Podle právníka poradenské linky Lukáše Zeleného se ale organizátoři předváděcích akcí stejně mohou mýlit. Pouhé uvedení informace, že smlouva byla uzavřena v provozovně, nemusí splňovat podmínky zákona.
Provozovna v sálu restaurace není místo, kde se očekává prodej nádobí
"Je nezbytné zohlednit, zda je skutečně nákup na přednášce konané v sále hotelu běžný a zda spotřebitel může daný druh podnikání na daném místě očekávat," dodal právník časopisu dTest.
Provozovna v sálu restaurace nebo bytového domu bez označení rozhodně není místo, kde spotřebitelé očekávají prodej nádobí, masážních přístrojů a dalšího zboží. Zákazník to ale musí ve sporu s pořadatelem prokázat.
Podvod je i pozvání na přednášku o zdraví, ze které se stane předváděcí akce
Zástupkyně právní firmy Vilímková, Dudák & Partners Kateřina Tomčíková pak upozorňuje na fakt, že na podobných akcích jsou smlouvy obvykle uzavírány pod nátlakem nebo v tísni. Takové smlouvy jsou ale neplatné.
„Firma uvádí zákazníky v omyl i v případě, kdy je pozve na přednášku o zdraví, ale jejím hlavním cílem je prodat zde své produkty. V tomto případě se podvedení zákazníci mohou obrátit na Českou obchodní inspekci, která firmy za nekalé obchodní praktiky většinou pokutuje," upozorňuje Tomčíková na serveru iDnes.cz.
Nekalé praktiky využívá i Zepter
Klienti poradenské linky dTest si prý často stěžují na společnost Zepter. Ta prý využívá argument, že není možné odstoupit od smlouvy uzavřené v provozovně. Zákazníky odchytává na ulici pořádáním anket.
Společnost se prostřednictvím ankety zeptá na názor na životní styl, ale díky tomu získá osobní údaje. Lidé poskytnou jméno a telefonní číslo. „Následně kontaktuje oslovené s příslibem výhry, kterou mají obdržet na přednášce o zdraví, jež se koná v účelově nahlášené provozovně," vysvětlil Lukáš Zelený. Dojde tak na přednášku o výrobcích společnosti Zepter.
autor: vfe