Starosta Tišnova: Je třeba zvýšit důvěru občanů, alespoň, v komunální politiky

05.12.2014 9:14

V minulém volebním období se v čele radnice vystřídali zástupci dvou stran a uplynulé komunální volby vynesly do vedení nově vzniklý Místní Občanský Spolek Tišnováků. S jeho lídrem a nově zvolených starostou Jiřím Dospíšilem jsme si povídali nejen o jeho pocitech z prvních dnů ve funkci a jeho předchůdcích, ale především o tom, co bude chtít změnit on sám.

Starosta Tišnova: Je třeba zvýšit důvěru občanů, alespoň, v komunální politiky
Foto: archiv starosty
Popisek: starosta Tišnova Jiří Dospíšil (MOST)

Pro mnohé je vítězství nově vzniklého Místního Občanského Spolek Tišnováků (MOST) se ziskem 24,52 % hlasů překvapením. Překvapil i Vás osobně a čemu úspěch přičítáte?

Jelikož jsme spolek nový, nebylo možné na základě výsledků minulých voleb předpokládat, kolik voličů oslovíme. S o to větším napětím jsme výsledky očekávali a nelze zastírat, že i nás mile překvapily. Domnívám se, že jsou odrazem očekávání občanů, kteří se dle mého názoru vyjádřili především pro změnu stylu vedení města. K volbám i k volební kampani přistoupili členové našeho spolku s nadšením a maximálním úsilím, což mne velmi mile překvapilo. Myslím, že nám vyjádřili důvěru především ti voliči, kteří sdílí náš názor, že na komunální úrovni je třeba více používat zdravý rozum a méně politikařit.

Jaký je to pro Vás pocit být starostou? A proč jste se vůbec rozhodl kandidovat?

Pocit je to zavazující, i s ohledem na výše zmíněný úspěch našeho spolku. K výkonu funkce chci přistupovat s pokorou a upřímně se na práci těším. Pro kandidaturu byla rozhodující změna mého letitého přesvědčení, že jako úředník mohu být městu a jeho občanům dostatečně prospěšný a politika není pro mne. Ke změně tohoto názoru přispěla nedobrá situace v tišnovském zastupitelstvu v posledním volebním období a zejména výzva lidí z mého okolí, kterých si velmi vážím.

Čeho byste chtěl jako starosta v následujících čtyřech letech dosáhnout, tak abyste své působení na radnici považoval za úspěšné?

Základním měřítkem úspěšnosti logicky musí být míra naplnění volebního programu, resp. programového prohlášení koaličních stran. To je pro nás stěžejní. Kromě obligátního naplnění „volebních slibů“ je však pro mne velmi důležité, jakým stylem se budeme prezentovat a v jaké atmosféře toho dosáhneme. Rád bych, aby se v Tišnově tato atmosféra oproti minulému volebnímu období výrazně zlepšila a zvýšila se důvěra občanů (alespoň) v komunální politiky.

Tišnovskou radnici povede v následujícím čtyřletém období koalice stran MOST, ANO, STAN a ODS. Toto řešení podpořila rovněž KDU-ČSL. Jak byste hodnotil průběh povolebních vyjednávání? V čem jste se na spolupráci shodli od počátku, a bylo naopak něco, kde jste museli dlouze hledat kompromis?

Každý, kdo se alespoň do určité míry zabýval studiem volebních programů kandidujících stran v Tišnově, ví, že tyto programy se do značné míry překrývají a obsahují podobná témata. Rozdíly jsou skutečně minimální. Proto programová shoda v rámci koalice byla nalezena poměrně snadno. Dalšími důvody vzniku této koalice bylo také zajištění kontinuity rozpracovaných projektů a vytvoření akceschopného týmu v radě města. Povolební vyjednávání trvala možná trochu déle, než se všeobecně očekávalo. Bylo to však dáno naší snahou jednat se všemi stranami zastoupenými v zastupitelstvu města a nabídnout jim spolupráci. Tyto rozhovory byly velmi užitečné a celkově mám z povolebního vyjednávání dobrý pocit.

