Téma letošních voleb: Rychlá železnice. Slibují ji skoro všichni

09.07.2017 15:33

Politické strany před parlamentními volbami slibují voličům z dopravních témat především vybudování vysokorychlostní železnice a dokončení páteřní dálniční sítě. Část stran v programu prosazuje bezplatné jízdné na železnici pro žáky nebo seniory. Rozdílná řešení naopak nabízí v pohledu na vpuštění konkurence Českých drah na tuzemský trh železniční veřejné dopravy, nebo na problematiku výběru mýta.

Téma letošních voleb: Rychlá železnice. Slibují ji skoro všichni
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak

Pokračovat v současném tendru na další desetiletý provoz po roce 2019 plánuje například Občanská demokratická strana. „Podmínky prověříme, ale pokud tam nebude zásadní problém, necháme tendr dojet do konce,“ uvedl předseda ODS Petr Fiala. Podobně Top 09 požaduje pokračování v takzvaně technologicky neutrální soutěži, která nebude zvýhodňovat žádnou technologii výběru dálničních poplatků.

Ke konkrétní technologii pro výběr mýta se naopak hlásí například Strana zelených nebo KSČM. Zelení preferují systém satelitního sledování polohy kamionů a mýto chtějí rozšířit na všechny silnice včetně komunikací třetích tříd a místních komunikací. Komunisté podle místopředsedy Jiřího Dolejše chtějí do konce životnosti ukončit současný systém mýtných bran a postupně přejít na systém satelitní.

Důraz na využití moderních technologií v oblasti dopravy pak spojují programy Pirátské strany a vládního hnutí ANO. To zatím oficiální program nemá, oblasti dopravy je ale věnováno zhruba 13 stran z knihy předsedy hnutí Andreje Babiše „O čem sním, když náhodou spím“.

Kromě vize o budování chytrých komunikací, které umějí moderním vozidlům předávat informace o dopravním provozu a varovat před povětrnostními riziky, zmiňuje materiál potřebu výstavby vysokorychlostních tratí a dobudování vodních cest pro nákladní lodní dopravu včetně modernizace Baťova kanálu a pokračování v debatě o uskutečnitelnosti projektu propojení Dunaje, Odry a Labe kanálem pro obří kontejnerové lodě.

Pro urychlení zdlouhavé přípravy stavebních projektů ANO počítá se zavedením právně kontroverzní takzvané předčasné držby. Ta počítá s vyvlastněním pozemků pod potřebnými stavbami ve veřejném zájmu s tím, že je na nich možné okamžitě stavět. Souběžně s tím běží soudní spor, který následně stanoví cenu vyvlastněného pozemku.

Program ČSSD pro podzimní parlamentní volby v dopravní oblasti pak představují především body týkající se požadavku na urychlené vybudování vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem a jízdným zdarma ve veřejné železniční a autobusové dopravě pro děti, žáky základních a středních škol a seniory od 65 let. Jízdné zdarma pro žáky mladší 15 let a pro osoby nad 65 let na železnici pak navrhuje rovněž KSČM.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Zisk

Tvrdíte, že na zisku není nic špatného. Neprotiřečíte si? Protože byla to vaše vláda, která zavedla daň z mimořádných zisků. Naopak jsem si nevšiml, že byste nějak zásadně odstranili všudypřítomnou byrokracii, což jste před volbami slibovali. A další dotaz. Existuje podle vás nějaká hranice, kdy je ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Škraloup s „predátory“ má i Nerudová. A větší, než přiznává

20:41 Škraloup s „predátory“ má i Nerudová. A větší, než přiznává

Když Danuše Nerudová kandidovala na prezidentku, mohl se národ díky zájmu novinářů o minulost uchaze…