Starosta Štěrbohol: Dnes má sice ODS v zastupitelstvu hl. m. Prahy menšinu, ale…

27.08.2015 11:32

Podle statistik z loňského roku patří Štěrboholy k městským částem s nejvyšším nárůstem počtu obyvatel v procentuálním vyjádření v celé Praze. Jak si však povzdechl dlouholetý starosta František Ševít (ODS), zajistit při současném tempu rozvoje obce občanskou vybavenost je obtížné. Za nejpalčivější problém ale považuje dopravu. Jak se bude snažit problémy řešit? I přes všechna úskalí je však přesvědčen, že se má čím pochlubit, a prozradil nám novinky, na které se občané mohou těšit v nejbližší době.

Starosta Štěrbohol: Dnes má sice ODS v zastupitelstvu hl. m. Prahy menšinu, ale…
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta městské části Praha - Štěrboholy František Ševít (ODS)

V komunální politice nejste nováčkem. Starostou jste již třetí volební období. Co vám povolání starosty dalo, či naopak vzalo? A co vás v politice drží? Přece jen politici nepatří mezi oblíbená povolání. 

Začal bych vaší druhou otázkou. Do komunální politiky jsem vstoupil z prostého důvodu. Ve Štěrboholech jsem se narodil, bydlím tu se svou rodinou, bydlí tu moji rodiče, sestra, přátelé. Proto se mi zdálo naprosto přirozené podílet se na rozvoji obce. A nejlepší pozice pro to nabízí právě místo v zastupitelstvu.  

Povolání starosty mi dalo pocit, že má práce má smysl. A co mi vzalo? Těžko říct, možná trochu klidu a soukromí.

Jaká nejdůležitější rozhodnutí jsou nyní před vámi?

Poté, co byly naše cíle v minulých volebních obdobích z větší části splněny – např. zajištění pozemku pro výstavbu nové mateřské školy, zvýšení kapacity mateřské školy, výstavba Parku Hrušov či realizace dětských hřišť, čeká nás v nejbližší době konečná fáze narovnání restitučního nároku na několik objektů a pozemků v obci, jejichž součástí je i budova úřadu městské části.  Rádi bychom zrealizovali výstavbu nové budovy úřadu městské části včetně realizace tzv. návsi – centra dění v obci se službami pro obyvatele, na které spolupracujeme s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Dalším z úkolů je již od roku 2006 prosazení rekonstrukce a rozšíření naší základní školy. V současnosti máme školu pouze s prvním stupněm, naším cílem je vybudovat devítiletou základní školu. Projekt máme již několik let zpracovaný, chybí nám jen to nejdůležitější, a to finance.

Štěrboholy prošly za posledních deset let poměrně dramatickým rozvojem. Domníváte se, že existuje přímá úměra mezi výstavbou nových domů a zajištěním základní občanské vybavenosti?

Podle statistik z loňského roku patří Štěrboholy k městským částem s nejvyšším nárůstem počtu obyvatel v procentuálním vyjádření v celé Praze. Z mého pohledu přímá úměra mezi výstavbou nových domů a zajištěním občanské vybavenosti neexistuje. Za posledních deset let se počet obyvatel zdvojnásobil, a tak například původní školní zařízení již kapacitně nemohou stačit. Co se týká dostupnosti služeb, jsme v předstihu. To samé platí i o dopravní obslužnosti, kde se nám podařilo prosadit rozšíření autobusových linek, jejich četnost i napojení na sousední městské části.

Zástavba obce probíhá ale neustále. Nedomníváte se, že je na čase přibrzdit a snažit se v obci zachovat i maximum zeleně, která je jedním z hlavních důvodů, proč se občané do okrajových městských částí stěhují?

Vedení městské části za mého působení v posledních dvou volebních obdobích prosazuje zachování „vesnického“ rázu naší obce. S tím souvisejí i rozvojové územní plány, kdy v přípravách nového metropolitního plánu trváme na vnitřním rozvoji, výstavbě převážně rodinných domů při zachování zeleného prstence kolem Štěrbohol s možností propojení na přírodní a rekreační oblast u „Slatiny“ ve směru na Dubeč. Nepodporujeme další nekoncepční zástavbu do „polí“, a to zejména výstavbu patrových bytových domů. Náš tlak na developery je již nyní patrný, v současné době začínají preferovat výstavbu rodinných domů, především řadových.

Štěrboholy leží mezi dvěma výpadovkami, což má negativní dopad na hustotu dopravy. Navíc v případě různých dopravních omezení na průmyslové či jižní spojce si řidiči přes Štěrboholy urychlují cestu. Jak se snažíte v rámci svých možností problém řešit?

To je asi náš nejpalčivější problém. Ve vaší otázce přesně popisujete, co tu dnes a denně zažíváme. Centrální komunikace vedoucí skrz Štěrboholy – Ústřední ulice je takovou objízdnou trasou, v podstatě objízdnou trasou celé východní oblasti Prahy, a během ranních a dopoledních hodin se z ní stává neprůjezdná komunikace. Řešení vidím v co nejrychlejším dokončení obchvatu Prahy od D1 směr  Běchovice – Černý Most, který je již několik let blokován některými dotčenými městskými částmi. Pokud tento obchvat nebude dokončen, bude veškerá, a to převážně nákladní, doprava od Liberce a Hradce Králové sváděna stále na Jižní spojku a nic se nevyřeší. MČ Štěrboholy je součástí pracovní skupiny městských částí Praha-východ, která se snaží řešit tuto problematiku jak s centrálními úřady, tak i s občany.

A jak jste na území obce spokojen s hromadnou dopravou? Nedomníváte se, že zejména o víkendu by mohlo dojít k posílení spojů?

Jak jsem se již zmínil, dopravní obslužnost je na území naší obce na vysoké úrovni.  Doby, kdy k nám jezdil jeden autobus za hodinu, jsou nenávratně pryč. Situace se během mého působení v zastupitelstvu dost změnila. Dnes jezdí ve Štěrboholech tři autobusové linky, které spojují obec jak se stanicemi pražského metra, tak i s několika městskými částmi – s úřady, poliklinikami i školami. I o víkendech je četnost linek, myslím, dostatečná. V současné době pracujeme společně s IPR Praha a OC EUROPARK na projektu prodloužení tramvajové trati z Ústředních dílen DP Malešice směrem k OC EUROPARK, což by nás zase o nějaký ten krůček posunulo ku Praze.

Na řadu problémů je ale i starosta malým pánem. Jak jste spokojen se spoluprací s novým vedením magistrátu?

Mně jako starostovi, který již vykonává funkci třetí volební období, připadá rozjezd nového vedení magistrátu poněkud těžkopádný. Samozřejmě to souvisí s neznalostí prostředí. Skloubit koaliční volební programy s představami o vedení města vidím jako velký problém. Z osobní zkušenosti mohu říci, že jsou radní, se kterými se spolupracuje dobře, a jsou radní, kteří vám neodpovědí ani na žádost o schůzku.

Proč podle vás vůbec ODS v hlavním městě ztratila většinu, a tím i post primátora?

Na to se dá odpovědět otázkou – jak dopadne strana, která má několik let po sobě většinu v zastupitelstvu a skoro neomezenou moc?  Z historie to dobře známe. A právě to podle mého názoru potkalo ODS bez ohledu na další souvislosti mediálně probírané.

Dnes sice máme v zastupitelstvu hl. m. Prahy menšinu, ale jsou v něm  převážně noví lidé, nezatížení minulostí, s praxí právě na úrovni komunální politiky v městských částech. Toho je třeba se do budoucna držet a pracovat na lepším obrazu ODS. Praha má 57 městských částí. Starostů za ODS je třináct, konkrétně z  naší oblasti Praha 15  jsme  čtyři – asi to děláme dobře :)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…