Romské děti jsou diskriminované. Sčítáním jim pomáháme, tvrdí Šimůnková

29.09.2013 19:21

Práva romských dětí jsou dlouhodobě porušována a jejich sčítání může pomoci situaci zlepšit. Myslí si to vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková. Romské děti podle jejího názoru nemají rovný přístup ke vzdělání. „To je stav, který je u nás mnoho let, přešel z doby socialismu, kdy romské děti byly zařazovány takřka automaticky do zvláštních škol," uvedla v rozhovoru pro server iDnes.cz.

Romské děti jsou diskriminované. Sčítáním jim pomáháme, tvrdí Šimůnková
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Romský festival v Chánově

Česká školní inspekce sčítá romské žáky prý z toho důvodu, aby zjistila, kolik romských dětí je vzděláváno jako žáci s diagnostikovaným lehkým mentálním postižením. „Jsme povinni předložit toto číslo Výboru ministrů Rady Evropy, která dohlíží na to, jak vykonáváme rozsudek Evropského soudu pro lidská práva, který se týká nepřímé diskriminace romských dětí ve vzdělávání,“ upřesnila Šimůnková.

Asociace speciálních pedagogů i mnozí ředitelé však s takovým postupem nesouhlasí, protože ho považují za neetický. „Považuji za absurdní, když se argumentuje tím, že jsou zde porušována například lidská práva. Ano, práva romských dětí jsou dlouhodobě porušována. Ale tím, že nemají v Česku rovný přístup ke vzdělání,“ vysvětlila Šimůnková s tím, že stále vysoké procento romských dětí je vzděláváno podle méně náročného vzdělávacího programu. A být žákem lehce mentálně postiženým znamená dle jejích slov menší šanci na další uplatnění v životě. „Kritiku Asociace můžu chápat ve smyslu, že ta čísla nechce znát a tím pádem chce zakonzervovat současný stav - což doufám opravdu nikdo z nás nechce,“ dodala.

Vzdělání je nesmírně důležité

Šimůnková důrazně odmítla možnost, že by při sčítání Romů mohlo docházet k porušování ochrany osobních údajů nebo zákona na ochranu národnostních menšin. Informace o etnickém původu totiž prý není spojována s žádnou konkrétní osobou, odevzdávají jen čísla za celou školu. Neexistuje tak podle ní lepší způsob, jak zjistit, jestli se situace nějakým způsobem zlepšuje.

Ministerstvo školství bylo za ministra Josefa Dobeše kritizováno, že se této problematice nevěnuje dostatečně. Šimůnková ocenila, že v době ministra Petra Fialy se zejména po výzkumu veřejného ochránce práv loni věci začaly hýbat. „Čísla sama o sobě ale nic nezmění. Je důležité přijít se systémovými změnami, jejichž důsledkem bude, že romským dětem nebude tak lehce jako doposud diagnostikováno lehké mentální postižení,“ podotkla.

Podle Šimůnkové je důležité, aby si všichni uvědomili nesmírnou důležitost vzdělání. Jedná se prý o začarovaný kruh, který souvisí až se současnými protiromskými náladami. „Protože jedním z argumentů majority je, že Romové nepracují a žijí na sociálních dávkách. Kdyby ale více Romů mělo kvalitnější vzdělání a lepší uplatnění na trhu práce, nemuselo by jich tolik být na sociálních dávkách a majorita by tedy neměla důvod proti nim tak ostře vystupovat a přidávat se k extremistům,“ prohlásila. Kvalita vzdělávání romských dětí je tak prý jedním z předpokladů k tomu, abychom změnili celkovou společenskou náladu a soužití většinové části společnosti a Romů v Česku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nem

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…