Ministr potvrdil informace serveru, že vláda bude tuto středu opět projednávat návrh státního rozpočtu pro příští rok. „Předpokládám, že potom se ministři vyjádří ke svým kapitolám. Byl bych rád, kdyby své požadavky zredukovali na jednu absolutní prioritu. Schodek je plánován na 110 miliard a `nadpožadavky` na dalších 35 miliard. To je nepřijatelné, znamenalo by to navýšení deficitu o 40 procent. Nyní jsme na hraně podílu deficitu k HDP na třech procentech,“ uvedl Fischer.
Původní návrh rozpočtu ale počítal se schodkem „pouhých“ 105 miliard. Ministr financí zvýšení schodku odůvodňuje nutností krytí zvýšení plateb za státní pojištěnce. „Ten proces je třeba vykopnout zákonem, který ještě není schválen, ale předpokládáme, že bude přijat. Nechtěl jsem ale jít na 5,7 miliardy, které požadoval ministr zdravotnictví. Počítám po dohodě s premiérem s částkou 3,7 miliard. To je zhruba 50 korun za pojištěnce,“ vysvětlil Fischer. Ten zároveň vyvrátil spekulace, že by vláda počítala s odkupem pohledávek zdravotních pojišťoven ve výši 5 miliard korun. Nicméně připustil, že o této věci vláda debatuje.
Na otázku, na jaké ministerské požadavky nakonec přistoupí, ministr financí uvedl, že vláda bude posuzovat požadavky nad rámec návrhu jako celek. „Abychom je viděli v souvislostech. To se dříve nedělo. Část požadavků už v rozpočtu je, část je nereálná. O dalších můžeme jednat a jsem připraven je podpořit – například dopravu,“ uvedl Fischer.
Potvrdil, že financování regionální dopravy ve výši 2,6 miliardy zůstává zachováno. „Jen se tyto prostředky neobjevují v kapitole Ministerstva dopravy, ale počítá se, že budou peníze složeny ve všeobecné pokladní správě. Pak máme dopravní infrastrukturu. Státní fond dopravní infrastruktury má takové specifikum - bez skrupulí může převádět prostředky, které mu zbudou, z jednoho roku do druhého. A to není v rozpočtu vidět. Letos to činí 14 miliard korun,“ vysvětlil ministr financí s tím, že přístupný bude požadavku ministra dopravy na podporu ve výši 1,5 miliardy korun, a to operačního programu v dopravě. „Dalších českých 1,5 miliardy by znamenalo v součtu pět miliard navíc,“ podotkl Jan Fischer.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam