Pražské letiště má novou bezcelní zónu, kde nakoupíte za chůze. Stála 130 milionů

08.06.2017 15:01

Letiště Praha se chce v oblasti neleteckého byznysu přiblížit západním metropolím. I proto otevřelo ve spolupráci se společností Lagardere Travel Service novou průchozí duty free zónu, která je největší v Česku. Nakoupíte v ní bez cla a pěkně za chůze, ovšem pouze v případě, jste-li držitelem platné letenky mimo šengenský prostor.

Pražské letiště má novou bezcelní zónu, kde nakoupíte za chůze. Stála 130 milionů
Foto: maz
Popisek: Nová zóna obsahuje i stánek s typicky českými či moravskými produkty

Slavnostní otevření průchozí Duty Free zóny Aelia na 1. terminálů letiště Václava Havla  proběhlo ve středu 7. června dopoledne. Nová prodejna, kterou společnost Lagardere Travel Retail ve spolupráci s firmou Letiště Praha připravila, se rozkládá na rozloze necelých 1500 metrů čtverečních v budově terminálu 1, který je určený pro lety za hranice schengenského prostoru. Zóna je průchozí a její nabídka zahrnuje tradiční letištní sortiment v podobě parfémů, kosmetiky, elektroniky a alkoholu.  

„Vybudování průchozí duty free zony na letištích je trendem na trhu již několik let a my jsme čekali, zda se osvědčí, což se stalo,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz. předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. „Je to změna konceptu. Byly tam prodejny, které fungovaly, a my jsme se s provozovateli domluvili, že, když investují, předělají ten prostor na daleko zajímavější areál pro nákupy.“ vysvětlil.

Vybudování celé zóny vyšlo na 130 milionů korun. 50 milionů do investice dalo Pražské letiště, přičemž zbylých 80 milionů na dovybavení poskytl jeho provozovatel Lagardere. Nová zóna by podle Řehoře mohla navýšit výnosy prodejen až o dvacet či třicet procent. „Ohlasy za první měsíc jsou vynikající, nikdo si na nic nestěžuje. Spíše je to otázka toho, aby tam lidé našli to, co si chtějí koupit,“ uvedl Řehoř k problematice.

„V leteckém byznyse vidíte, že když přibývají cestující, půl milionu za každý rok, děláte velmi dobrou práci a to je případ Prahy, kam směřuje čím dál tím více lidí,“ uvedl ParlamentnímListum.cz Řehoř. Letiště má ze svého komerčního provozu dva druhy příjmu. Jeden představují letištní poplatky, které představují dvě třetiny celkové sumy peněz a zbytek pak pronájem prostor. „Nárůst možnosti, abychom vydělávali v oblasti neleteckého byznysu je pro nás velmi důležitý,“ pochvaluje zřízení zóny Řehoř. Zóna podle Řehoře představuje „určitý zážitek pro pasažéry na letišti“. „Umožňuje jim si tu na poslední chvíli nakoupit a to i typicky české produkty,“ uvedl Řehoř.

Na své si přitom podle něj přijde každý. „Sami tu můžete vidět, že si tu koupíte něco dejme tomu za sto korun ale i za několik tisíc,“ uvedl. „Naším cílem je koncept maximálně zaměřit na spokojenost zákazníka, jeho dobrý pocit z nákupu i z prostředí prodejny,“ zdůraznil Richard Kalhous, generální ředitel společnosti Lagardere Travel Retail. S obdobným konceptem se podle něj mohou cestující setkat například v Nice, v Římě nebo v Londýně, kde firma duty free zóny rovněž provozuje. „Praha je pro nás velmi důležitá. Hlavní důvod je, že Praha na rozdíl od mnoha jiných podobných letišť v Evropě je velmi významná  turistická destinace a to jedna z nejoblíbenějších. Například ve Varšavě máte srovnatelné letiště jako zde, ale turistů tam je minimálně. V Praze minimálně polovina lidí, co projdou letištěm, jsou turisté,“ sdělil pro ParlamentníListy.cz Kalhous. Firma podle Kalhouse plánuje vybudovat další podobnou zónu na letišti v Ženevě a to na přelomu roku. Další vybuduje v Abú Dhábí coby součást úplně nového letištního terminálu, jehož stavba teprve probíhá.  

„Lety mimo Šengen jsou pro nás velmi důležité. V Praze máme velmi početnou skupinu ruských turistů. Rovněž přibývá Číňanů a Korejců. Pasažéři z Ruska, Číny a Koreji pro nás vedle turismu jako takového dělají z Prahy velmi důležité letiště. Číňané přitom coby turisté v Praze začínali od nuly, ale jejich počet se zčtyřnásobil a rok od roku narůstá,“ doplnil pro ParlamentníListy.cz Kalhous. Celý prostor je přitom podle Kalhouse specifický tím, že se v něm „mísí lidé, kteří nakupují s těmi, kteří nenakupují“. A právě ti druzí musí mít zajištěn komfortní průchod ke svým letadlům. „Musíme tedy vyhovět oběma skupinám,“ uvedl.  Pikantní záležitostí celé zóny je pak tematicky vyvedený stánek věnovaný lokálním specialitám, ve kterém si cestující mohou pořídit tradiční české výrobky.

Podle Řehoře chce být Letiště Praha v budoucnu mezi předními letišti v oblasti neleteckého byznysu v Evropě. Za tímto účelem se snaží modernizovat a sledovat aktuální trendy. Vyvrcholením celkové proměny letiště by podle něj měl být rok 2019, kdy by mělo dojít k přetendrování obou duty free zón na pražském letišti. „Výběrové řízení bude otevřeno celostvětově. Již nyní komunikujeme s těmi největšími hráči na globálním trhu,“ doplnil Řehoř. 

Jednou z vedoucích společností v této oblasti je právě i Lagardere Travel Retail, která působí na celkem 220 letištích v 31 zemích světa a více než sedmi stovkách železničních stanic v Evropě, Severní Americe a Asii. Loni hospodařila s celkovým obratem 3,5 miliardy euro. 


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: maz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…