Z jedenácti kandidujících stran jich v patnáctičlenném zastupitelstvu bude celkem devět, což je relativně velký počet. Neobáváte se možných komplikací, které to s sebou může přinést?

Subjektů v zastupitelstvu je skutečně mnoho. Na druhou stranu, jak již bylo uvedeno, existuje tu do značné míry programová shoda napříč politickým spektrem. A já tuto situaci vnímám naopak jako výzvu. Chci všem zastupitelům bez rozdílu vytvořit příznivé podmínky pro jejich práci a poskytnout jim maximum informací. Je pak jen na nich, jak k práci v zastupitelstvu přistoupí.

V minulém volebním období se ve vedení města vystřídali dva starostové. Jak se to podle Vás podepsalo na jeho chod a co budete chtít udělat proto, aby se situace neopakovala?

Minulé volební období bylo negativně poznamenáno politickou nestabilitou způsobenou těsným poměrem hlasů mezi koalicí a opozicí. Chtěl bych svojí prací a stylem přispět k tomu, aby i opoziční zastupitelé měli možnost prosazovat své názory a myšlenky a cítili se zodpovědní za chod města.  Myslím, že spolupráce na konkrétních projektech bez ohledu na politickou příslušnost je možná a přál bych si, aby opozice byla opozicí konstruktivní. Proto také zavádíme konkrétní změny - nový Výboru pro strategické plánování a rozvoj města, pravidelné pracovní schůzky před jednáními zastupitelstva a také možnost účasti zastupitelů na jednání Rady města při projednávání konkrétních bodů, které je zajímají.

Nemáte obavu, že na Vás ze skříně vypadnou nějací ,,kostlivci“?

Toto nebezpečí je vždy, když dochází ke změně vedení, ať už ve městě či v soukromé firmě apod. Zatím o žádných kostlivcích nevím a myslím, že mám pro strach uděláno. :)

Jak informujete na stránkách Spolku, spolupráce s ČSSD byla nemožná, přestože ji nahrávala i velká programová shoda. Hlavní překážkou pro koaliční spolupráci byl údajně politický styl prezentovaný Janem Schneiderem v letech 2010-2014. Můžete být konkrétnější?

Bylo by neobjektivní říct, že za působení bývalého vedení sestaveného po volbách v r. 2010 v čele s Janem Schneiderem, bylo všechno špatně. Na druhou stranu nelze zavírat oči před vskutku nedobrými výsledky průzkumu spokojenosti zaměstnanců MěÚ z r.2012, genderového auditu na MěÚ Tišnov z r. 2014, a také problematickým obsazováním postu tajemníka MěÚ (během volebního období se na tomto klíčovém postu vystřídaly celkem čtyři osoby).  Nepochopitelný pro občany byl rovněž postoj bývalého starosty k problému nestandardního používání služebního vozidla. Především tyto skutečnosti, které náš spolek vyhodnotil jako velmi závažné, svědčí mimo jiné o špatné personální politice a příliš konfrontačním stylu vedení města.  

Kritikou na pana Schneidera nešetřil ani Váš předchůdce Tomáš Komprs, který ho kritizoval mimo jiné za špatné hospodaření města. Souhlasíte? A plánujete v tomto ohledu něco změnit?

Není mojí ambicí komentovat spory mých předchůdců. Oba pánové jsou nyní mými kolegy v zastupitelstvu. Naším úkolem je spolupracovat na smysluplných projektech, které budou v zájmu občanů našeho města bez ohledu na to, co se odehrálo v minulém volebním období. Myslím, že konkrétně tuto otázku by pak bylo třeba rozdělit na hospodaření města jako celek a na plýtvání penězi na určité provozní či reprezentační záležitosti. Pokud jde o tuto oblast, je naší ambicí neplýtvat na okázalosti a hospodařit rozumně bez neúměrného zadlužování s využitím veškerých možných zdrojů financování.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

12:53 Úplně jinak. Reforma „slovenské ČT“ tak, jak se o ní nepíše

Na Slovensku je rušno kolem veřejnoprávních médií. „Největší likvidátoři svobody slova se dnes pasuj…