Student FF UK Tomáš Schejbal se ve svém komentáři (celý text si můžete přečíst zde) vyjadřuje ke vzrůstající mediální štvanici na Jiřího Ovčáčka. V úvodu využívá autor článku komentáře Michala Kašpárka, který před časem utrousil, že „Rusák je cigoš lepších lidí a Zemanův tiskový mluvčí Jiří Ovčáček je zase jejich Džambulkou“. Podle Schejbala se Ovčáček stává po kauze Ferdinanda Peroutky terčem i tzv. seriózních médií typu Lidových novin. Jejich roli teď přirovnává k bulvárnímu serveru Extra.cz, který kdysi zatočil s popovou zpěvačkou Ivetou Bartošovou.
Našli si obětního beránka
Autor článku se obrací k francouzskému historikovi René Girardovi, který v knize Obětní beránek tvrdí, že perzekuční násilí rozvášněného davu vůči jedinci, propukající v době krizí, epidemií či hladomorů, bývá symptomem rozpadu dosavadního společenského a kulturního řádu a současně zrodu řádu nového. „Takové schéma můžeme najít v případech židovských proroků včetně Mojžíše, protižidovských pogromech nebo holocaustu. Aniž jsou Bartošová nebo Ovčáček osobami srovnatelného významu, můžeme vidět hru založenou na stejném mechanismu. Obě média, Lidovky i Extra, směřují pud smrti rozvášněného davu svých čtenářů k ostře sledovaným osobám, píše ve svém komentáři Schejbal s tím, že Bartošová už na to životem doplatila.
Student historie vidí ovšem paralelu Bartošové a Jiřího Ovčáčka, respektive médií Extra.cz a Lidovek v tom, že servírují čtenářům náhradní oběti, k nimž čtenáři odvádějí svou nahromaděnou agresi. Schejbal cituje i šéfredaktora Extra.cz Pavla Novotného, který v červenci 2013 v rozhovoru pro slovenský deník Sme řekl: „Bartošovou zabijeme.“
Podle Schejbala by tomu mohly odpovídat seriál Lidovek o Ovčáčkově hledání Peroutkova textu či článek vedoucího kulturní sekce Jiřího Peňáse o šikanovaném šplhounovi, které skutečně velmi připomínají mediální šikanu. „Je to tvrdé a morálně zlé, ale je to tak. Je třeba ekonomicky bojovat o čtenáře. Za této situace pak nezbývá chovat se stejně jako tvrdý bulvár: reagovat čistě podle nabídky a poptávky vyjádřené kliky myší a útočit na nejnižší pudy čtenářů, jež se od těch, kteří čtou bulvár, liší sociálním statusem, vzděláním a vkusem, a proto předmětem jejich agrese není popová hvězdička, ale mluvčí lidového prezidenta,“ snaží se historik poukázat na bulvarizovanou scénu médií.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jzd