Potřebujeme v ČR vybudovat kvalitní dobíjecí infrastrukturu, říká expert na elektromobilitu. A co bezemisní MHD? I na tu došla řeč

04.10.2016 8:59 | Zprávy

ROZHOVOR S odborníkem na elektromobilitu ve společnosti ABB Miroslavem Kuželkou jsme hovořili o klíčových hráčích na trhu, rychlodobíjecích stanicích, ale i financích, ze kterých se bude pokrývat další rozvoj elektromobility v ČR. „Společně s partnery umíme nabídnout komplexní řešení pro města resp. dopravní podniky, včetně zmiňovaného financování na principu plně standartizované platformy“, řekl Miroslav Kuželka k problému bezemisní MHD v Česku.

Potřebujeme v ČR vybudovat kvalitní dobíjecí infrastrukturu, říká expert na elektromobilitu. A co bezemisní MHD? I na tu došla řeč
Foto: ABB
Popisek: Miroslav Kuželka

Tento rok ABB uspěla hned ve dvou výběrových řízeních na dodávku rychlodobíjecích stanic u společností ČEZ a E.ON. Posune tento milník elektromobilitu v ČR?

Jsem přesvědčen, že ano. Obě společnosti jsou klíčoví hráči české energetiky, kteří svým vstupem do elektromobilního businessu mohou vše významně posunout kupředu (obr. č. 1 a č. 2). Není od věci zmínit také největší tuzemskou automobilku, která ohlásila postupný nástup několika plně elektrických verzí v příštích pěti letech. Již bylo komunikováno v médiích, že by se mělo jednat o 4–5 elektrických modelů s významným podílem produkce, to dává rozhodně velký potenciál. Ostatně i globální čísla ze zahraničí ukazují, kudy vede cesta k čisté mobilitě. V ČR, pokud nechceme být v technologickém skluzu, se musíme elektromobilitě patřičně věnovat. Těžko si představit v plně globalizované EU, že německý řidič si v ČR nedobije vozidlo ve stejném komfortu jako ve své zemi. S trochou nadsázky to je, jako kdyby před 20 lety nemohl jezdit do ČR, protože u nás nejsou benzinové pumpy.


 

Kolik je tedy vlastně potřeba dobíjecích míst v ČR pro komfortní dobití elektromobilu?

V případě základního, nicméně již řekněme komfortního pokrytí ČR, se bavíme o počtu cca 800 rychlodobíjecích stanic v příštích 6–8 letech. V Evropě se odhaduje do konce roku 2017/18 celkový počet asi 10 000 stanic, s dalším strmým nástupem se počítá kolem roku 2020. Zmiňovaných 800 stanic v ČR je reálné číslo a může postupně dále narůstat. Pochopitelně přesnou dynamiku rozvoje vám dnes nikdo přesně neřekne. Jak rychle se bude infrastruktura v ČR rozrůstat, závisí také na rychlosti získávání stavebních povolení pro jednotlivé nabíjecí lokality.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Komerční článek

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Se*u na to!“ Lidé se bouří proti registraci k ČT a ČRo

19:45 „Se*u na to!“ Lidé se bouří proti registraci k ČT a ČRo

V pondělí si lidé stěžovali na kolabující webovou stránku České televize a rozhlasu při povinné regi…