Podle dřívějšího Chládkova vyjádření je hlavním problémem českého školství skutečnost, že děti z různých sociálních skupin fakticky nemají rovný přístup ke vzdělání. Systém podle něho neumí „sevřít nůžky" rozevřené podle sociálního rozvrstvení společnosti. Strategie proto předpokládá mimo jiné zavedení povinného posledního roku předškolního vzdělávání a posílení přípravných tříd. To by mělo přispět ke srovnání výchozích pozic dětí na začátku povinné školní docházky.
V rámci podpory kvality učitelů ministerstvo plánuje zavedení kariérního řádu pro učitele
Nerovnost se prohlubuje také kvůli příliš časné diferenciaci vzdělávacího systému, například výběrovým základním školám už na prvním stupni. V důsledku toho pak mají větší šanci děti s kvalitnějším rodinným zázemím, uvádí se ve strategii. Další rozdělení žáků přichází po pátém ročníku základních škol, kdy některé děti odcházejí na víceletá gymnázia. Podle strategie znovu nerozhoduje nadání samotných žáků, ale socioekonomický status jejich rodičů.
V rámci podpory kvality učitelů ministerstvo plánuje zavedení kariérního řádu pro učitele. Zvýšení platů pedagogů i nepedagogických pracovníků by však nemělo být navázáno jen na tuto novinku. Ministerstvo se po připomínce školských odborů zavázalo usilovat obecně o zvyšování finančních prostředků na mzdy. Státní rozpočet pro příští rok počítá se zvýšením učitelských platů o 3,5 procenta.
Zdroje na financování priorit
Ministerstvo by rádo mělo centrální dohled nad řízením vzdělávacího systému, který je vzhledem k různým zřizovatelům škol roztříštěný. Chládek proto plánuje na základě další novely školského zákona v roce 2015 zřídit Národní radu pro vzdělání. Ta by měla být apolitickým orgánem zajišťujícím kontinuitu změn ve vzdělávací politice bez ohledu na stranickou příslušnost ministra školství.
Přibližně padesátistránková strategie je koncepčním dokumentem, na který budou navazovat dílčí, rozpracované koncepce obsahující konkrétní kroky, jakými se změny budou zavádět do praxe. Ministerstvo v rámci připomínkového řízení doplnilo rámcovou představu o zdrojích, které by mohly být využity pro financování jednotlivých priorit.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp