Centrální registr administrativních budov při troše počítání ukazuje, že kancelář pro jednoho úředníka stojí stát něco málo přes 33 tisíc korun. Náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht doufá, že zpřístupnění těchto informací veřejnosti povede úřady k výraznějšímu šetření. „Není důvod, aby informace o budovách státu nebyly veřejné. Může to vyvinout tlak na management jednotlivých úřadů hospodárněji nakládat s veřejnými prostředky,“ říká.
Někteří mají k dispozici velké prostory, jiní úředníci si musí vystačit ani ne se dvěma metry
Zveřejněny jsou údaje o třech tisících osmi stech budovách, z čehož 2800 vlastní stát a ostatní si pronajímá či vlastní částečně. Údaje sice zatím nemusí být kompletní, ale podle Babišova náměstka je něco lepší než nic.
Nejdražší kanceláře si podle deníku pronajímá sekce ministerstva školství pro strukturální fondy. Za prostory v Karlíně platí přes 58 milionů ročně pro necelé čtyři stovky úředníků. Původně se přitom počítalo s tím, že za osmiletý pronájem MŠMT zaplatí 40 milionů. Šéf resortu Marcel Chládek (ČSSD) se kvůli tomu obrátil na policii, ale ta kauzu odložila s tím, že nikomu nevznikla škoda.
„Že jde ovšem o luxusní pracoviště pro úředníky, dokládají jednoduché propočty. Včetně nákladů na provoz přišel metr čtvereční v Karlíně na zhruba deset tisíc korun. Podle studie poradenské firmy Cushman & Wakefield, která srovnává ceny kanceláří po celém světě, přitom pražské prémiové „office budovy“ přijdou na přibližně 8600 korun na metr čtvereční včetně servisních poplatků,“ píše deník.
Ne všichni státní úředníci se ale mají tak dobře. Ve svitavské pobočce úřadu práce pracuje 64 lidí a na každého z nich připadá 1,5 metru kancelářské plochy.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp