Porušil se zákon, ale cena se nezvýšila, hájil se u Moravce šéf pražské dopravy

09.02.2014 15:05

Hlavní město Praha uzavřelo v době, kdy v čele magistrátu stál primátor Pavel Bém, smlouvu se společností Škoda Transportation na dodávky 250 kusů tramvajových souprav typu 15 T, známých též pod obchodním názvem ForCity. Navzdory tvrzením tehdejšího primátora Béma se ve světle novějších posudků jeví zmíněná smlouva coby nevypověditelná. K tomuto závěru došel jak Dopravní podnik hlavního města Prahy, tak magistrát.

Porušil se zákon, ale cena se nezvýšila, hájil se u Moravce šéf pražské dopravy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj Dopravního podniku hl. m. Prahy

Generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Jaroslav Ďuriš byl sice na podrobnosti skoupý, nicméně sdělil, že „se blížíme k dohodě se Škodou Transportation“. Podle něj půjde o kombinaci tří možných způsobů řešení: neodebrání všech objednaných tramvajových souprav, rozložení splátek do delšího časového období a spolupráci s výrobcem na třetím trhu. Zde zmínil, že je v jednání Rusko. Uvedl to v závěrečné části Otázek Václava Moravce, publicistického pořadu České televize.

Ředitel Ďuriš upřesnil, že „dojde k redukci počtu kusů, o kolik a jakým způsobem je ještě v jednání“. Elektrické dráhy potřebují k zajištění dopravní obslužnosti přibližně o čtvrtinu méně souprav, než je objednáno. Objednávka 250 souprav v hodnotě 19,25 miliardy korun je spolu s tunelem Blanka největší zátěží pražského rozpočtu. Obě dopravní investice zatěžují hlavní město investicí ve výši 55 miliard korun.

Další možnou pomocí z tísnivé finanční situace dopravního podniku je rozprodej nepotřebného majetku. Ve hře je odprodej areálu někdejší tramvajové vozovny na Orionce. „Sám za sebe říkám, že bych se také Orionky nerad zbavil,“ přiznal generální ředitel s tím, že o prodeji rozhodlo minulé vedení.

Možné porušení zákona neznamená zdražení

Jiným způsobem získání dalších peněžních prostředků je přirozeně zdražení jízdného. „Představu máme, nemám o ní zakázáno mluvit, ale považuji to za předčasné,“ lakonicky okomentoval tuto otázku Jaroslav Ďuriš. Připustil, že jde o citilivé téma i vzhledem k blížícím se komunálním volbám. Zdůraznil však, že nejde jen o samotnou cenu jízdného, nýbrž i o distribuci vybrané částky. Část tržeb je totiž odváděna soukromým dopravcům, kteří provozují hromadnou dopravu v Praze a okolí.

Závěr auditu, který kontroloval stavbu prodloužení trasy A podzemní dráhy, ukázal, že „zřejmě došlo ke střetu se zákonem o veřejných zakázkách“ tím, že vícepráce byly zadávány bez výběrových řízení, uvedl ředitel Ďuriš. „Nemá to vliv na výši ceny stavby,“ dodal s tím, že DPP dokáže stavbu dokončit za nižší cenu, než byla cena plánovaná. „Je to dáno vývojem inflace,“ vysvětlil.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jma

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

15:02 „Fiala lže.“ Petr Holec se pustil do premiéra. Jde o přijetí v Bílém domě

Premiéru Fialovi prý prošla další lež, tentokrát k jeho cestě do USA za prezidentem Bidenem. Ve svém…