Stanjura v ČT popisoval, proč se v Česku tak pomalu stavějí dálnice

12.12.2017 20:20

Budoucí ministři už se pomalu připravují na další misi. Například Dan Ťok, který je zodpovědný za dopravu, dnes přišel se slibem, že urychlí výstavbu dálnic. Jak se vlastně Česko dostalo do spirály nekonečných odkladů stavby důležitých dopravních tepen a co by mohlo tyto stavby urychlit? Jsou vůbec opoziční politici ochotni s menšinovou vládou alespoň částečně spolupracovat? Nejen na to se ptala moderátorka pořadu Interview Zuzana Tvarůžková bývalého ministra a předsedy poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury.

Stanjura v ČT popisoval, proč se v Česku tak pomalu stavějí dálnice
Foto: Redakce
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Zatímco Rakousko se před pár dny chlubilo, že otevřelo pětadvacet kilometrů nové dálnice z Vídně směr Brno, na české straně se od roku 1997 nepostavil ani kilometr. Zůstáváme tak regionem střední Evropy, který je v tomto ohledu velmi pozadu.

„Příčin je několik. Máme složitý stavební zákon. Špatný přístup státu k vlastníkům pozemků, alespoň v minulosti, a přílišná pýcha projektantů, kteří trasy vybírají. Chybí ale také i odvaha ministrů a představitelů Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl Stajnura a dodal, že právě to vše je příčinou neustále se opakujícího odkládání a sporů.

Dále Stanjura kritizuje ministra Ťoka hlavně za to, že Ministerstvo dopravy mu vždy v září dalo tiskovou zprávu, co vše v příštím roce začne stavět. „Jenže zprávy byly pořad stejné, stále se zahajovala stavba těch samých silnic a dálnic. Vlastně jenom měnil datum ve Wordu a nic se nedělo,“ řekl.

„Dnes jsem se podíval do programového prohlášení odcházející vlády a bylo tam vyjmenováno asi šest silnic coby prirority této vlády, ale na čtyřech z nich se ani nekoplo,“ dodal.

Stavba dálnice někdy trvá až deset let a za tu dobu se může vystřídat mnoho vlád. „Není možné, aby přišla nová vláda a změnila v dopravě zcela všechny plány. Zodpovědní jsou tak všichni, kdo se na tom podílejí. Musíme ale určitě omezit právo vstupovat odpůrcům do stavebního řízení. Aby mohli pouze jednou a ne třeba pětkrát, to by mohlo pomoct stavbu a připravy zkrátit o celé roky.“

Pomoci by mohla i předvídatelnost projektantů. „Měli by vedět a očekávat, na které trase by mohl vzniknout problém, nebo komunikaci posunout o pár stovek metrů,“ sdělil Stajnura s tím, že tak to dříve nedělali a dnes by měli vycházet z poučení a chyby nedělat.

Podle Stanjury jsou však současné plány na výstavbu velmi málo ambiciózní. „Naše podpora k racionálním krokům bude. Chceme, aby se konečně začalo stavět rychleji,“ řekl s tím, že nikdy nebyli opozicí, která by jen říkala, že je něco špatně, a v dobrých věcech vládu vždy podpořili.

Co se týká jmenování nové vlády, Stanjura připomněl, že stále platí, že menšinovou vládu podpořit nehodlají. „Ústava České republiky přece předpokládá, že vláda získá většinu v Poslanecké sněmovně. Pokud ne, musí podat demisi. Standardně se po volbách hledá vláda s většinovou podporpu v Poslanecké sněmovně,“ zdůraznil s tím, že menšinový kabinet mělo být poslední řešení.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…