V komunální politice nejste nováčkem. Starostou jste již třetí volební období. Co vám povolání starosty dalo, či naopak vzalo? A co vás v politice drží? Přece jen politici nepatří mezi oblíbená povolání.
Začal bych vaší druhou otázkou. Do komunální politiky jsem vstoupil z prostého důvodu. Ve Štěrboholech jsem se narodil, bydlím tu se svou rodinou, bydlí tu moji rodiče, sestra, přátelé. Proto se mi zdálo naprosto přirozené podílet se na rozvoji obce. A nejlepší pozice pro to nabízí právě místo v zastupitelstvu.
Povolání starosty mi dalo pocit, že má práce má smysl. A co mi vzalo? Těžko říct, možná trochu klidu a soukromí.
Jaká nejdůležitější rozhodnutí jsou nyní před vámi?
Poté, co byly naše cíle v minulých volebních obdobích z větší části splněny – např. zajištění pozemku pro výstavbu nové mateřské školy, zvýšení kapacity mateřské školy, výstavba Parku Hrušov či realizace dětských hřišť, čeká nás v nejbližší době konečná fáze narovnání restitučního nároku na několik objektů a pozemků v obci, jejichž součástí je i budova úřadu městské části. Rádi bychom zrealizovali výstavbu nové budovy úřadu městské části včetně realizace tzv. návsi – centra dění v obci se službami pro obyvatele, na které spolupracujeme s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Dalším z úkolů je již od roku 2006 prosazení rekonstrukce a rozšíření naší základní školy. V současnosti máme školu pouze s prvním stupněm, naším cílem je vybudovat devítiletou základní školu. Projekt máme již několik let zpracovaný, chybí nám jen to nejdůležitější, a to finance.
Štěrboholy prošly za posledních deset let poměrně dramatickým rozvojem. Domníváte se, že existuje přímá úměra mezi výstavbou nových domů a zajištěním základní občanské vybavenosti?
Podle statistik z loňského roku patří Štěrboholy k městským částem s nejvyšším nárůstem počtu obyvatel v procentuálním vyjádření v celé Praze. Z mého pohledu přímá úměra mezi výstavbou nových domů a zajištěním občanské vybavenosti neexistuje. Za posledních deset let se počet obyvatel zdvojnásobil, a tak například původní školní zařízení již kapacitně nemohou stačit. Co se týká dostupnosti služeb, jsme v předstihu. To samé platí i o dopravní obslužnosti, kde se nám podařilo prosadit rozšíření autobusových linek, jejich četnost i napojení na sousední městské části.
Zástavba obce probíhá ale neustále. Nedomníváte se, že je na čase přibrzdit a snažit se v obci zachovat i maximum zeleně, která je jedním z hlavních důvodů, proč se občané do okrajových městských částí stěhují?
Vedení městské části za mého působení v posledních dvou volebních obdobích prosazuje zachování „vesnického“ rázu naší obce. S tím souvisejí i rozvojové územní plány, kdy v přípravách nového metropolitního plánu trváme na vnitřním rozvoji, výstavbě převážně rodinných domů při zachování zeleného prstence kolem Štěrbohol s možností propojení na přírodní a rekreační oblast u „Slatiny“ ve směru na Dubeč. Nepodporujeme další nekoncepční zástavbu do „polí“, a to zejména výstavbu patrových bytových domů. Náš tlak na developery je již nyní patrný, v současné době začínají preferovat výstavbu rodinných domů, především řadových.
Štěrboholy leží mezi dvěma výpadovkami, což má negativní dopad na hustotu dopravy. Navíc v případě různých dopravních omezení na průmyslové či jižní spojce si řidiči přes Štěrboholy urychlují cestu. Jak se snažíte v rámci svých možností problém řešit?
To je asi náš nejpalčivější problém. Ve vaší otázce přesně popisujete, co tu dnes a denně zažíváme. Centrální komunikace vedoucí skrz Štěrboholy – Ústřední ulice je takovou objízdnou trasou, v podstatě objízdnou trasou celé východní oblasti Prahy, a během ranních a dopoledních hodin se z ní stává neprůjezdná komunikace. Řešení vidím v co nejrychlejším dokončení obchvatu Prahy od D1 směr Běchovice – Černý Most, který je již několik let blokován některými dotčenými městskými částmi. Pokud tento obchvat nebude dokončen, bude veškerá, a to převážně nákladní, doprava od Liberce a Hradce Králové sváděna stále na Jižní spojku a nic se nevyřeší. MČ Štěrboholy je součástí pracovní skupiny městských částí Praha-východ, která se snaží řešit tuto problematiku jak s centrálními úřady, tak i s občany.
A jak jste na území obce spokojen s hromadnou dopravou? Nedomníváte se, že zejména o víkendu by mohlo dojít k posílení spojů?
Jak jsem se již zmínil, dopravní obslužnost je na území naší obce na vysoké úrovni. Doby, kdy k nám jezdil jeden autobus za hodinu, jsou nenávratně pryč. Situace se během mého působení v zastupitelstvu dost změnila. Dnes jezdí ve Štěrboholech tři autobusové linky, které spojují obec jak se stanicemi pražského metra, tak i s několika městskými částmi – s úřady, poliklinikami i školami. I o víkendech je četnost linek, myslím, dostatečná. V současné době pracujeme společně s IPR Praha a OC EUROPARK na projektu prodloužení tramvajové trati z Ústředních dílen DP Malešice směrem k OC EUROPARK, což by nás zase o nějaký ten krůček posunulo ku Praze.
Na řadu problémů je ale i starosta malým pánem. Jak jste spokojen se spoluprací s novým vedením magistrátu?
Mně jako starostovi, který již vykonává funkci třetí volební období, připadá rozjezd nového vedení magistrátu poněkud těžkopádný. Samozřejmě to souvisí s neznalostí prostředí. Skloubit koaliční volební programy s představami o vedení města vidím jako velký problém. Z osobní zkušenosti mohu říci, že jsou radní, se kterými se spolupracuje dobře, a jsou radní, kteří vám neodpovědí ani na žádost o schůzku.
Proč podle vás vůbec ODS v hlavním městě ztratila většinu, a tím i post primátora?
Na to se dá odpovědět otázkou – jak dopadne strana, která má několik let po sobě většinu v zastupitelstvu a skoro neomezenou moc? Z historie to dobře známe. A právě to podle mého názoru potkalo ODS bez ohledu na další souvislosti mediálně probírané.
Dnes sice máme v zastupitelstvu hl. m. Prahy menšinu, ale jsou v něm převážně noví lidé, nezatížení minulostí, s praxí právě na úrovni komunální politiky v městských částech. Toho je třeba se do budoucna držet a pracovat na lepším obrazu ODS. Praha má 57 městských částí. Starostů za ODS je třináct, konkrétně z naší oblasti Praha 15 jsme čtyři – asi to děláme dobře :)
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková