„To, co se děje, má ve skutečnosti velmi silný základ v islámu. Respektive v jednom z jeho výkladů. Islámský stát má silný myšlenkový základ, který vychází z islámské tradice. Jinak by nepřitahoval tolik lidí. Je proto důležité otevřeně o některých věcech mluvit. Především o problémech, které to nese, o integraci, o soužití mezi lidmi,“ zmínil Berrezouga. On sám si například říká, že emigroval zbytečně – neboť odešel podle svých slov z diktatury a našel ji i zde uvnitř komunity. To, že je Tunisko jednou z nejsvobodnějších islámských zemí, si prý uvědomil až tady. „Když jsem poznal lidi z ostatních islámských zemí. Když jsem se zde začal stýkat s Araby především ze Saúdské Arábie, Jemenu, Egypta a Iráku, prostě z Orientu, pochopil jsem, že jejich myšlení je úplně jiné,“ podotkl.
Co nejvíce ohrožuje svět?Anketa
„Ta dynastie v Saúdské Arábii je beduínská, proto je nezajímá nějaká integrace. A ta turecká se v poslední době také začala chovat jako sultanát. V muslimských centrech jsem měl hodně problémů s jejich myšlením. Oni mají doslova výroky o tom, že se muslim musí odlišovat jak chováním, tak vzhledem,“ poznamenal Tunisan.
Berrezouga je také poměrně hlasitým kritikem uprchlíků. „Každý normální člověk má snahu se přizpůsobit novému prostředí. Ale když vám někdo podává náboženství jako rozkaz nebo úkol, pak už člověk neřeší integraci. V podvědomí řešíte, zda neporušujete vyšší zákon. A to je problém, který muslimové teď mají v emigraci všude na světě. Nejde o to, že by se nechtěli integrovat, ale myslí si, že jakmile to začnou dělat, budou napodobovat nemuslimy, a tím porušovat náboženské nakázání. Přitom je to nesmysl. Korán mluví velmi všeobecně a neřeší tyhle detaily,“ podotkl. Muslimové si podle jeho názoru musejí tady uvědomit, že jsou jen pěšáci na šachovnici, nebo dokonce slouží jako trojští koně.
„Muslim podle mě musí začít přemýšlet globálně. I kdyby měl podle svého přesvědčení na cosi nějaké právo či nárok, měl by zvážit, jestli ho vyžadovat. I tohle má mimochodem oporu v Koránu. Jestli chceš změnit něco škodlivého, tak nesmíš způsobit větší škodu. Proto jestli nějaký šátek na hlavě studentky způsobí rozpad společnosti a vzájemných vztahů, neřešme ho. Ať se společnost uklidní. Jestli jako muslim neustále vyžaduji to svoje a neuvědomuji si okolnosti, je to špatně,“ domnívá se.
„Když je národ nevzdělaný,“ pokračoval ve svých slovech Berrezouga, „tak jde velmi jednoduše zmanipulovat. U nás muslimové reagují stejně na karikatury Mohammeda, jako kdyby jejich fotbalový tým prohrál nějaký zápas – začnou řvát a demonstrovat. Jsme impulzivní a emotivní lidé, kteří řvou a nevědí vlastně proč... Stačí, aby někdo dal podnět. Člověk by se ale měl zamyslet nad tím, proč tomu tak je. To není kvůli Mohammedovi, kvůli nějaké karikatuře. Podstata je jinde. Jsou nespokojení. Staletí žili v diktatuře, jsou chudí, cítí nespravedlnost v duši, bezmocnost. Mnoho Evropanů to nechápe, ale náboženství je u nás něco jiného než zde,“ poznamenal.
Závěrem pak Berrezouga uvedl, že se zřejmě stane, že s rozprášením bašt Islámského státu bude proudit do Evropy ještě mnohem více radikálů než doposud. „Je velmi důležité, aby nebyl postaven celý islám mimo zákon. Když je devadesát procent muslimů v pohodě, tak je důležité s nimi spolupracovat. Tím se dají izolovat nebezpečné elementy, které jsou problémem pro všechny. Když se bude většina muslimů tady cítit jako plnohodnotní evropští občané, budou takového radikála sami považovat za nebezpečného narušitele. Víte, tajná služba a policie mohou sledovat dvacet nebo třeba tisíc lidí. Ale ne dvacet milionů! Tohle žádná technologie nezvládne,“ uzavřel.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef