Rozšíření mýta je hrou na schovávanou. Ťok bude zatím o rozšiřování mýta debatovat s kraji a obcemi, názor odborných poradců nikoho nezajímá

10.01.2017 15:55

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) bude jednat s kraji a obcemi o úpravách seznamu silnic první třídy, na kterých by se mohlo od roku 2020 vybírat mýtné.

Rozšíření mýta je hrou na schovávanou. Ťok bude zatím o rozšiřování mýta debatovat s kraji a obcemi, názor odborných poradců nikoho nezajímá
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Jeho plán rozšířit počet zpoplatněných silnic první třídy o 900 kilometrů ze současných 230 včera projednávala vláda. Ťok během zasedání kabinetu novinářům řekl, že v regionech bude také vysvětlovat, proč některé silnice na seznamu jsou a jiné ne.

Proti rozsáhlému rozšiřování jsou například zástupci dopravců i průmyslových podniků. Argumentují hrozícím zatížením podnikatelů v regionech. Ťok dnes novinářům řekl, že při přípravě plánu je vázán usnesením vlády, podle kterého se má rozšíření týkat 850 až 3 000 kilometrů. „To, že jsou lidé, kterým to vyhovuje nebo nevyhovuje, bych spíš považoval za výhodu toho, že jsme asi zvolili dobré číslo,“ řekl.

Materiál Ťokův úřad předkládal pouze pro informaci, takže o něm ministři nehlasovali. „Premiér (Bohuslav Sobotka, ČSSD) požádal jen o to, abychom seznam probrali s kraji, takže to probereme s Asociací krajů a městy a obcemi, abychom jim vysvětlili, proč jejich silnice na seznamu není nebo je,“ uvedl. Debata bude i o možných přesunech na seznamu, dodal.

O novém tendru na české mýto se v zákulisí již vedou vášnivé debaty

Potud oficiální informace. V zákulisí poklidná atmosféra rozhodně nepanuje. Především sociální demokraté nejsou s navrhovaným počtem zpoplatněných silnic vůbec spokojeni. Chtěli by daleko více. Nejlépe to vyjádřil před novináři premiér Sobotka, který by si přál mýto, jež by se dalo podle potřeby státu rychle rozšiřovat anebo zmenšovat. Ale šlo by pak opravdu o technologicky neutrální výběrové řízení, jak často premiér rád zdůrazňuje? To by nahrávalo satelitní technologii a slovenské firmě SkyToll, která vybírá mýto na Slovensku.

Zatímco mýto se na Slovensku platí na 2 275 km silnic, dalších témeř 15 500 km je jen „monitorováno“ s nulovou sazbou za jeden kilometr. Mýto od kamionů se nevybírá a firma na ně jen „dohlíží“, samozřejmě za zvýšené provozní náklady. V ten moment se ambicí mýta stává dopravně-informační a regulační funkce a náklady na výběr mýtného se zvyšují až na 50 procent. Ve světě je tento způsob výběru mýta zcela ojedinělý, premiér v něm ale našel nepochopitelně velké zalíbení, i když o tom zatím veřejně nemluví. Hra o mýto tak dostává novou podobu, kde se již dnes, ještě před vypsáním nového výběrového řízení na výběr mýta po roce 2016, nehraje otevřeně. Celkově není navíc vůbec jasné, jak chtějí sociální demokraté zabránit výběrem mýta na silnicích nižších tříd tomu, aby se kamiony vyhýbaly zpoplatněným dálnicím jízdou po silnicích nižších tříd. Za silnice nižších tříd se totiž stejně bude platit několikanásobně méně než na dálnicích anebo nic jako na Slovensku, takže „neposlušní řidiči“ budou dálnici i tak objíždět. Podle statistik se za poslední roky takto mýtu vyhýbaly ani ne čtyři procenta kamionů, které jezdí po našich silnicích.

Půjde všem opravdu o variantu výhodnou pro stát, anebo pro prázdné stranické pokladny?

I to se odráží v analýze, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost jako optimální označila střední variantu rozšíření. Ťok řekl, že vládnímu požadavku vyhovoval jen třetí návrh, za kterým proto stojí.

Ostře současnou tahanici o rozšíření mýta na silnice nižších tříd kritizuje bývalý ministr dopravy a dnes poradce prezidenta Zemana Zdeněk Žák: „Česko je opět unikátní zemí, kde není důležitý zájem daňových poplatníků, ale to, aby se mohly radovat dodavatelské mýtné firmy a hlavně aby se některá z nich necítila ukřivděná. Sousední Rakousko se s tím nemazalo. Máme mikrovlnný systém? Je funkční a spolehlivý? Tak si ho samozřejmě ponecháme a vysoutěžíme si jen nového provozovatele. Efektivní, rychlé a úsporné pro stát.

U nás je veřejným tajemstvím, že sociální demokraté s lidovci dělají všechno proto, aby se vypsal velký tendr. Bude se totiž stavět, implementovat, rozšiřovat, zasmluvňovat... A hlavně zbytečně utrácet peníze státu. Ale co, volby jistě vyčerpají stranické pokladny. Ministr Ťok prosadil svoje řešení pokračování mýta koaličním partnerům navzdory a ukazuje se, že to byla nejlepší ze špatných variant. Neměl by ale polevit v pozornosti a nechat si od vládních kolegů manipulovat budoucí tendr. Hnutí ANO by mělo zůstat u svých předvolebních slibů, ochránit podnikatele v regionech před další daní maskovanou jako mýto a odmítnout rozšiřování a nehledět na zájmy všech těch SkyTollů nebo Kapschů a vypsat tendr opravdu výhodně pro stát,“ řekl ParlamentnímListům.cz Zdeněk Žák.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…