Ministr dopravy za ANO Dan Ťok a poslanec Úsvitu přímé demokracie zavítali do nedělní Partie FTV Prima. Hned na úvod Adam zhodnotil to, co se dělo v Úsvitu přímé demokracie, to, co zažil od Tomia Okamury za poslední tři měsíce by prý nepřál nikomu.
„Nám je to všem líto, protože to, co jsme si prožili za poslední tři měsíce, bych nepřál nikomu, období nátlaku a výhrůžek, to jsme v politice po boku Tomia Okamury nečekali,“ uvedl Adam s tím, že se Okamura zachoval nemorálně, protože není jisté, jak nakládal s veřejnými prostředky určenými pro hnutí.
Ťok k tomu dodal, že podobný kolaps ANO rozhodně nečeká. „Teď trochu z legrace, já jsem nikde nezaznamenal, že by Andrej Babiš chtěl opustit ANO,“ konstatoval ministr v narážce na to, že právě Okamura Úsvit zakládal, aby ho dříve než v polovině volebního období opustil.
Vyžeňme kamiony z českých dálnic, apeloval na ministra Adam
Následně už se hosté věnovali problémům v dopravě. Podle Adama by bylo na místě totálně odstranit kamiony z českých dálnic a přesunout je na koleje. „Pokud uvolníme dálnice pro osobní silniční dopravu, pak se občanům usnadní cestování,“ prohlásil Adam.
Ťok označil představu dálnic totálně bez kamionů za utopistickou. Podařilo by se to snad jen v okamžiku, pokud by dálnice byly podstatně dražší než železnice. Pro dopravce navíc trochu postrádá smysl představa, že při vjezdu do Česka naloží kamion na koleje a při opuštění Česka se vrátí na dálnici. Adam Ťokovi radil, aby razantně zdražil mýto. Podle šéfa resortu to ale není nejlepší cesta. „Z mýta jednak platíme výstavbu infrastruktury a jednak by se ukázalo, že výstavba infrastruktury k mýtu byla budována zbytečně, pokud by tu nejezdily kamiony. Navíc to není tak, že se jednou ráno ministr probudí a řekne si, dnes je dobrý den na dvojnásobné zdražení mýta,“ varoval šéf dopravy s dovětkem, že jde o politicky citlivé téma.
Pánové se ale shodli také na tom, že se na českých silnicích platilo nižší mýto než v okolních zemích a již v minulosti bylo na místě ho zvyšovat. Stát se také potýká s výběrem nového provozovatele mýta. Zatímco Ťok doufá, že se nakonec vše stihne, byť by si předchozích pět ministrů dopravy mělo sáhnout do svědomí, proč nečinili, co činit měli, Adam zdaleka tak optimistický není.
Ministr upozornil, že nejsme v pozici, již by bylo možné nazvat bodem nula. V České republice už určitý systém výběru mýta máme, ale informace o něm zatím není možné poskytovat třetím stranám, pokud by se chtěly připravit do chystané veřejné soutěže. Další háček je v tom, že smlouva se současným provozovatelem nepočítá se svým koncem.
Méně mýta a větší rychlost
Českým řidičům by pomohlo spíš to, kdyby se přesně vymezené úseky dálnic vyjmuly z povinnosti platit mýto. Jde o krátké úseky, a přestože tím utrpí státní rozpočet, nepůjde o újmu nijak velkou, takže ministr dopravy věří, že na ni ministr financí Babiš přistoupí. Jednat o tom ovšem bude celá vláda.
Podstatně skeptičtější je ve věci zvyšování rychlosti na dálnicích na 150 kilometrů v hodině. České dálnice na to podle jeho názoru nejsou dimenzovány. Pohled do zahraničí ho navíc utvrzuje v tom, že zvyšování rychlosti není úplně dobrým nápadem, protože to mimo jiné zvyšuje i riziko dopravní nehody.
Poslanec Petr Adam rovněž citoval data agentury Phoenix, která tvrdí, že téměř polovina dotázaných nesouhlasí se zvýšením rychlosti na českých dálnicích. Důvodem je nekvalitní stav vozovek.
„V tuto chvíli je na čase, aby si Ministerstvo dopravy přiznalo svůj podíl odpovědnosti na stavu českých dálnic, oponoval ministrovi Adam, který je zastáncem zvýšení rychlosti na dálnicích v konkrétních úsecích. „Ale je to o tom, abychom v Čechách začali dělat kvalitní dálnice, abychom na nich nemuseli mít strach,“ dodal.
Modernizace dálnice D1
Proti tomu se ale Ťok ohradil. Není správné označovat úplně všechny české dálnice za špatné. Ani na těch nejkvalitnějších ale v tuto chvíli není rozumné jezdit stopadesátkou. I tyto úseky by totiž musely projít úpravami, což by stálo peníze, které by dnes ministr rád investoval spíše jinam. Jeho prioritou je např. modernizace dálnice D1. Šéf resortu si v této souvislosti pochvaluje, že proces modernizace nevedl ke kolapsu dopravy, před čímž mnozí varovali. Stačí ovšem jezdit podle pravidel a kolaps nenastává.
autor: mp