„No hlavně aby nám fungoval aspoň jeden systém, aby se vybíralo mýto,“ namítl předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL Jan Bartošek. Vše prý nyní záleží na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Bartošek nynější situaci označil za nepřehlednou. To, že by se vůbec nevybíralo mýtné, podle něj není úplně bez rizika.
Feranec řekl, že se může stát, že nový satelitní systém mohl případně provozovat někdo jiný. „Ty právní spory neskončily,“ odmítl, že by šlo o jasnou věc.
Ing. Jan Bartošek
„My se tady bavíme o výběru mýta, jako kdybychom prodávali housky na krámu. Takhle jednoduché to není,“ reagoval na něj ostře Bartošek. Již samotné přípravy tendru prý byly pochybné a Ministerstvo dopravy „sklízí to“, o co se tehdy zasadili.
Dosavadní systém mýta má na starosti rakouská firma Kapsch a jen za období od ledna do srpna se vybralo z mýta 7,33 miliardy korun.
Podle Ferance se systém konsorcia CzechToll/SkyToll ukázal jako nejvýhodnější. To, že později Kapsch nabídl lepší cenu, již nemělo vliv, jelikož již byla soutěž o nového vyběratele mýta ukončena. Ministerstvo dopravy se prý ocitlo v pasti poté kvůli tendru z roku 2006.
Podle Bartoška však měl stát na stanovení podmínek až deset let času. Bartošek kritizoval, že některé silnice první třídy v systému výběru mýta budou a některé ne, kamiony tudíž budou jezdit převážně po nezpoplatněných úsecích. Ze současné situaci Bartošek viní hnutí ANO a jeho spravování ministerstva.
Soutěž o výběr mýta podle Ferance nebyl neúspěch. Bartošek by však radši uvítal systém zpoplatnění, který již funguje například v sousedním Rakousku, a to, že by stát vybudoval vlastní systém. Pokud se tak nestane, varoval, že se situace bude znovu za deset let nejspíše opakovat.
Poslancům z kontrolního výboru dnes ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) oznámil, že výběr mýta od 1. prosince, kdy se má nový systém spustit, není rozhodnutím ÚOHS nijak ohrožen. Ministr také poslance informoval, že jedna z firem, která u soudu pro Prahu 1 již dříve napadla žalobou platnost smlouvy na mýtné, vzala svoji žalobu zpět. Argumentem žalující firmy bylo, že ministerstvo nezveřejnilo celou smlouvu v registru smluv, jak mu ukládá zákon. Kremlík uvedl, že ministerstvo muselo respektovat ustanovení zákona o registru smluv, která vylučují ze zveřejňování některé pasáže, a část smlouvy proto nezveřejnilo.
V loňském tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Uspělo v mýtném tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Proti průběhu tendru i platnosti mýtné smlouvy protestoval současný provozovatel Kapsch, který v soutěži neuspěl s nabídkou přes 13 miliard korun.
Záznam celého pořadu můžete zhlédnout ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rak