Podle současné úpravy nemusí zaměstnavatel poskytovat lodníkům odpočinek každý týden, ale nejpozději po devíti týdnech, a to v rozsahu 315 hodin. Navrhovaná změna zákona zkracuje tuto dobu na 31 dnů, tedy zhruba na 4,5 týdne, a dobu pro odpočinek stanoví na 225 hodin. Lodník bude mít právo i na odpočinek mezi směnami, v případě nouzových situací bude mít ale provozovatel právo mu tento odpočinek zkrátit.
Změna zákona má také usnadnit poskytování informací z tuzemského systému Říčních informačních služeb úřadům ostatních zemí EU. Půjde o informace týkající se přepravovaného nákladu, místa počátku a konce přepravy a také data o poloze a pohybu plavidla.
Novela na návrh poslance ODS Jana Zahradníka prodlužuje Vltavskou vodní cestu zhruba o dva kilometry tak, aby turisté plující po Vltavě mohli svá plavidla ukotvit blíže centru Českých Budějovic. Do předlohy se na návrh Jana Klána (KSČM) dostala ve Sněmovně i výjimka ze zákazu plavby při povodních pro plavidla Českého hydrometeorologického ústavu, která by tak mohla zabezpečovat předpovědní službu.
Na základě poslaneckého návrhu Jaroslava Foldyny (ČSSD) novela také nově upravuje právní postavení Ředitelství vodních cest. Ředitelství, které je nyní organizační složkou státu, se má stát státní příspěvkovou organizací.
autor: čtk