Praha může do 14 dnů místo Opencard vydávat papírové kupony

3. 6. 2014 9:15

Praha má připravenu krizovou variantu, podle níž by do 14 dní od pokynu rady mohla začít místo Opencard vydávat papírové průkazky a kupony. Z materiálů, které má ČTK k dispozici, vyplývá, že papírové průkazky by měli dostat cestující, kterým skončí platnost Opencard, a také noví žadatelé o jízdní doklad. Ostatní by zatím dál jezdili na Opencard. Praha se tak připravuje na možnost, že se s vlastníkem práv k systému Opencard, firmou eMoneyServices (EMS), nedohodne na další spolupráci. Dnes v noci však dojednali, že EMS zaručí provoz karet do konce června. Praha ale musí začít platit dluhy.

Praha může do 14 dnů místo Opencard vydávat papírové kupony
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dobíjení karty Opencard

Radní za TOP 09 podle informací ČTK o zavedení papírových průkazek jednali dlouho do noci. Diskutovalo se o tom, zda rada variantu schválí už na dnešním zasedání tak, aby dopravní podnik mohl od poloviny června s vydáváním začít. Ve hře byl termín 18. června. Praze totiž tehdy vyprší smlouva s EMS, na níž je kvůli autorským právům provoz systému závislý. Po tomto datu by nebylo možné vydávat nové karty.

Ještě v nočních hodinách se ale radní sešli se zástupci EMS a dojednali odklad tohoto termínu do konce měsíce. Odkládá se tak i tisk papírových kuponů. Podmínkou ale je, že Praha zaplatí část svých závazků vůči EMS, a sice 30 milionů korun, které dluží za licence pro 250.000 karet. Podle některých informací si ale EMS může za nezaplacené služby z minulosti nárokovat až 130 milionů korun.

Vedení města už řadu měsíců neúspěšně řeší, jak s projektem naložit dál. Vázáno je údajně nevýhodnými smlouvami z minulosti. Praha se proto snaží od EMS odkoupit práva a problematický projekt provozovat sama. Firma ale žádá 500 milionů korun, což město považuje za nepřijatelné. Dnes chce EMS předložit novou, prý přijatelnější nabídku. Cena by se přitom podle zdroje ČTK měnit neměla.

Hledá se „nové řešení"

Praha v čele s primátorem Tomášem Hudečkem (TOP 09) navíc mluví o otevřeném výběrovém řízení na „nové řešení". Zda jím bude nová karta, nebo třeba úplný návrat k papírovým kuponům, zatím neví. Dopravní podnik v podkladech pro vedení města upozornil na problémy spojené s případným úplným přechodem na papírové jízdenky. Všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. „Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout," píše DPP. Tisk papírových průkazek a kuponů by vyšel na asi 16 milionů. Každý žadatel by zaplatil 20 korun. Za Opencard dá 100, respektive 150 korun. Opencard ale slouží zároveň i jako čtenářský průkaz do knihovny, což by papírová varianta neumožňovala. Cena jízdného by zůstala stejná.

Karta Opencard Prahu stála 1,35 miliardy korun. Dosud si ji vyzvedlo asi 1,2 milionu cestujících. Skutečných uživatelů je kolem milionu. Radní včetně primátora Hudečka za prodloužení smluv s EMS z roku 2012 čelí trestnímu stíhání. Nedávno kvůli tomu navíc Praha dostala pokutu od antimonopolního úřadu.

V souvislosti s Opencard, která pochází z doby primátora Pavla Béma (ODS), bylo odsouzeno pět úředníků magistrátu. Občanské iniciativy i média upozorňují, že skuteční strůjci kontroverzního projektu zůstávají nepotrestáni.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: dkr, čtk

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

 Vzhůru do hospod, na fotbal a na vesnické tancovačky! Zimola sepsal nový program ČSSD

18:51 Vzhůru do hospod, na fotbal a na vesnické tancovačky! Zimola sepsal nový program ČSSD

Vzhůru do hospod, na fotbal a na vesnické tancovačky! Exhejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola sepsal…