Více učit o klimatické změně, žádá Gazdík. Neziskovky připraveny pomoct. Bude z toho ideologie, bojí se učitelé

05.12.2021 10:14

České školy by do výuky měly více zahrnout témata o klimatické změně; spolu s neziskovkami to prosazuje budoucí ministr školství Petr Gazdík (STAN), jenž zároveň nabádá vyvarovat se ideologií. Podle vyjádření učitelů středních a základních škol pro Echo24.cz nejsou však speciální předměty k této problematice zapotřebí.

Více učit o klimatické změně, žádá Gazdík. Neziskovky připraveny pomoct. Bude z toho ideologie, bojí se učitelé
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Příručka vydaná resortem životního prostředí o tom, jak klimatickou změnu vyučovat, pro někoho ideologicky působit může. Doporučuje třeba uznat klimatické vzdělávání jako prioritu a zapracovat témata do rámcových vzdělávacích programů. V rámci biologie se mají děti učit o „vlivu klimatických změn na život organismů a na člověka“ a v zeměpise o „globálních ekologických a environmentálních problémech lidstva“.

Podle vyjádření řady učitelů by se téma ekologie nemělo akcentovat víc, než je nutné. „V některých předmětech se těmto tématům věnujeme. Speciální předmět by ale asi vznikat neměl. O hodiny v učebním plánu probíhá boj, teď jsme museli například ubírat kvůli IT vzdělávání,“ reaguje na plánované změny ředitelka ZŠ Hanspaulka Marie Pojerová.

  • Původní zdroj ZDE

Děti podle ní sice mají o některá témata týkající se klimatu zájem, od rodičů ale škola prý žádné podněty nezaznamenala.

Také ředitel Gymnázia Václava Hraběte v Hořovicích Jiří Vlček považuje rozsah informací o klimatu v rámci zeměpisu či biologie za dostačující. „Nový předmět rozhodně není nutné koncipovat. Tlak na rozšíření výuky jsme ale ani od nich, ani od rodičů nezaznamenali,“ řekl s tím, že i v oblasti ekologie je třeba postupovat přiměřeně a rozhodně to politicky nepropagovat.

„V naší škole se klima téma promítá i do zájmových nepovinných předmětů. Osobně se domnívám, že zmiňované téma se má stát přirozenou součástí různých předmětů, neosvědčilo se nám vytvářet samostatný předmět,“ sdělila ředitelka pražského Gymnázia Na Zatlance Jitka Kmentová.

Do věci se vkládají také některé neziskovky, například organizace Člověk v tísni přišla s průzkumem, podle kterého pociťuje přes 75 % lidí ve věku od 15 do 20 let ze změny klimatu obavy. Právě údajně zvýšený zájem u mladistvých je jedním z důvodů, proč je na výuku o klimatu vytvářen větší tlak.

Studenti by měli více porozumět souvislostem probíhající změny klimatu a snahy tuto změnu zastavit a adaptovat se na ni, míní šéf neziskové organizace Tereza Petr Daniš, jenž s ministerstvem školství o posílení výuky týkající se klimatické změny jedná: „Studentům znalosti a představa o tom, jak by se sami mohli do ochrany klimatu zapojit,“ řekl pro deník Echo24.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
RNDr. Alexandr Vondra byl položen dotaz

dezinformace

Dobrý den, tvrdíte, že dezinformace existují. Můžete definovat tento pojem, protože to zatím nikdo v ČR neudělal, ale hlavně, že tato vláda pořád mluví o tom, jak se tu šíří a jak s nimi bude bojovat. A výsledek je takový, že jak sám říkáte, se tu řada lidí bojí pak narovinu říci to, co si myslí

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Ať žije Ukrajina.“ Střelec na Fica: Důkazy se kupí jeden za druhým

15:15 „Ať žije Ukrajina.“ Střelec na Fica: Důkazy se kupí jeden za druhým

Juraj Cintula, který spáchal neúspěšný atentát na slovenského premiéra Roberta Fica, podporoval pror…