Václav Moravec znovu usedl v Žižkovské věži. Okamžitě si rýpl do prezidenta Zemana

17.09.2017 13:42

V nedělních Otázkách Václava Moravce se střetli ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok a jeho předchůdce v úřadu Zbyněk Stanjura (ODS). Moravec celou debatu začal zostra. Rýpl si do prezidenta Miloše Zemana.

Václav Moravec znovu usedl v Žižkovské věži. Okamžitě si rýpl do prezidenta Zemana
Foto: Hans Štembera
Popisek: Moderátor OVM Václav Moravec

Moravec oba hosty přivítal a otevřel debatu poukazem na dálnici D8, která se hýbe víc, než by odborníkům bylo milé. První úsek této dálnice otevíral ještě jako premiér Miloš Zeman. Teď poslední úsek dálnice otevíral jako prezident. Když přestříhával pásku, vyčetl ekologickým aktivistům, resp. teroristům, že stavbu dálnice D8 neuvěřitelně zdržovali.

„To rozhodnutí vést dálnici D8 na nestabilní podloží jde na vrub vlády Miloše Zemana a jeho ministrů, a ne ekologických aktivistů,“ poznamenal hned v úvodu pořadu Moravec na účet prezidenta.

Dálnice, která se chystala desítky let, se dál potýká s problémy. Podle Ťoka mělo ovšem i tak otevření dálnice D8 smysl, protože i přes problémy dálnice zachrání mnoho životů. Předtím na okresních silnicích umíralo mnoho řidičů. Dálnice podle Ťoka zkrátka funguje a na potřebných nápravách se průběžně pracuje.

Když dostal slovo Stanjura, vyčetl ministrovi, že otevření D8 využil jako předvolební tah. Když se něco otevírá, ministr se k tomu hlásí, jenže když se něco nedaří, svádí odpovědnost na dobrovolníky, kteří ministrovi doporučili to či ono. Stanjura třeba nechápe, proč se na úpravách dálnice D8 nepracuje až do konce stavební sezóny, řekněme ještě měsíc až dva.  

Ťok politikovi z ODS odpověděl. „Tady opravdu jsem já na těch odbornících klečel a řekl jsem: My to nemůžeme udělat teď. A oni mi vysvětlovali, že nemá smysl na zimu něco zahajovat,“ prozradil ministr dopravy.

O pár chvil později se pánové pohádali kvůli problémům, které se neprojevují jen na dálnici D8, ale třeba také na dálnici D1.

Stanjura vládě vyčetl, že v této věci neudělala víc, i když udělat mohla. Ťok se ihned ohradil. „Pane ministře, vy tady lžete,“ zlobil se ministr. „Ne, já nelžu,“ odvětil okamžitě Stanjura. Koaliční vláda, která má ve sněmovně většinu, mohla na situaci reagovat.

Člen vlády oponoval, že kauzu řeší Nevyšší kontrolní úřad, ale je otázka, jestli je třeba provádět forenzní audit. „U D1 je zcela jednoznačné, co se stalo. Tam dal někdo materiál, který tam neměl být, to je naprosto jasné a u soudu se řeší, kdo to udělal a proč to udělal. Tam se to teď zaseklo u soudu,“ konstatoval ministr Ťok.

„V tuto chvíli je podle šéfa resortu nachystáno 143 kilometrů dálnic k výstavbě. Já jsem přesvědčen, že to, co je připravené, by se stavět mělo. A pokud na to nebudou peníze, tak si myslím, že bychom si na to měli třeba půjčit a trochu se zadlužit. Já jsem přesvědčen, že vše, co bude připraveno, se stavět bude.“

Stanjura ovšem tak smířlivý nebyl. Kdyby nebylo pět týdnů před volbami, tak by rozpočet resortu dopravy byl na demisi ministra Ťoka. Člena vlády tím rozesmál. Stanjura si však trval na svém. Vláda jako celek osekává peníze v resortu dopravy a ministra to nechává v klidu, což je podle Stanjury nepřijatelné.

„Ale já jsem vždycky dostal na dopravu to, co bylo potřeba. Kdyby nebylo před volbami, tak bych dostal všechno, co bych potřeboval,“ uvedl Ťok. „Vy jste ještě před devíti měsíci požadoval 96 miliard a teď dostanete 71 miliard, což je o 25 miliard míň, a vás to nechává v klidu.“ Vmetl obratem Ťokovi do tváře Stanjura.  

Člen vlády však zůstal v klidu. Vláda se zkrátka rozhodla, že rozpočet resortu dopravy částečně seškrtá, ale ministr v tom nevidí problém. „Já bojuju za svůj resort velice výrazně, ale jestliže se teď vláda rozhodla, že priorita jsou platy, no tak na ně musíme mít, no,“ shrnul situaci Ťok s tím, že si vyjednal dalších pět miliard navíc, takže místo 71 miliard dostane 76 miliard.

Nemluvě o tom, že stavební firmy nakonec stavějí levněji, než deklarují ještě před zahájením stavby. Levnější bude podle Ťoka i modernizace dálnice D1. Čísla ukazují, že by se mohla ušetřit až třetina nákladů.

Stanjura byl k těmto propočtům ministra Ťoka poněkud skeptický. „Já se obávám, že ty úspory nebudou tak velké, jako byly v době stagnace nebo krize. A my přece musíme chtít rozumnou cenu, ale třeba také špičkovou kvalitu,“ zdůraznil Stanjura. Člen vlády uznal, že na kvalitě staveb je třeba trvat. I kvůli tomu, že resort dopravy trvá na určité kvalitě stavby, bude trvat déle, než se otevře úsek kolem Jihlavy. „Tam máme problémy s kvalitou,“ zlobil se Ťok.

To však nebyla jediná věc, kvůli které se Ťok zlobil. Ani trochu se mu nelíbilo, že se koalici pohodlnou většinou nepodařilo prosadit zákon o liniových stavbách, který by stavbu dálnic urychlil. „Zatím politicky nechceme, aby se stavělo rychleji, chceme, aby měl každý pravomoc do toho házet vidle,“ zaznělo z úst člena vlády.

Stanjura doplnil, že se tato vláda mohla inspirovat v Německu. Zaprvé je potřeba, aby se Poslanecká sněmovna shodla na tom, že čtyři až pět staveb považuje za prioritní, a trvala na provedení staveb. Kromě toho je však podle Stanjury třeba říci, aby se celý proces zjednodušil a všechno rozhodovalo v jediném řízení, které řeší jediný úřad, jak to funguje v Německu. Úřad každé spolkové země rozhoduje o úseku dálnice, která vede přes její území. „U nás by to analogicky byly kraje,“ uvedl Stanjura.

Nakonec se pánové vyjádřili k odstraňování billboardů z okolí komunikací. Ťok si posteskl, že majitelé billboardů měli pět let na to, aby je odstranili, a ve většině případů tak bohužel neučinili. Zákon, který jim to nařizuje, je podle Ťoka poněkud bezzubý. „My možná budeme muset vypsat zakázku na někoho, kdo nám to bude odstraňovat, a bohužel těch billboardů je tolik, že to bude zakázka nadlimitní, takže to přinese další problémy,“ varoval Ťok. V tuto chvíli by měly být odstraněny asi tři tisíce billboardů.   

Stanjura nebyl tak skeptický. Pokud budou zákon ctít lidé, kteří si reklamy objednávají, a nebudou si je objednávat právě u dálnic, billboardy se přesunou jinam.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…