Ťok nese na vládu mýtné. Posvětí mu ministři nehospodárnost?

30.10.2018 17:37

Už za pár hodin, ve středu 31. října od 6 hodin ráno, bude vláda projednávat zavedení nulových sazeb na silnicích 1. třídy i celý kritizovaný průběh mýtného tendru.

Ťok nese na vládu mýtné. Posvětí mu ministři nehospodárnost?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dan Ťok, ministr dopravy

Přestože v minulosti informace ministra dopravy o mýtném procházely vládou prakticky bez povšimnutí, zítra lze nad posledními veletoči ministra dopravy očekávat vzrušenou debatu. Dan Ťok (za ANO) totiž nejprve prosadil rozšiřování mýta na 900 km „jedniček“, poté dva roky odmítal jakoukoliv debatu nad nesmyslností regionálního mýta navzdory odporu obcí a krajů či dopravních expertů, například aby před několika týdny otočil doslova o 180 stupňů. Ministerstvo najednou v říjnu krajům a obcím ustoupilo s tím, že na silnicích I. tříd bude možné zavést nulový tarif.

Nekoncepční a podle mnohých krajně podezřelý postup ministerských od zdi ke zdi bohužel státu znemožnil, aby dál používal pro kamiony původní mýtný systém, a namísto toho se komplikovaně vysoutěžila zbytečná změna technologie na satelitní. Proč Ťok k ústupu od rozšiřování mýta nepřistoupil dřív a proč se teď nevrátil zpět k vlastnímu mýtnému systému, který má v majetku? Už několikrát tendr kritizovala KSČM. „Nesouhlasíme s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) navrhovaným zpoplatněním více než 900 km silnic I. třídy. Toto číslo považuji za absurdní.“ Novinářům to včera řekla místopředsedkyně hospodářského výboru Sněmovny Květa Matušovská (KSČM).

To vše vyvolává zásadní otázky o hospodárnosti postupu Dana Ťoka a motivacích, proč se nakonec naplnilo starší „proroctví“, že nové mýto postaví firmy ze skupin PPF a J&T.

Ministr vytendroval údajně nejlepší cenu 10,75 miliardy pro desetiletý provoz. Kapsch ale před několika dny, po Ťokově zpátečce od regionálního mýta, státu veřejně nabídl prostřednictvím generálního ředitele Kapsche Karla Feixe provoz původního státního mýtného systému za 6,9 miliardy korun za deset let. Ačkoliv Ťok samozřejmě nemůže bez tendru akceptovat žádnou takovou nabídku Rakušanů, takřka čtyřmiliardovou úsporu by spolehlivě přinesl rychlý a otevřený tendr na nového provozovatele současného mýta.

To jsou všechno závažné problémy spojené s péčí řádného hospodáře či spravování cizího majetku, o něž se podle kuloárních informací začínají zajímat už i orgány činné v trestním řízení. Ministrům tedy nelze zítřejší projednávání nešťastného mýta, nebo nedej bůh hlasování o něm, příliš závidět. Každý má ještě na paměti příběh exministryně obrany Parkanové, která soudům vysvětluje svoje tehdejší postoje a hlasování na vládě dodnes.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ane

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Premiér Fiala na ČT: „Jsme předurčení dovládnout.“

22:00 Premiér Fiala na ČT: „Jsme předurčení dovládnout.“

Premiér Petr Fiala (ODS) byl hostem v pořadu Interview ČT24, kde vyzdvihoval svou vládu jako pevnou.…