Počítáme se sankcí téměř čtvrt miliardy, prozradil ministr Prachař k D1

22.06.2014 13:10

Rezort dopravy se může v příštím roce těšit až na 56 miliard korun z národních zdrojů. Na co přesně ale tyto peníze půjdou? Nehrozí, že budou proinvestovány v nesmyslných projektech? Ministr dopravy Antonín Prachař se toho neobává a vysvětluje proč. Peníze půjdou především na dokončení dálnice D11 i D8 a stranou pozornosti vlády nezůstává ani modernizace D1. Prozradil také, jak to bude s výběrem mýta v budoucnu.

Počítáme se sankcí téměř čtvrt miliardy, prozradil ministr Prachař k D1
Foto: Hans Štembera
Popisek: Antonín Prachař, ministr dopravy(s talířkem)

Ministr dopravy Antonín Prachař usedl v křesle hosta nedělních Otázek Václava Moravce České televize a hned na úvod prozradil, že jeho rezort může v příštím roce počítat se čtyřiačtyřiceti miliardami korun, a to bez evropských peněz. Tato částka může být ještě navýšena o dalších 12 miliard z národních zdrojů.

Prioritou jsou dálnice D11 a D8. Ministr ale nezapomíná ani na D1

„My jsme říkali, že budeme šetřit, takže se dnes podíváme, zda můžeme ušetřit prostředky, a pokud budou připraveny projekty s pravomocným stavebním povolením, pak je vláda připravena tyto prostředky přidat,“ prohlásil ministr. My musíme zvažovat, které akce jsme schopni dokončit a zúčtovat, pokračoval Prachař s tím, že na prvním místě je dokončení dálnice D11. Počítá se také s dokončením dálnice D8, a to i navzdory nestabilnímu svahu v místě, kudy dálnice vede. Pokud se nebude svah sesouvat, stavba D8 by mohla pokračovat na jaře příštího roku. „Dálnice nebude dokončena, to předpokládáme v roce 2016, ale více ukážou až sanační práce,“ popsal situaci ministr.

A jak to bude s dokončením modernizace dálnice D1? „Harmonogram počítá s rokem 2020 a my uděláme všechno pro to, abychom toho docílili,“ ujistil ministr. Již teď je jasné, že jeden ze zhotovitelů neplní své závazky, a pokud skutečně nastane zpoždění delší než 220 dní, tak bude uplatněna sankční pokuta, a to milion korun denně. Za oněch 220 dní tak sankce dosáhnou takřka čtvrt miliardy korun.

Odstraníme zjevné nespravedlnosti, ujišťuje Prachař

Nenastane ale situace, že vláda navýší rozpočet rezortu dopravy, ale peníze budou následně promrhány v předražených či nesmyslných projektech? „Já si to nemyslím, ... protože musíme prokazovat ekonomickou efektivnost stavby,“ podotkl ministr. V této souvislosti zopakoval, že se připravuje novela zákona upravující problematiku výkupu pozemků na stavbu projektů. Ve výjimečných případech může ministr rozhodnout o výkupu pozemků až za šestnáctinásobek původní hladiny. Ministr ujišťoval, že k tomuto instrumentu sáhne jen ve velmi výjimečných případech a použije ho k tomu, aby odstranil zjevné nespravedlnosti.

Přišla řeč také na zákon o liniových stavbách. Tento zákon stanovuje lineární stavby jako stavby je veřejném zájmu. Stejně tak se v této legislativě počítá s tím, že budou zkráceny současné lhůty na odvolání. V současné době jde o 3 roky. Prachař by byl rád, kdyby se lhůta zkrátila na 6 až 12 měsíců.

Mýto a problémy Českých drah

Ministr se vyjádřil také k problematice výběru mýta. Vláda chce na prvním místě vybrat projektového manažera, který zhodnotí, jaký způsob výběru mýta by byl nejlepší v horizontu příštích deseti let. Za připravený projekt takový manažer dostane až 100 milionů korun, přičemž ministr tuto sumu považuje za přiměřenou. Počítá totiž s tím, že správa mýta na deset let představuje projekt v hodnotě 100 miliard korun. Odměna pro projektového manažera tedy představuje jen 1 promile. Suma 100 milionů by zároveň měla zajistit, že se přihlásí skuteční odborníci. Současný kontrakt ale vyprší až na konci roku 2016. Ministerstvo tedy má v podstatě ještě dva a půl roku na výběr nového správce systému na příštích deset let.

Prachař musí ale zároveň řešit problémy Českých drah, které nehospodaří právě nejlépe. Sam o sobě prodej nádraží nevyřeší problémy Českých drah, poznamenal ve vysílání ministr. V tuto chvíli jsou již oceněny budovy nádraží i pozemky pod nimi. Materiál týkající se ceny případné transakce přijde na jednání vlády v září. „Bavíme se někde v rozmezí čtyřmi až šesti miliardami,“ uvedl ministr. Podotkl navíc, že se v této souvislosti obrátil i na evropské orgány, aby vyjasnily otázku, zda by případně nešlo o nedovolenou veřejnou podporu pro České dráhy. „Požádali jsme, aby se Evropská komise vyjádřila k uvažovanému záměru,“ řekl ministr. Jde o převody majetku mezi Českými drahami a Správou železniční a dopravní cesty.

Soukromý dopravce Radim Jančura v souvislosti s převody tohoto majetku hrozí ministrovi žalobami právě proto, že podle jeho názoru jde o nedovolenou veřejnou podporu. Jančura má např. za to, že prodej objektů by neměl vynést 4 až 6 miliard, ale pouze 2 miliardy.

Problémy se spolupracovníky

Aby toho nebylo málo, Prachař musí řešit také problémy se svými spolupracovníky. Například s náměstkem ministra dopravy Milanem Ferancem, který sedí ve statutárním orgánu Českých drah. Mezi jinými by tento muž měl vést kandidátku hnutí ANO v Olomouci v komunálních volbách. Znamená to snad, že má tolik volného času?

„Nechtěl bych spojovat práci pana náměstka s jeho kandidaturou. Dneska se všichni snaží někam kandidovat,“ poznamenal Prachař, který se na podzim hodlá na podzim ucházet o senátorský post. Prachař v tom nevidí absolutně žádný problém. Navzdory tomu, že hnutí ANO slibovalo nový směr v politice, ale po obsazení ministerských postů kráčí cestou snahy o kumulaci funkcí. „Já si skutečně nemyslím, že post v radě města a náměstka ministra dopravy je konfliktní,“ podotkl ministr. „Pokud budou plněny úkoly, které budou na náměstka v rámci rezortu dopravy kladeny, pak si se svým volným časem může dělat, co chce.“ Uzavřel své vystoupení ve vysílání ministr. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…