Sněmovna chce omezit peníze na volební kampaně. Maximálně 90 milionů

01.06.2016 17:50

Strany zřejmě budou mít od příštího roku výdaje na volební kampaně omezeny zákonem. V případě voleb do Sněmovny budou moci utratit maximálně 90 milionů korun. U dalších typů voleb bude hranice nižší. Zavést to mají novely volebních zákonů, které dnes poslanci poslali do závěrečného kola schvalování. Vládou navrhované limity změnit nenavrhli.

Sněmovna chce omezit peníze na volební kampaně. Maximálně 90 milionů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Na pořadu schůze poslanecké sněmovny byla mimo jiné novela zákona o vinohradnictví a vinařství

Novely počítají také s povinným zřízením transparentních volebních účtů a podřízením dohledu nad hospodařením stran novému nezávislému úřadu. Proti jeho vzniku byl předseda KSČM Vojtěch Filip. Podle něho by bylo lepší svěřit tuto pravomoc Nejvyššímu kontrolnímu úřadu. Proti výši limitů brojil šéf uskupení Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura, podle něhož vysoké zastropování nahrává velkým zavedeným stranám.

Novela má také zvýšit stranám pro sněmovní a evropské volby volební kauci, tedy příspěvek na volební náklady, a to z 15.000 na 19.000 korun. Ministerstvo vnitra to zdůvodnilo inflací.

V případě krajských voleb má být limit stanoven na sedm milionů korun na kraj. Kandidáti na senátora by podle návrhu nesměli dát za kampaň více než 2,5 milionu korun. Padesátimilionový strop pro evropské volby by nadále měli dodržovat také kandidáti na prezidenta. Zavedení limitů se nemá týkat komunálních voleb, a to ani voleb do zastupitelstva hlavního města, byť plní roli krajského zastupitelstva.

Sněmovní ústavně právní výbor doporučil zákon doplnit o omezení volební kampaně prováděné nekandidujícími jednotlivci, firmami nebo spolky podporujícími kandidující strany či adepty. Museli by se u úřadu pod hrozbou sankce zaregistrovat a do kampaně by nesměli investovat více než 1,8 milionu korun v případě voleb do Sněmovny. Podle předsedy poslanců ODS Zbyňka Stanjury to stejně obcházení zákona nezabrání, pokud by se do kampaně firmy některých kandidátů zapojili nepřímo reklamou na své produkty. Jako příklad uvedl reklamu na Vodňanské kuře v níž před třemi lety před sněmovními volbami vystupoval majitel Agrofertu a šéf ANO Andrej Babiš.

Kontrolu financování volební kampaně má mít na starosti nový Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Za porušení pravidel by mohl ukládat pokuty až do půl milionu korun. Za překročení limitu pro financování kampaně by sankce měla podle návrhu představovat jedenapůlnásobek částky, o kterou byl limit překročen.

Poslanec ANO Jan Sedláček navrhl pevné sankce zvýšit na desetinásobek, tedy až na pět milionů korun. Ludvík Hovorka (KDU-ČSL) by chtěl minimální limit pokuty za nepovolenou inzerci stanovit na 10.000 korun a maximální na jedenapůlnásobek obvyklé ceny propagace.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: spa

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…