Starosta Týna nad Vltavou: ODS je stále dobrou značkou

01.10.2013 8:53

Starosta Milan Šnorek (ODS) vidí největší problém v nepřijatelném napojení vlivových struktur z byznysu, s kterým se potýká celý náš politický systém a všechny strany. Co je tak podle něj třeba změnit a proč on osobně je rozhodnut zůstat věrný ODS? Poté, co ve městě vypověděla koaliční smlouvu i ČSSD, se i zde tříbí kolice. V čem vidí důvody a jak se staví ke kritice bývalých koaličních partnerů? Nejen na to, ale i na otázky týkající se dostavby dálnice D3 či řadu dalších otázek, odpovídal pro PL.

Starosta Týna nad Vltavou: ODS je stále dobrou značkou
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Modrý stan ODS

Pane starosto, již za měsíc nás čekají předčasné volby, podle posledních průzkumů ale ODS přeskočila z pravicových stran nejen TOP 09, ale již i ANO. Domníváte se, že se tak ODS podaří ve volbách obhájit prvenství na pravici? A v čem vy osobně vidíte příčiny a počátky stranické krize ODS?

Myslím si, že ODS je stále dobrou značkou, za kterou stojí ideje i členská základna, řada úspěšných starostů v komunální politice i kvalitní pravicové recepty na řešení celospolečenských problémů. Tzv. krize je především krizí důvěry veřejnosti v ODS. Je vyvolaná částečně logickou odezvou za spoluzodpovědnost za vládnutí, kompromisy vůči koaličním partnerům. Ovšem největší problém vidím, ze svého pohledu, v nepřijatelném napojení vlivových struktur z byznysu, s kterým se ovšem potýká celý náš politický systém a všechny strany. Souvisí to s financováním politických stran, složitým a často nelogickým systémem evropských a státních dotací. Na úrovni strany dostatečně nefungovala zpětná vazba ze strany komunálních politiků směrem k vedení a vládě a vzájemná informovanost, v tomto na konci funkčního období Nečasovy vlády došlo ke zlepšení. Pro posílení otevřenosti vnitrostranické diskuse i předcházení „velrybářským“ praktikám vidím potřebné změnit model hlasování na oblastní a regionální úrovni. Přes deklarovanou pravicovost vnímám řadu levicových kroků ministrů za TOP 09 v Nečasově vládě. ANO pro mne není pravicový subjekt, ale nečitelné účelové spojenectví ve jménu „očišťování“ politiky. Naše společná zkušenost za poslední dobu je, že ve jménu očišťování lze směřovat k velmi nečistým cílům i k ohrožení základů demokracie. Připomíná mi „podnikatelský“ projekt VV. Doufám v co nejlepší výsledek ODS, ale i volební porážka může být pro vývoj strany prospěšná.

Ještě před vypuknutím vládní krize vyjádřil nyní exposlanec Bureš (ODS) pro naše stránky myšlenku, že v souvislosti s úbytkem členů ODS budou spíše než sněmovní volby pro stranu důležitější volby komunální. ,,Každý, kdo na obci nějak funguje, tak si velmi jednoduše spočítá, jestli mu značka ODS přináší bonus nebo jestli je to pro něj handicap. Všechny výrazné osobnosti, po kterých voláme, nám mohou v určitém okamžiku říct: `Já radši budu kandidovat jako nezávislý pravičák, protože mě lidé zvolí kvůli mému jménu, ale jakmile budu mít v závorce ODS, tak ti lidé mě volit nebudou a ta strana mi nic nepřináší. Kdyby přínos strany byl neutrální, tak to jde, ale ona mi přináší zápor.“ Souhlasíte? Setkáváte se v souvislosti s krizí ODS jako starosta s nějakými negativními reakcemi od občanů? A máte vy osobně ambice mandát obhájit?

Své angažmá v komunální politice nevnímám jako počátek soukromé profesní politické dráhy, spíše jako službu veřejnosti. ODS v Týně nabízí občanům určité přístupy a určitá řešení. Nehodlám měnit tým lidí, s kterými spolupracuji, a náš tým nehodlá měnit stranu, v jejíž ideový i lidský potenciál stále věří. Nejdříve musíte udělat vše proto, abyste vybojoval svou představu o směřování strany a přesvědčovat i na místní úrovni. ODS určitě do komunálních voleb půjde a má kvalitní lidské zdroje, ani já nemíním z komunální politiky odcházet.

ČSSD se o prázdninách rozhodla vypovědět koaliční smlouvu a přešla do opozice stejně jako dříve dva členové VV. Koalice tak má nyní z původních 16 hlasů jen 13 z 21 možných. Čím si vy osobně vysvětlujte takto postupný rozpad koalice? Jak byste vy osobně hodnotil atmosféru v koalici?

Do zastupitelstva bylo v roce 2010 zvoleno 10 politických subjektů, koaliční smlouvu podepsalo 8 politických subjektů. Každý si dokáže jednoduše představit, jak obtížné bylo hledat shodu na klíčových tématech, dávat dohromady rozdílné názory na problémy města. Rozhodně se nejedná o rozpad koalice, ale spíše její tříbení. Odchod Věcí veřejných byl logickým důsledkem neshod a nepřijatelných postupů zástupců VV v orgánech města. VV odešly v den, kdy měla koalice jednat o jejich vyloučení. Vypovězení koaliční smlouvy ze strany jednoho zástupce ČSSD nevyplývá, z mého pohledu, z programových neshod, ale z nedůvěry vůči konkrétním zaměstnancům úřadu, a je také důsledkem rozkolu v místní organizaci ČSSD, kdy jeden ze dvou zastupitelů řady ČSSD opustil a podepsal koaliční smlouvu za sebe. I samotný odchod ČSSD nebyl přímočarý, kdy vypověděla koaliční smlouvu, ale radní a zastupitel za ČSSD nerezignoval na funkci v radě města a dále dochází na její jednání. ČSSD ostatně za celou dobu neiniciovala jedinou koaliční schůzku, na níž by řešila jakékoliv rozpory či nesouhlas.

