Generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Jaroslav Ďuriš byl sice na podrobnosti skoupý, nicméně sdělil, že „se blížíme k dohodě se Škodou Transportation“. Podle něj půjde o kombinaci tří možných způsobů řešení: neodebrání všech objednaných tramvajových souprav, rozložení splátek do delšího časového období a spolupráci s výrobcem na třetím trhu. Zde zmínil, že je v jednání Rusko. Uvedl to v závěrečné části Otázek Václava Moravce, publicistického pořadu České televize.
Ředitel Ďuriš upřesnil, že „dojde k redukci počtu kusů, o kolik a jakým způsobem je ještě v jednání“. Elektrické dráhy potřebují k zajištění dopravní obslužnosti přibližně o čtvrtinu méně souprav, než je objednáno. Objednávka 250 souprav v hodnotě 19,25 miliardy korun je spolu s tunelem Blanka největší zátěží pražského rozpočtu. Obě dopravní investice zatěžují hlavní město investicí ve výši 55 miliard korun.
Další možnou pomocí z tísnivé finanční situace dopravního podniku je rozprodej nepotřebného majetku. Ve hře je odprodej areálu někdejší tramvajové vozovny na Orionce. „Sám za sebe říkám, že bych se také Orionky nerad zbavil,“ přiznal generální ředitel s tím, že o prodeji rozhodlo minulé vedení.
Možné porušení zákona neznamená zdražení
Jiným způsobem získání dalších peněžních prostředků je přirozeně zdražení jízdného. „Představu máme, nemám o ní zakázáno mluvit, ale považuji to za předčasné,“ lakonicky okomentoval tuto otázku Jaroslav Ďuriš. Připustil, že jde o citilivé téma i vzhledem k blížícím se komunálním volbám. Zdůraznil však, že nejde jen o samotnou cenu jízdného, nýbrž i o distribuci vybrané částky. Část tržeb je totiž odváděna soukromým dopravcům, kteří provozují hromadnou dopravu v Praze a okolí.
Závěr auditu, který kontroloval stavbu prodloužení trasy A podzemní dráhy, ukázal, že „zřejmě došlo ke střetu se zákonem o veřejných zakázkách“ tím, že vícepráce byly zadávány bez výběrových řízení, uvedl ředitel Ďuriš. „Nemá to vliv na výši ceny stavby,“ dodal s tím, že DPP dokáže stavbu dokončit za nižší cenu, než byla cena plánovaná. „Je to dáno vývojem inflace,“ vysvětlil.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma