Policie protestuje. Senát navrhuje prohlídky řidičů seniorů až v 68 letech

05.08.2012 10:40

Podle novely silničního zákona by řidiči z řad seniorů museli absolvovat první povinnou prohlídku u lékaře v 68 letech. To je o osm let později než nyní.

Policie protestuje. Senát navrhuje prohlídky řidičů seniorů až v 68 letech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

S návrhem Horní komory parlamentnu ovšem nesouhlasí dopravní psychologové a policie. Tvrdí, že první prohlídka u řidičů musí přijít dříve. Upozornil na to Týden.cz.

A uvedl příklad sedmaosmdesátiletého Jana K. z Prahy. Ten pravidelně jezdí starou škodovou s ženou na zahradu. I když je ve vysokém věku u jeho řidičského průkazu chybí doklad o tom, že mu zdravotní stav umožňuje řídit. Před časem prodělal mozkovou mrtvici. Musel se znova učit mluvit a občas jeho noha nebo ruka vypoví službu. Potvrzení od lékaře by proto zřejmě nedostal stěží. Řídit ale chce dál, a tak riskuje pokutu i lidské životy.
 
Řidiči amatéři chodí na přezkum zdravotní způsobilosti v 60, 65 a 68 letech. Později každé dva roky.  Senát ale přijal novelu silničního zákona, podle které by jim nově mohla stačit povinná prohlídka až v 68 letech. Návrh bude nyní posuzovat vláda a poslanci.

Věk odchodu do důchodu se také prodlužuje

Autoři návrhu Jiří Oberfalzer a Tomáš Grulich z ODS tvrdí, že se věk odchodu do důchodu prodlužuje a bude v budoucnosti dosáhne 65 let. Pokud jsou prý lidé do 65 let schopní pracovat, jsou schopni i řídit.
 
Nad významným posunutím věkové hranice si ale není jist šéf dopravní policie Leoš Tržil. "S posunem na 65 let není žádný problém. Hranice 68 let by ale možná ještě stála za diskusi se zdravotníky," řekl.

Prohlídky jsou, bohužel, často spíše formální

Stejné pochybnosti vyslovil i dopravní psycholog Alois Hubáček. "Viděl bych to spíše na 65 let. Ale jde o věc, která je hodně individuální," uvedl. Za větší problém ovšem považuje to, že prohlídky řidičů - seniorů obvodními lékaři jsou často pouze  formální.
 
Významnou úlohu totiž podle něj nehraje pouze fyzická kondice, ale i stav jeho psychiky. S přibývajícími léty se totiž mění.
 
"Je vědecky prokázáno, že po šestém a sedmém desetiletí života dochází k zúžení percepčního pole," vysvětlil Hubáček s tím, že mozek řidičů - seniorů už nemusí být schopen zpracovat tak velké množství podnětů, jak by bylo v silničním provozu třeba.
 
Asociace dopravních psychologů proto podle Hubáčka připravuje novou metodiku pro práci s řidiči-seniory.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: bob

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jahody o 20 Kč dražší než v roce 2023. Sýry a konzervy také. Proč? „Musí přitlačit na pilu.“

18:35 Jahody o 20 Kč dražší než v roce 2023. Sýry a konzervy také. Proč? „Musí přitlačit na pilu.“

Sýry opět podražily. A také třeba tradiční nakládaná zelenina či ovoce. Jahody jsou třeba o 20 Kč dr…