Evropská komise, pro kterou je boj s diskriminací Romů jednou z priorit, při různých příležitostech členské země vyzývá, aby zajistily přístup romských dětí ke kvalitnímu vzdělání. Česká republika byla kvůli nepřiměřeně častému umisťování romských žáků do zvláštních či praktických škol terčem kritiky z její strany.
Zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání
Současné vedení ministerstva školství ale soustavně prezentuje snahy o začlenění většího počtu znevýhodněných dětí do hlavního vzdělávacího proudu. "Ministr Marcel Chládek se ihned od svého nástupu zasadil o zavedení proinkluzivních kroků, jakými je například rozšíření kapacit mateřských škol či zpřístupnění přípravných tříd pro všechny děti, tedy nejen ty ze sociálně znevýhodněného prostředí, a to už od příštího školního roku," uvedla mluvčí.
Dalším krokem by mělo být rovněž zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání, k čemuž je však nutné navýšit kapacity mateřských škol. Podle Nadace Open Society Fund Praha je však potřeba zavést celou řadu dalších opatření. "Doufáme, že rozhodnutí Evropské komise přesvědčí vládu, aby ukončení diskriminace romských dětí dala vyšší prioritu," uvedl její ředitel Robert Basch.
Podíl romských dětí na praktických školách
Lepší přístup ke všem dětem se speciálními vzdělávacími potřebami si ministerstvo slibuje od novely školského zákona, která minulý týden prošla prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Zavádí systém podpůrných opatření odstupňovaných podle individuálních potřeb. Vzhledem k údajně příliš vágní formulaci jednoho z paragrafů však například podle spolku EDUin i dalších odborníků hrozí, že se do praktických škol mohou znovu dostávat děti bez mentálního postižení. Ministerstvo však tento výklad odmítá.
Open Society Fund také upozornil na to, že podle loňské zprávy České školní inspekce představuje podíl romských dětí na praktických školách 28,2 procenta z celkového počtu dětí. Tato vzdělávací zařízení by přitom měly navštěvovat pouze žáci s lehkým mentálním postižením.
autor: čtk, mp