Ty brďo, žena je na prášky. Andrej Babiš trochu jinak...

05.11.2013 6:53

Novost a nabídka až provokativně otevřeného byznys přístupu Andreje Babiše pomohly získat podle psychologa Petra Berouška hnutí ANO spoustu voličů. Těm nevadilo jeho vyjadřování, naopak je fascinovala lídrova přímočarost. Přes zemitost mluvy zůstává Andrej Babiš uměřenější než kupříkladu Miloš Zeman či jadrností slov nešetřící Karel Schwarzenberg.

Ty brďo, žena je na prášky. Andrej Babiš trochu jinak...
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda hnutí ANO Andrej Babiš

Během čtvrt roku vylétlo hnutí ANO z preferencí pohybujících se kolem jednoho procenta na volební výsledek 18,7 procent. Argument nákladné kampaně neobstojí ve světle výsledků ČSSD, jejíž podpora s blížícím se termínem voleb neustále klesala, a SPOZ, která skončila hluboko pod pěti procenty. A tito dva „poražení“ na kampani také rozhodně nešetřili. Důležitějším faktorem mohl být nemastný neslaný předseda ČSSD a neviditelný lídr SPOZ. Ve srovnání s nimi byl Andrej Babiš v čele hnutí ANO zcela „jiný příběh“.

Nad jeho úspěchem se zamýšlí psycholog Petr Beroušek. „Je to opravdu v novosti, jiném přístupu a nabídce otevřeného, téměř až provokativně otevřeného, byznys přístupu. Oslovil řadu lidí, kteří byli nešťastní z ODS a TOP 09. Vytěžil i z toho, že už byl cítit jakýsi morální rozklad v sociální demokracii. Z psychologického hlediska lidé neměli velký výběr. Nebylo kam sáhnout,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Beroušek jeden z možných důvodů pro volbu hnutí ANO.

Fascinovala přímočarost lídra ANO a nevadilo, že nemluví hezky česky

Druhým důvodem je osoba samotného lídra hnutí. Přestože sám o sobě říkal, že není řečníkem a jeho mluva, do níž se tu a tam zamíchalo i slovenské slůvko, nesnesla uhlazeností srovnání s letitými politiky, dokázal zaujmout. „Jeho horší vyjadřování mohlo být handicapem, ale místo toho fascinovala přímočarost a jednoduchost toho jeho rychlého zapojení do předvolebního boje,“ vysvětluje Petr Beroušek, který působí jako pedagog na Katedře personalistiky Vysoké školy ekonomické i Akademie managementu a komunikace.

Právě tohle mohlo způsobit, že si lidé řekli, že za tím nejspíš něco je. „Myšleno nějaký rozumný program. A od toho, jestli se někdo nedokáže vyjádřit květnatě a hezky česky, se odhlédlo. Z toho se dá usuzovat, že už jsme si zvykli na to, že ne všichni politici umí dobře česky. Koneckonců Karel Schwarzenberg nebyl schopen říct česky jedinou kloudnou větu. A také ho lidé vzali,“ připomíná psycholog.

Babiš je svůj a vytváří pocit přirozenosti

Andrej Babiš navíc volí slova, která používají lidé v hovoru se svými blízkými, nikoli politici pro veřejnost. „Byla ráda. Ale teď je znechucená, protože je každý den v bulváru a je z toho na prášky,“ uvedl kupříkladu v sobotním rozhovoru pro deník Právo, když komentoval, jak jeho partnerka přijímá politický úspěch hnutí ANO. Ve stejném rozhovoru reagoval emocionálně na redaktorovu poznámku, že hned po volbách vzal rodinu na pár dní do Francie. "Ale ne na dovolenou. Ty brďo, vždyť jsem měl 3500 esemesek a 1800 e-mailů!"

„On si do toho určitě nenechává moc mluvit marketingovými ani imagemakerovými specialisty, je svůj. A to je něco, co vytváří určitý pocit přirozenosti. Ona zemitost a jednoduchost vyjadřování je dalším faktorem, který hraje v jeho úspěchu roli,“ poznamenává pro ParlamentníListy.cz psycholog Petr Beroušek.

Zmíněnou zemitostí dokázal kdysi ještě jako předseda ČSSD přitahovat pozornost také dnešní prezident Miloš Zeman, hodně jadrné vyjadřování získávalo v posledních letech zase popularitu šéfovi TOP 09 Karlu Schwarzenbergovi. „Ve srovnání s oběma pány je v tomhle Andrej Babiš poněkud uměřenější a nepůsobí takovým až arogantním či obhroublým dojmem,“ domnívá se Petr Beroušek.

Schwarzenbergovi uškodilo, že se nechal vtáhnout do reality show

Způsob komunikace Karla Schwarzenberga ale už přestala mnoha lidem vyhovovat. „Někteří už ho i kritizovali za to, abych tak řekl, rozsáhlé puštění své osoby do volební reality show, tedy za postoj ´Ať už to má jakékoli důsledky, hlavně když u toho budu´. S tím mělo dost lidí potíže. A tak není divu, že si při rozhodování řekli, že tady je někdo mluvící jednoduše, kdo je asi úspěšný, když má takové miliardy, a tak snad povede stát rozumným způsobem,“ vžívá se psycholog do myšlení voličů.

Zároveň však vnímá nejedno „ale“ v mnoha očích i tvářích lidí. „Nelze mít velká očekávání a ani ta slova, která se dnes vyslovují, nebudou moci být vzhledem k celkové konstelaci naplněna. Nedělám si žádné větší iluze a jen věřím tomu, že lidé nebudou příliš zklamaní tím, co se nepovedlo. Tím myslím volby, protože ty se v podstatě nepovedly, neboť nevytvářejí žádnou zřetelnou budoucnost. Tedy takovou, kterou by naše společnost potřebovala,“ dodává pro ParlamentníListy.cz psycholog Petr Beroušek.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…