Profesor Martin C. Putna: Noční vlky opravdu vítali kolaboranti

10.05.2016 12:54

„Věčná sláva těm, kdo v neděli přišli na Václavské náměstí patřičně ‚přivítat‘ Putinův propagandistický gang. Pokud se Václavské náměstí stalo místem hrdosti – pak se Olšany staly místem potupy,“ píše v Lidových novinách o nedělním dění v pražských ulicích český literární kritik, profesor Martin C. Putna.

Profesor Martin C. Putna: Noční vlky opravdu vítali kolaboranti
Foto: Repro ČT
Popisek: profesor Martin C. Putna

Ti, co v neděli přišli „přivítat“ propagandistický gang na Václavské náměstí ukázali, že „nejsme všichni ovce. To oni zachránili ve dnech výročí konce války čest českého národa,“ míní profesor.

Naopak do Olšan prý přišli „Putinův propagandistický gang doopravdy přivítat kolaboranti, vyzdobeni jsouce ‚svatojiřskými‘ stužkami jako znamení šelmy. Zdálo by se, že Olšanské hřbitovy na východ od Želivského ulice jsou tak jako tak části Ruska. Trůní zde přece pravoslavný kostelík Zesnutí Bohorodičky, obklopený hroby s nápisy v cyrilici a s pravoslavnými kříži,“ polemizuje profesor.

Právě Olšany ovšem podle Putny dokazují, že je to vše trochu složitější. Pravoslaví prý jednak není žádná „ruská víra“, ale „univerzální křesťanská konfese, k níž se hlásí lidé od Kanady po Japonsko“. Za druhé je třeba mít podle Putny na paměti, že „ti, kdo jako první ulehli na olšanském pravoslavném hřbitově, byli ruští exulanti, tedy ti, kdo uprchli z Ruska před řáděním Lenina, Trockého a Stalina“.

Právě ruští exulanti byli podle autora článku „prvními z těch nesčetných, komu příchod sovětské moci do českých zemí přinesl neštěstí“.

„O kousek dál leží na Olšanech pohřebiště sovětských vojáků. Kdo vlastně byli? Osvoboditelé, kdyžtě přinesli konec nacistické okupace? Nebo okupanti, kdyžtě přinesli začátek sovětské nadvlády,“ táže se Putna.

Sám v tom má jasno. „Byli hlavně oběťmi hnusného režimu, ve kterém vyrostli. Režimu vtloukajícího už dětem do hlavy blábolivé a nenávistné nesmysly marxismu-leninismu. Režimu oslavujícího děsivé exempláře zrůdolidství Lenina a Stalina,“ píše.

„Věčná hanba těm, kdo se dovolávají jejich smrti ve jménu nového impéria,“ uvádí v závěru článku.

Profesor Martin C. Putna je autorem knihy „Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity“, ve které mimo jiné píše, že „český rusista nemá být tím, kdo miluje, obdivuje a do Čech chce přivádět všechno ruské; zvláště pak není podporovatelem ruského a sovětského imperialismu. Český rusista má být tím, kdo ruské kulturní souvislosti hluboce zná – a díky tomu je schopen je kriticky hodnotit. Český rusista má být tím, kdo v ruské kultuře a společnosti podporuje osobnosti a hodnoty, jež stojí na straně svobody člověka, proti režimu, proti státnímu teroru, proti bezduché instituci, proti potlačování svobody svědomí a výrazu“. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: fib

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

5:00 „Chalífát, konečné řešení pro Evropany.“ Proč veřejnoprávní TV opět zamlčela? Analytik na nohou

TÝDEN V MÉDIÍCH Dokud byl Pavel Tuleja rektorem Slezské univerzity v Opavě, nikoho jeho publikační č…