Správce tunelu Blanka hrozí odchodem ze stavby

18.12.2014 16:26

Firma Inženýring dopravních staveb, která je správcem stavby tunelu Blanka, dnes pohrozila Praze, že 15. ledna zastaví práce. Chce po městu, aby zaplatilo dlužné částky. IDS tvrdí, že bez ní nebudou moci ve stavbě pokračovat ani další firmy. Informoval o tom mluvčí IDS Pavel Kočiš.

Správce tunelu Blanka hrozí odchodem ze stavby
Foto: Hans Štembera
Popisek: Stavba tunelu Blanka

Tunel Blanka, jehož stavbu provází problémy, vyjde na 37 miliard korun, tedy o zhruba šest miliard více, než bylo plánováno. Po několika odkladech by se podle stávajícího vedení města měl řidičům otevřít v březnu nebo v dubnu.

Praha správci stavby neplatí tři roky. Vloni kvůli tomu IDS skončila v provozní ztrátě, tvrdí mluvčí. Dlužné částky měl řešit rozhodčí soud. Kvůli odchodu členů rozhodčího senátu se ale jednání protáhlo a IDS podle Kočiše není ochotna dál čekat. Arbitráž kvůli Blance vedla Praha několik měsíců i se stavební firmou Metrostav.

Firmě prý vzrostly náklady

Podle informací ČTK za své služby firma IDS dosud inkasovala 202 milionů korun, chce ale víc, než bylo v původní smlouvě. Práce na stavbě se totiž protáhly a firmě prý vzrostly náklady.

Tunel Blanka, jehož stavbu zadala politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), měl být zprovozněn v roce 2011. Termín politici několikrát odložili. Bývalé vedení města jej slibovalo otevřít 2. prosince, nově zvolená rada v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou hovoří ale až o jaru 2015.

Prohlášení ParlamentnímListům.cz:
 
Inženýring dopravních staveb (IDS) přeruší 15. ledna 2015 veškeré své činnosti na stavbě tunelového komplexu Blanka. Společnost to dnes oznámila v dopise adresovaném Ing. Filipu Koutskému, pověřenému řediteli Odboru strategických investic (OSI) Magistrátu hlavního města Prahy (MHMP). Jako podmínku pro to, aby své činnosti na Blance nepřerušila, si společnost stanovila uzavření soudem potvrzeného smíru k tomuto datu.
 
„Již tři roky čekáme na realizaci usnesení Rady hlavního města Prahy, podle kterého měla být zasmluvněna naše činnost správce stavby a odpovídajícím způsobem navýšena naše odměna. Nemůžeme si dovolit dále dotovat stavbu Blanky. Pokud se k 15. lednu 2015 nepodaří s hlavním městem Prahou uzavřít smír, přerušíme veškeré práce,“ řekl dnes JUDr. Marek Nespala, právní zástupce akciové společnosti Inženýring dopravních staveb. 
 
Kořeny současné situace se datují již od 18. října 2011, kdy Rada hlavního města Prahy přijala usnesení, ve kterém stanovila cenu tunelového komplexu Blanka na 36,980 mld. Kč. Tato cena již zahrnuje navýšenou odměnu IDS, o kterou se nyní vede spor. Současně rada v usnesení vydala pokyn, aby příslušným způsobem byla upravena smluvní dokumentace všech dodavatelů stavby. Zatímco u většiny dodavatelů tato úprava již proběhla, v případě IDS se tak dodnes nestalo. IDS tak pracuje podle smlouvy z roku 1997, která předpokládala ukončení stavby do konce roku 2011, a objem prací neměl překročit 16 mld. Kč. Stavba se však protáhne celkově nejméně o 3,5 roku a objem prací i po započtení navýšení cen stavebních prací výrazně narostl.
 
IDS na svou situaci veřejně upozorňuje již nejméně dva roky a v červenci letošního roku zahájila s hlavním městem Prahou arbitrážní řízení, u kterého se předpokládalo ukončení nejdéle v listopadu 2014. V listopadu však došlo k odstoupení rozhodce jmenovaného Prahou a následně celého rozhodčího senátu. K dnešnímu datu je sice již IDS i hlavním městem Prahou jmenován a potvrzen nový rozhodčí senát, jeho rozhodnutí však nelze očekávat v ekonomicky přijatelném časovém horizontu.
 
„IDS je nyní v situaci, kdy s hlavním městem Prahou vede spor o práci tzv. správce stavby do 30. 6. 2014. Právní zástupci města zásadním způsobem zpochybňují, že IDS tuto práci vůbec vykonávala a vykonává. Za těchto podmínek by v roce 2015 pokračování v činnosti správce stavby bylo v rozporu s poviností jednat s péčí řádného hospodáře. Pokud město tvrdí, že nejsme správce stavby, nebudeme to tedy dělat,“ říká Nespala.
 
Tzv. správce stavby je soubor činností definovaný standardem FIDIC. Spadají pod něj veškeré činnosti technického dozoru a dále celá řada dalších činností včetně rozhodovacích pravomocí na stavbě. IDS je jako správce stavby zakotven ve smlouvách Metrostavu, ČKD DIZ a dalších dodavatelů tunelového komplexu Blanka.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr, čtk

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…