do Česka pozitivní energii? Pociťujete nějakou pozitivní změnu nálad ve společnosti?

Pozitivní energii určitě pociťují ti, kteří chtěli změnu. Ve vládě, oproti těm předchozím, je více odborníků, nejsou to jen „politici“. I to pozitivně nabíjí.

Výstavba nového terminálu pardubického letiště patří mezi témata několika posledních let. Před nedávnem jste se však s hejtmanem kraje Martinem Netolickým shodl na zastropení projektu na 250 milionů. V rozhovoru, který však hejtman před nedávnem poskytl pro naše stránky, označil i tuto částku za vysokou, přičemž kraj by měl pokrýt třetinu. Současně nevyloučil, že by si kraj musel vzít na financování úvěr. Souhlasíte s hejtmanem, nebo považujete částku za přiměřenou? A kde bude chtít sehnat finance?

Zastupitelstvo města Pardubic a též zastupitelstvo Pardubického kraje přijalo usnesení, ve kterém jsou definovány podmínky ručení pro společnost EBA a.s., a to za směnečný program, jehož horní limit představuje částku 250 mil. Kč. Pravdou je, že projektově připravený nový terminál pracuje s rozpočtem cca 300 mil. bez DPH. Úvěru, který by si vzal napřímo kraj, příliš nerozumím, neboť kraj sám neměl být nikdy stavebníkem, resp. investorem.        

Pardubice, které mají z větší části projekt financovat, by měly být také většinovým vlastníkem. Jaké z toho plynou pro vás výhody, ale i rizika?

Pardubice, jak jsem již uvedl, shodně jako kraj jsou připraveny ručit za směnečný program pro EBA a.s. Výhodou jistě je, že je shoda na zajištění větší části potřebných prostředků. Nevýhodou je, že bohužel proti původním předpokladům není nyní EBA a.s. z důvodu rusko-ukrajinské krize zisková, tj. plánovaných 50 mil. z vlastních zdrojů ze zisků minulých, resp. současných prostě využít nemůže.
Věřím, že tyto chybějící prostředky, které tvoří z rozpočtové ceny necelých 17 %, pokryje město Pardubice a kraj zvýšením základního kapitálu v poměru 66/34, tj. v roce 2017 by tato varianta znamenala výdaj z rozpočtu města ve výši 33 mil. Kč, a to jistě není v porovnání s přínosem nového terminálu dramatický výdaj. Takže je zřejmé, že kraji ušetříme úvěrové čerpání a také lze říci, že kraj s dostatečným předstihem může pracovat pro rok 2017 ve svých plánech s výdajem 17 milionů ve prospěch posílení vlastních zdrojů EBA a.s. na nový terminál. V tomto bodě tak ctíme principy soukromého investora, který upisuje akcie u projektů, které jsou pro něho z dlouhodobého hlediska ziskové.

Kraj také podpořil váš návrh na odvolání Michala Červinky z funkce ředitele a jmenování Hany Šmejkalové do této funkce. Jedním z jejích úkolů bude prověření projektu, který byl přehodnocován a upravován. Jsou již známy nějaké závěry ze šetření? Nebo kdy se tak stane?

Paní Šmejkalová je novou ředitelkou pár dnů, musí se nejdříve rozkoukat. Čekám na její analýzu, zhodnocení situace i navržení variantních východisek řešení. Vše, co jsem dosud uvedl, souvisí s tím, že se panu Červinkovi nepodařilo společně s projektanty dostatečně rychle upravit rozpočet díla na 300 mil. Kč. To by mělo být nyní vyřešeno. Bohužel i v obchodní politice se pod jeho vedením společnosti nedařilo, takže minimálně tyto dvě skutečnosti jsou důvodem pro změnu na pozici místopředsedy pověřeného řízením.  

Kdy by se podle vás mohlo začít stavět?  

To záleží na nás politicích, resp. na většině zastupitelů. Náměstek Řehounek je velký optimista a věří, že vyhlášení výběrového řízení na zhotovitele by mohlo být reálné ještě v tomto roce. V ideálním případě, a to je náš společný cíl, může být v červenci 2017 hotovo.

Pardubice by se mohly stát partnerem pilotního projektu Ministerstva práce a sociálních věcí. Ten hodlá resort spustit k právě chystané Koncepci sociálního bydlení. Můžete nám prozradit více? Kdy by mělo rozhodnuto a jaký přínos by pro Pardubice mělo zapojení do projektu?

Rádi bychom se tohoto pilotního projektu zúčastnili, v současné době však ještě nemáme k dispozici žádné konkrétní informace. Termín zapojení do tohoto projektu by měl být znám ke konci tohoto roku, rozjet by se pak měl v prvním čtvrtletí příštího roku. Pro Pardubice by tato účast znamenala především obrovskou zkušenost a v neposlední řadě také možnost uplatnit dosavadní zkušenosti z této oblasti. Sociální bydlení v různých podobách funguje v našem městě od roku 2008, čímž se řadíme mezi města s nejdelší praxí v této oblasti. Veliké pozitivum také vidíme v možnosti podílet se na tvorbě Koncepce sociálního bydlení pro celou republiku.  Předpokládám, že můj náměstek Jakub Rychtecký, který má sociální politiku ve svojí gesci, bude Pardubice dobře v projektu reprezentovat.

Do tvorby nového Strategického plánu prevence kriminality pro období 2016–2019 jste zapojili i občany, kteří se k tomuto tématu mohou vyjadřovat formou dotazníků až do konce září. Co vnímáte za sebe, magistrát, jako největší bezpečnostní rizika?

Pro tvorbu tohoto strategického materiálu jsme využili možnost oslovení veřejnosti, a to z toho důvodu, aby nám především občané řekli, kde je trápí konkrétní záležitosti. V tomto výzkumu pro nás bylo velmi důležité zjistit, jaký pocit bezpečí mají obyvatelé Pardubic na místech, kde žijí, kam chodí. Ten nemusí být vždy totožný s reálným počtem přestupků apod. Do této chvíle nám přišlo přes tisíc vyplněných dotazníků, což prokazuje zájem veřejnosti podílet se na tvorbě těchto koncepčních materiálů. Je třeba také dodat, že město Pardubice patří dlouhodobě k městům s nízkým indexem kriminality, jsme tedy relativně bezpečné město. Z dosud došlých dotazníků vyplývá, že občany v Pardubicích „bolí“ nejvíce z jejich pohledu nedostatečné vymáhání dodržování zákonů a vyhlášek města, výskyt problémových osob a otázky týkající se dopravy. Odbor sociálních věcí cítí potřebu zaměřit se především na cílovou skupinu osamělých seniorů, dětí a mládeže a menšinových skupin.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…