Trojský kůň Sobotkovy ČSSD do resortu Babišova hnutí! Exministr Žák promluvil k dění kolem mýta

22.12.2016 11:18

Exministr dopravy Zdeněk Žák píše pro ParlamentníListy.cz o podivných zájmech politiků při přípravě nového tendru na výběr mýta po roce 2020.

Trojský kůň Sobotkovy ČSSD do resortu Babišova hnutí! Exministr Žák promluvil k dění kolem mýta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Exministr dopravy Zdeněk Žák

Navzdory svátečnímu období Vánoc a konce roku se opět dostává do popředí výbušná tématika mýta. Bojuje se o rozšíření mýta na silnice první třídy. Čím více kilometrů bude zpoplatněno, tím větší šance má, alespoň podle přání vládních sociálních demokratů Bohuslava Sobotky, jejich oblíbená slovenská firma SkyToll, která s největšími náklady v Evropě vybírá mýto na Slovensku.

Velmi kritický je k celé situaci, skryté zatím většině médií, také bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák, který se pro ParlamentníListy.cz k celé situaci vyjádřil:

„Ministerstvo dopravy sice intenzívně pracuje na přípravě velkého mýtného tendru, který má řešit výběr kamionových poplatků od roku 2020, otázkou ale je, jak odolá obrovským tlakům, které už nyní provází jeho jednotlivé kroky směřující k samotnému letnímu vyhlášení výběrového řízení. Ministr Ťok si najal poradce z Deloitte a CGI, kteří ho mají provést celou přípravou, aktuálně však pracují na studii, která má vládě poradit, zda se vyplatí rozšířit mýtné do regionů. Zdánlivě nevinná otázka, která ale může být trojským koněm Sobotkových sociálních demokratů do resortu Babišova hnutí ANO.

Jde o neekonomické rozšíření mýta na silnice nižších tříd

Bez ohledu na to, že na ministerstvu dopravy mají z minulosti plné šuplíky analýz, které rozšiřování mýta ekonomicky zpochybňují, začaly éterem lítat nejrůznější počty kilometrů silnic nižších tříd. Nejprve koaliční „experti“, vedení satelitním socialistou a poslancem Birkem, naprosto nepochopitelně prosadili zadání, že mýto se má rozšířit o 850 až 3000 kilometrů. Od stolu si pánové jako ve Sportce tipli nějaká čísla, a dopředu se pokusili svázat ruce najatým poradcům. Mimo zraky veřejnosti, bez veřejné kontroly či bez odborné diskuse zainteresovaných. Ale komedie pokračuje. Kuloáry už slyšely, že TO vychází na zpoplatnění všech „jedniček“, pak že nejvýhodnější bude zůstat u stávajících dálnic a nerozšiřovat. Najednou zvrat, že by se mohlo zpoplatnit aspoň tři sta kilometrů, pak že tisíc bude vypadat víc vyváženěji, Kapsch to prý odstaví a SkyToll se zaraduje… Jak si s tím poradci poradí? Deloitte se jistě snaží napravit chyby z tendru roku 2006, s nimiž je někdy spojován, ale zároveň musí naslouchat i nevysloveným přáním vládnoucích stran. Druhý poradce CGI skrývající se v pozadí se prý zase snaží zalíbit Slovákům, kteří budou prý brzy hledat nového mýtného auditora. A za všechny zmatky může hloupá větička o technologicky neutrálním tendru,“ zdůrazňuje exministr dopravy Zdeněk Žák.

Jsme unikátní zemí, kde zájmy zahraničních dodavatelů jsou více než zájmy státu a jeho daňových poplatníků

Jde sice o výběr mýta až po roce 2020, kdy už bude u moci nová vláda, ta současná má ale jasno, Kapsch se svým mikrovlnným systémem musí skončit. Jinak to ale vidí bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák.

„Česko je opět unikátní zemí, kde není důležitý zájem daňových poplatníků, ale to, aby se mohly radovat dodavatelské mýtné firmy a hlavně, aby se některá z nich necítila ukřivděná. Sousední Rakousko se s tím nemazalo. Máme mikrovlnný systém? Je funkční a spolehlivý? Tak si ho samozřejmě ponecháme a vysoutěžíme si jen nového provozovatele. Efektivní, rychlé a úsporné pro stát. U nás je veřejným tajemstvím, že sociální demokraté s lidovci dělají všechno proto, aby se vypsal velký tendr. Bude se totiž stavět, implementovat, rozšiřovat, zasmluvňovat...a hlavně zbytečně utrácet peníze státu. Ale co, volby jistě vyčerpají stranické pokladny. Ministr Ťok prosadil svoje řešení pokračování mýta koaličním partnerům navzdory a ukazuje se, že to byla nejlepší ze špatných variant. Neměl by ale polevit v pozornosti a nenechat si od vládních kolegů manipulovat budoucí tendr. Hnutí ANO by mělo zůstat u svých předvolebních slibů, ochránit podnikatele v regionech před další daní maskovanou jako mýto a odmítnout rozšiřování a nehledět na zájmy všech těch SkyTollů nebo Kapschů a vypsat tendr opravdu výhodně pro stát.

Nezájem o české mýto

„A ještě jedna aktuální poznámka k připravovanému tendru. Ministerstvo se rozhodlo oslovit všemožné zájemce o mýtný tendr a svolat je na pracovní seminář plánovaný na 16. prosince, na němž chtělo slyšet jejich představy o budoucnosti mýta po roce 2020. Není to úplně standardní nástroj, ale budiž, v Polsku něco podobného rovněž uspořádali. Všichni jsme se těšili, i přes šibeniční termín a předvánoční období, na zajímavé přístupy a nadšené prezentace zájemců z celé Evropy. K překvapení však ministerstvo seminář zrušilo pro NEZÁJEM firem, přihlásili se jen Kapsch a Xerox. Kam se poděly další firmy? Kde byl SkyToll, který už měsíce vykřikuje, jak je připraven nabídnout Česku mýtný ráj? Přihlásí se v létě do tendru vůbec někdo?“ klade si otázku na závěr Zdeněk Žák.

reklama

autor: pas

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Protiústavní.“ Jana Zwyrtek Hamplová chce umlčení v Senátu hnát výš

21:30 „Protiústavní.“ Jana Zwyrtek Hamplová chce umlčení v Senátu hnát výš

Horní komora Parlamentu se rozhodla sněmovní verzi novely občanského zákoníku ohledně uzavírání part…