Úspěšnost integrace muslimů v Německu? Server přináší zajímavá čísla. Jsou ale sedm let stará

12. 1. 2016 21:36

V souvislosti se současným přívalem migrantů především do Německa nabývá na aktuálnosti otázka, jak vlastně vypadá integrace muslimů v Německu. Na toto téma byl u našich západních sousedů v roce 2009 vypracován rozsáhlý průzkum, jehož výsledky přinášejí Britské listy.

Úspěšnost integrace muslimů v Německu? Server přináší zajímavá čísla. Jsou ale sedm let stará
Foto: pixabay.com
Popisek: Islám - ilustrační foto

Reprezentativní studie byla v roce 2009 provedená výzkumným střediskem Spolkového úřadu pro migraci a uprchlíky. Bylo dotázáno 6004 osob ze 49 zemí původu. Jejími autorkami jsou Sonja Haugová z Ostbayerische Technische Hochschule v Řeznu, Stephanie Müssigová z univerzity v Erlangenu a Anja Stichsová ze Spolkového úřadu pro migraci a uprchlíky.

Od té doby, a ani předtím, nebyla v Německu vypracována studie takového rozsahu.

V průzkumu z roku 2009 byly dotázané osoby roztříděny podle oblasti původu. Přitom 63 % muslimů v Německu má turecký původ, 14 % je z jihovýchodní Evropy, mezi 5 až 9 % jde o osoby z jižní a jihovýchodní Asie, severní Afriky a Blízkého východu. Z Íránu a zbytku Afriky pochází po 2 % muslimů. 1 % německých muslimů je ze střední Asie a bývalého Sovětského svazu. Nebyli zkoumáni němečtí konvertité.

  • Celý text je ZDE

Zajímavé je, že 37 % Íránců v Německu jsou ateisté, u osob z jižní a jihovýchodní Asie, Blízkého východu a severní Afriky se jedná o něco přes 12 %, u lidí tureckého původu jde o více než 7 %. Vysoká míra sekularizace Íránců je zřejmě dána tím, že do Německa po íránské revoluci uprchli lidé spjatí s šáhovým režimem, kteří se vymezují vůči státem podporovanému náboženství.

Nejvíce religiózní jsou muslimové z Afriky

Velmi silně věřících je u respondentů tureckého původu 41 %, u osob z Blízkého východu 23 %. U Íránců jde o pouhých 10 %. Naopak vůbec nevěří v Boha 30 % Íránců, kteří se zároveň považují za muslimy a které je tedy nutné připočíst k těm, kdo se deklarovali jako ateisté.

Ohledně četnosti modliteb jsou nejvíce religiózní muslimové z Afriky, jichž se přes 50 % modlí denně, u jižní a jihovýchodní Asie a Blízkého východu je to přes 40 %, zatímco u Turků jde o přibližně třetinu. S výjimkou subsaharské Afriky je u všech oblastí poměrně silně zastoupená skupina těch, kdo se nemodlí nikdy, u Turků je to 15 %, u lidí z Blízkého východu třetina, u lidí ze severní Afriky téměř čtvrtina, u jihovýchodní Evropy 40 %, u Íránců více než polovina.

U Turků tato kategorie odpovídá 17 % respondentů, kteří se nikdy neúčastní velkých náboženských svátků, u ostatních oblastí je to mezi pětinou a třetinou.

Stejně tak 15 % Turků nedodržuje náboženské předpisy ohledně jídla a pití, podobný podíl je u severní Afriky a jižní a jihovýchodní Asie, u ostatních skupin je to ještě více. Tyto předpisy nedodržují tři čtvrtiny íránských muslimů v Německu.

Ramadán nedodržuje více než pětina muslimů z Turecka a Blízkého východu

Náboženský půst – nebo ramadán – nedodržuje více než pětina Turků a osob z Blízkého východu, více než třetina osob z jihovýchodní Evropy. Naopak takřka 90 % německých Íránců jej částečně nebo zcela dodržuje.

Více než tři čtvrtiny Turků do mešit chodí nejméně jednou měsíčně, více než pětina nikdy, což je obdobné u osob z jižní a jihovýchodní Asie, téměř polovina muslimů z Blízkého východu a jihovýchodní Evropy do mešity nechodí nikdy. U severní Afriky jde o téměř třetinu, u íránských muslimů více jak 70 % nikdy nechodí do mešity.

Šátky nosí hlavně muslimky ze severní Afriky

Naprosto zanedbatelné je prý odmítání tělocviku a výuky plavání, kde jsou společně chlapci a dívky, a sexuální výchovy z náboženských důvodů, pohybuje se to mezi 0,1 až 1,9 % německých muslimů.

Šátek nosí nejvíc ženy ze severní Afriky, více než třetina, necelá třetina Turkyň a žen z Blízkého východu a jižní a jihovýchodní Asie, jen 2 % Íránek a 4,5 % muslimek z jihovýchodní Evropy.

Němečtí muslimové by spíše akceptovali svatbu svého syna s nemuslimkou než svatbu své dcery s nemuslimem

Nezaměstnanost osciluje mezi 4 % u Turků po 16 % u osob ze střední Asie či bývalého Sovětského svazu. V daném roce, tedy 2009, byla nezaměstnanost na celoněmecké úrovni ve výši 8,1 %.

Většina německých muslimů by akceptovala svůj vztah či vztah svého dítěte s nemuslimem, 80 % by akceptovalo svatbu svého syna s nemuslimkou, 63 % svatbu své dcery s nemuslimem.

Přitom má 81 % německých muslimů partnera muslimské víry. Téměř dvě třetiny svobodných si však je schopno představit, že by si vzali partnera jiné víry. U těch, kdo již žijí v partnerství, jde o 58 %.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: vam

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jiří Čunek, homosexuální matky a mladý zelený u Jílkové. Víc netřeba dodávat, bylo to opravdu pekelné

23:35 Jiří Čunek, homosexuální matky a mladý zelený u Jílkové. Víc netřeba dodávat, bylo to opravdu pekelné

Mají mít gayové a lesbičky právo adoptovat dítě svého partnera? Tuto otázku položila ve studiu České…