Odstupující radní David Slepička se nechal slyšet, že důvodem k vypovězení koaliční smlouvy bylo mimo jiné to i to, že nedošlo na zprůhlednění veřejných zakázek a k větší informovanosti občanů na webu. Považujete vy osobně nastavení výběrových řízení ve městě za transparentní a úřad za otevřený vůči občanům?

Nastavení výběrových řízení považuji za transparentní, nediskriminační a hospodárné. V minulém roce proběhly kontroly několikrát i na podání, které nás v tom utvrzují. Po našem nástupu jsme zřídily přehled zakázek na stránkách města, založili jsme městský Facebook, kde vedeme zcela otevřené diskuse s veřejností i opozicí, pro zvýšení informovanosti jsme začali vydávat měsíčník Radniční listy. Jinak transparentnost a otevřenost úřadu je trvalý proces, na kterém je třeba stále pracovat a vstupuje do něj řada praktických aspektů v podobě finančních nákladů, personálního obsazení i technologického vybavení.

Osou infrastruktury kraje je dálnice D3. Jihočeský kraj je jeden z posledních, který nemá přímé dálniční spojení s Prahou. Letos byl ale na konci června otevřen pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Rusnokova vláda také přislíbila peníze na dostavbu i v příštím roce. Domníváte se, že se jí tak i přes komplikace, které se na některých místech vyskytují, podaří dálnici dokončit včas? Šlo jim také podle vašeho názoru předcházet? A co si od dálnice slibujete?

Musím tu zmínit i náš přínos, kdy starostové z okolí jaderné elektrárny Temelín (JETE) vydali výzvu jihočeských starostů k dostavbě dálnice do zahájení dostavby JETE. Na jednání v Týně nad Vltavou v březnu 2012 deklarovali ministři průmyslu a obchodu a dopravy termíny výběrových řízení na úseky D3, které jsou rámcově dodržovány. Musím vyjádřit uznání za přínos tehdejšího ministra obchodu a průmyslu Martina Kuby k urychlení celého procesu. Doufám, že výkup pozemků výrazněji do harmonogramu dostavby nezasáhne. Pro nás je velmi důležitý rozvoj celé dopravní infrastruktury v regionu, kde je pro Týn významné i převedení komunikace 2/105 Č. Budějovice - Tábor s průjezdem Týnem kolem JETE pod správu státu do režimu komunikací první třídy i včasné dokončování tzv. dopravních investic vyvolaných plánovanou dostavbou JETE v kraji i ve městě Týn nad Vltavou.

V nedalekých Českých Budějovicích v létě eskalovaly sociální nepokoje. Český helsinský výbor vydal před několika dny zprávu o stavu lidských práv v Česku za rok 2012. Stejně jako Amnesty International či BIS v ní upozorňuje na postavení a diskriminaci Romů. Helsinský výbor však poukazuje i na zhoršující se životní podmínky a neexistenci zákona o sociálním bydlení. V čem vy osobně vidíte příčinu rostoucích nepokojů a do jaké míry je tento problém aktuální i v Týnu nad Vltavou?

V Týně podobné problémy v takové míře neregistrujeme. Pro zaměstnanost dlouhodobě nezaměstnaných aktivně využíváme podpůrného programu úřadu práce pro vylepšení úklidu města. Znepokojuje mne fenomén kšeftování s chudobou v podobě neregulovaného podnikání v oblasti sociálních ubytoven a bytů. Situaci musí stát urychleně řešit vhodnou regulací.

Pokud se nemýlím, město nemá vyhlášku, která by zakazovala hazard. Neuvažujete o ni tak do budoucna? Proč? A kam jdou ve městě peníze z hazardu?

Město má omezující vyhlášku, kde upravuje jednak lokality vyloučené hazardu a provozní dobu. Orgány města dávají nesouhlasná stanoviska ke vzniku nových provozoven. Počet VHP každoročně klesá. Zároveň jsme přijali deklaraci o provozování, v níž se provozovatelé zavázali k odstranění vnější reklamy, zákazu podávání nápojů zdarma ke hře, kamerovému zabezpečení provozoven atd.  V této oblasti chybí celostátní program, který by celý problém hazardu monitoroval a prezentoval vhodné postupy. Chybí i přísnější regulace výše sázek. Peníze z „hazardu“ jdou v Týně nad Vltavou do nově zřízeného příspěvkového programu na podporu provozu sportovních klubů a další veřejně prospěšné účely. V říjnu budeme jednat o dalším postupu města v oblasti regulace. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kateřina Synková

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

21:20 Profesorka Hogenová: Lžou vám hned dvakrát. Tolik zbraní, to to nikdo nevidí?

Jakmile je něco samozřejmého, tak je to vždycky něco, u čeho se musíme zastavit. „Protože tím se nám…