Potřebujeme v ČR vybudovat kvalitní dobíjecí infrastrukturu, říká expert na elektromobilitu. A co bezemisní MHD? I na tu došla řeč

04.10.2016 8:59 | Zprávy

ROZHOVOR S odborníkem na elektromobilitu ve společnosti ABB Miroslavem Kuželkou jsme hovořili o klíčových hráčích na trhu, rychlodobíjecích stanicích, ale i financích, ze kterých se bude pokrývat další rozvoj elektromobility v ČR. „Společně s partnery umíme nabídnout komplexní řešení pro města resp. dopravní podniky, včetně zmiňovaného financování na principu plně standartizované platformy“, řekl Miroslav Kuželka k problému bezemisní MHD v Česku.

Potřebujeme v ČR vybudovat kvalitní dobíjecí infrastrukturu, říká expert na elektromobilitu. A co bezemisní MHD? I na tu došla řeč
Foto: ABB
Popisek: Miroslav Kuželka

Tento rok ABB uspěla hned ve dvou výběrových řízeních na dodávku rychlodobíjecích stanic u společností ČEZ a E.ON. Posune tento milník elektromobilitu v ČR?

Jsem přesvědčen, že ano. Obě společnosti jsou klíčoví hráči české energetiky, kteří svým vstupem do elektromobilního businessu mohou vše významně posunout kupředu (obr. č. 1 a č. 2). Není od věci zmínit také největší tuzemskou automobilku, která ohlásila postupný nástup několika plně elektrických verzí v příštích pěti letech. Již bylo komunikováno v médiích, že by se mělo jednat o 4–5 elektrických modelů s významným podílem produkce, to dává rozhodně velký potenciál. Ostatně i globální čísla ze zahraničí ukazují, kudy vede cesta k čisté mobilitě. V ČR, pokud nechceme být v technologickém skluzu, se musíme elektromobilitě patřičně věnovat. Těžko si představit v plně globalizované EU, že německý řidič si v ČR nedobije vozidlo ve stejném komfortu jako ve své zemi. S trochou nadsázky to je, jako kdyby před 20 lety nemohl jezdit do ČR, protože u nás nejsou benzinové pumpy.


 

Kolik je tedy vlastně potřeba dobíjecích míst v ČR pro komfortní dobití elektromobilu?

V případě základního, nicméně již řekněme komfortního pokrytí ČR, se bavíme o počtu cca 800 rychlodobíjecích stanic v příštích 6–8 letech. V Evropě se odhaduje do konce roku 2017/18 celkový počet asi 10 000 stanic, s dalším strmým nástupem se počítá kolem roku 2020. Zmiňovaných 800 stanic v ČR je reálné číslo a může postupně dále narůstat. Pochopitelně přesnou dynamiku rozvoje vám dnes nikdo přesně neřekne. Jak rychle se bude infrastruktura v ČR rozrůstat, závisí také na rychlosti získávání stavebních povolení pro jednotlivé nabíjecí lokality.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Komerční článek

Ing. Marie Pošarová byl položen dotaz

Zrušení dočasné ochrany pro cizince pachatele

Chápu to dobře, že mají u nás migranti nějakou ochranu, která trvá, i když se dopustí nějakého trestného činu, a že je není možné vykázat do země, odkud přišli? Vždyť to je úplně absurdní. A jestli vás také chápu dobře, tak tuto ochranu chcete pro zrušit. Zajímá mě, zda máte nějakou podporu i u jiný...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Fiala zmanipuluje volby, ne Kreml.“ Unikla data. Strach Čechů má dohru

18:40 „Fiala zmanipuluje volby, ne Kreml.“ Unikla data. Strach Čechů má dohru

Interní průzkum Ministerstva vnitra, z něhož citoval novinář Jakub Zelenka, odkrývá pro současnou vl…