Ombudsmanka Anna Šabatová má obavy z toho, že se romské děti často nedaří lépe integrovat do standardních školních kolektivů. Některé české a moravské školy jsou nuceny přijímat více romských žáků než jiné a mají nálepku romských škol, která jim podle ředitelů zmíněných zařízení v žádném případě neprospívá.
Na čí straně jste ve sporu o zastavení evropských dotací Agrofertu?Anketa
Šabatová se proto snaží najít cesty, jak větší počet romských dětí integrovat do klasických kolektivů. Na stránkách svého úřadu vydala 10 doporučení, která mají napomoci zlepšit situaci v českém školství v tomto směru. Inspirovala se u škol, kde se daří slaďovat potřeby romských a neromských žáků.
„Segregace Romů a Romek ve vzdělávání má negativní ekonomické, pedagogické i sociální důsledky, které dopadají nejen na jednotlivce, ale na celou společnost“. Z tohoto důvodu se ombudsmanka rozhodla vydat doporučení, jehož cílem je poskytnout obcím a školám praktický návod, jak segregaci řešit. „Doporučení je adresováno Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvu práce a sociálních věcí, České školní inspekci, vysokým školám, krajům, obcím a samotným školám,“ varovala Šabatová.
A co tedy radí? Šabatová má za to, že je třeba zaměřit se na promísení romských a neromských žáků již v mateřských školách. S tím souvisí i vhodné nastavení školských obvodů. Školy by také měly zvážit nabídku doprovodů do škol či zavedení školních autobusů „s cílem dosažení rovnoměrného zastoupení romských a neromských žáků ve školách na území obce“, doporučuje ombudsmanka.
Svážení romských a neromských dětí do jedné školy samo o sobě nestačí. Šabatová školám vzkazuje, že jejich učitelé musí být vnitřně přesvědčeni o tom, že společné vzdělávání těchto dětí má skutečně smysl. Učitelé by si proto měli doplnit vzdělání tak, aby lépe zvládli vést multietnický kolektiv.
Vedle toho by škola měla vytvářet příležitosti pro setkání romských a neromských rodin, aby se zlepšily jejich vzájemné vztahy. Učitelé podle ombudsmanky nesmí zapomínat na to, že se na školách občas objevuje šikana a přijmout všechna preventivní opatření, aby její výskyt v maximální možné míře omezili a nejlépe úplně eliminovali. Děti by kolem sebe měly cítit přátelské prostředí.
V neposlední řadě by měl mít každý ředitel školy, ale i zřizovatel školy a stát na paměti i fakt, že finanční možnosti rodin jejich žáků jsou různé. A tam, kde má rodina problémy s finančními náklady na vzdělání, podat pomocnou ruku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp