Šabatová velí: Romské a neromské děti promísit už ve školce! Romským rodinám více peněz

14.12.2018 11:32

Úřad ombudsmanky Anny Šabatové vydal deset doporučení, která by měly dodržovat všechny školy v České republice, pokud stojí o to, aby romské děti zapadly do společnosti. „Pomozte nemajetným rodinám s finančními náklady na vzdělání,“ doporučuje mimo jiné Šabatová ředitelům škol.

Šabatová velí: Romské a neromské děti promísit už ve školce! Romským rodinám více peněz
Foto: Petr Kupka
Popisek: Ombudsmanka Anna Šabatová při setkání s občany v Prostějově

Ombudsmanka Anna Šabatová má obavy z toho, že se romské děti často nedaří lépe integrovat do standardních školních kolektivů. Některé české a moravské školy jsou nuceny přijímat více romských žáků než jiné a mají nálepku romských škol, která jim podle ředitelů zmíněných zařízení v žádném případě neprospívá.

Anketa

Na čí straně jste ve sporu o zastavení evropských dotací Agrofertu?

hlasovalo: 31064 lidí

Šabatová se proto snaží najít cesty, jak větší počet romských dětí integrovat do klasických kolektivů. Na stránkách svého úřadu vydala 10 doporučení, která mají napomoci zlepšit situaci v českém školství v tomto směru. Inspirovala se u škol, kde se daří slaďovat potřeby romských a neromských žáků.

„Segregace Romů a Romek ve vzdělávání má negativní ekonomické, pedagogické i sociální důsledky, které dopadají nejen na jednotlivce, ale na celou společnost“. Z tohoto důvodu se ombudsmanka rozhodla vydat doporučení, jehož cílem je poskytnout obcím a školám praktický návod, jak segregaci řešit. „Doporučení je adresováno Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvu práce a sociálních věcí, České školní inspekci, vysokým školám, krajům, obcím a samotným školám,“ varovala Šabatová.

A co tedy radí? Šabatová má za to, že je třeba zaměřit se na promísení romských a neromských žáků již v mateřských školách. S tím souvisí i vhodné nastavení školských obvodů. Školy by také měly zvážit nabídku doprovodů do škol či zavedení školních autobusů „s cílem dosažení rovnoměrného zastoupení romských a neromských žáků ve školách na území obce“, doporučuje ombudsmanka.

Svážení romských a neromských dětí do jedné školy samo o sobě nestačí. Šabatová školám vzkazuje, že jejich učitelé musí být vnitřně přesvědčeni o tom, že společné vzdělávání těchto dětí má skutečně smysl. Učitelé by si proto měli doplnit vzdělání tak, aby lépe zvládli vést multietnický kolektiv.

Vedle toho by škola měla vytvářet příležitosti pro setkání romských a neromských rodin, aby se zlepšily jejich vzájemné vztahy. Učitelé podle ombudsmanky nesmí zapomínat na to, že se na školách občas objevuje šikana a přijmout všechna preventivní opatření, aby její výskyt v maximální možné míře omezili a nejlépe úplně eliminovali. Děti by kolem sebe měly cítit přátelské prostředí.

V neposlední řadě by měl mít každý ředitel školy, ale i zřizovatel školy a stát na paměti i fakt, že finanční možnosti rodin jejich žáků jsou různé. A tam, kde má rodina problémy s finančními náklady na vzdělání, podat pomocnou ruku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…