Za své řízení a plánování dopravy v Praze sklízí současný magistrát pod vedením trojkoalice Pirátů, Praha Sobě a Spojených sil pro Prahu kritiku, ale i chválu nějakou dobu. Nedávná je kauza transformace části ulice na Smetanově nábřeží v chodník, která pobavila, ale i pobouřila řadu Pražanů.
A když magistrát oznámil, že se bude měnit a sjednocovat barevné schéma dopravních prostředků v Praze, kritika na sebe také nenechala dlouho čekat. „Zřejmě nemá Praha na začátku ekonomické krize spojené s koronavirem jiné starosti, než přemalovat tramvaje?! To asi měli koaliční politici říct Pražanům na začátku, že ta zmiňovaná ‚změna‘ ve skutečnosti znamená vyhazování stovek milionů oknem,“ kritizovala Alexandra Udženija z opoziční ODS.
Zřejmě nemá Praha na začátku ekonomické krize spojené s koronavirem jiné starosti, než přemalovat tramvaje?! To asi měli koaliční politici říct Pražanům na začátku, že ta zmiňovaná ‚změna‘ ve skutečnosti znamená vyhazování stovek milionů oknem??https://t.co/hqc1DlbmCr
— Alexandra Udzenija (@UdzenijaAlex) July 13, 2020
„Cestující budou hned vědět, že tady platí jejich kupon na MHD. Díky tomu můžou zaplatit méně za jízdné v tarifu Pražské integrované dopravy (PID). Na nádraží poznáte na první pohled příměstský vlak a neuděláte si neplánovaný výlet rychlíkem někam do daleka,“ jmenoval výhody.
„Šedá barva je navíc jednodušší na čištění a také tolik nepřitahuje teplo, takže se nám nebudou přehřívat klimatizace (autobusy s modrými střechami s tím teď mívají problém). Praha tak může ušetřit. No a konečně ten design bude města a nikdo nás nebude moci vydírat přes autorská práva. Změna je proto výhodná,“ dodal.
A vyvracel, že by změna stála stamiliony, jak tvrdila Udženija. „Nebude!“ prohlásil kategoricky. „Praha za to nezaplatí nic navíc. V nových barvách budou vždy až nové vozy, ty stávající se přebarvovat nebudou. Jedině kdyby mělo dojít k plánované obnově celého laku, která se musí udělat tak jako tak. K obměně tak dojde postupně,“ vysvětlil s tím, že České dráhy teď kupříkladu budou přelakovávat pár příměstských vlaků.
Proti záměrům Hřiba a Scheinherra se však vymezil lídr třetího koaličního partnera, Jiří Pospíšil z TOP 09. Záměr náměstka na radě dle svých slov nepodpořil. „Neproběhla veřejná soutěž, ale hlavně v době koronaviru je třeba využívat veřejné prostředky smysluplněji než řešit design vozidel MHD,“ odůvodnil proč. „My si opravdu nemyslíme, že největším problémem pražské hromadné dopravy je to, jak vypadají autobusy a tramvaje. Vést debatu o nákladné změně vizuální identity MHD v době koronakrize je v lepším případě zbytečné, v horším případě nehospodárné,“ doplnil Pospíšil své vysvětlení.
Kromě Pospíšila si přisadil na podobnou notu i opoziční zastupitel Patrik Nacher. „Slyšíme, jak se má šetřit a že je potřeba zdražovat jízdné, no a na druhé straně se peníze utrácejí za zbytné projekty, jako je třeba nová vizuální podoba Pražské integrované dopravy. Je symbolické, že to radou zase protlačily 2 koaliční strany té třetí navzdory,“ povzdechl si.
Slyšíme, jak se má šetřit a že je potřeba zdražovat jízdné, no a na druhé straně se peníze utrácejí za zbytné projekty, jako je třeba nová vizuální podoba @PIDoficialni… Je symbolické, že to radou zase protlačily 2 koaliční strany té třetí navzdory.??>?https://t.co/16dLuYXjqe
— Patrik Nacher (@PatrikNacher) August 3, 2020
„Praha se pod vedením levicových liberálů mění v Potěmkinovu vesnici. Židličky na náměstí, kavárna v jízdní dráze a zhola zbytečná změna vzhledu vozidel MHD,“ komentoval magistrátní rozhodnutí hradní mluvčí Jiří Ovčáček.
I moderátor zpráv CNN Prima News Pavel Štrunc se ironicky vyjádřil, že je „nejpalčivější problém Prahy vyřešen“. A ptal se, zda stále platí plán na zdražení jízdného.
Od Štěpána Kotrby přišla pak poznámka, že nové barevné schéma není tak originální, jak by se myslelo. Zkratka PID (Pražská integrovaná doprava) se totiž vizuálně podobá zkratce Ruských železničních drah (Rossijskije železnyje dorogi). A i podoba některých vagonů s logem Ruských železničních drah není od plánované běločervené Pražské integrované dopravy moc daleko, zvláště když u obou by se mělo na vagonech nacházet zmíněné logo. Tato náhoda je ironická i kvůli politice, kterou Zdeněk Hřib zastává vůči Rusku.
Logo ruských drah:
Vozy ruských drah:
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas