Jak uvádějí, ministerstvo školství se sice snaží o to, aby texty byly z hlediska pohlaví vyvážené, podle expertů se však nedaří. Kvůli tomu, že otázka stereotypního vnímání rozdílů mezi muži a ženami se začíná ve společnosti ozývat čím dál více, pozornost se obrátila na učebnice. Ty prochází schvalováním, již dokonce sedm let. Recenzenti se snaží najít nedostatky a vyhnout se tak genderově nevyváženým textům.
Jak však podotýká expertka Anna Babanová, recenzenti nemají patřičné vzdělání o genderu. „Nevědí, co taková vyváženost obnáší. Na otázku, zda je kniha zatížená, napíšou ne. Ale ve výsledku se v ní stereotypy objevují,“ tvrdí.
Lidové noviny se pak zaměřily i na časopis National Geographic, jenž hodnotil princezny z dílny Walta Disneyho podle jejich emancipace. Nejhůře dopadla Sněhurka. Kromě ní se pak velmi špatně umístila i Popelka a Šípková Růženka. A právě příklady takto pasivních a bezradných dívek se objevují podle expertů i v českých učebnicích. „V jedné byl příběh Terezy, která navléká korálky. Chybí jí poslední, červený. Seděla, plakala a přišel k ní chlapec se slovy: ‚Nebreč, utrhnu ti šípek.‘“ popisuje Babanová, jež autorce navrhla, aby se v učebnici objevilo to, že si šípek utrhne dívka sama. Domnívá se totiž, že v demokratickém školství nemá učebnice založená na stereotypech podle ní co dělat.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef