Z akce českých muslimů: S lidmi páchajícími terorismus nediskutujeme, to je chyba. „Lze opustit islám bez trestu?“ zaznělo třikrát. Bez odpovědi!

06.01.2017 13:59

REPORTÁŽ Ze Súdánu znám devět rodin, kde se jejich děti sebraly – všichni vysokoškoláci – a jely do Sýrie za svým snem, za svou utopií. Nejely tam bojovat, ale postavit svou utopii o tom, jak má fungovat společnost. A nevíme, jestli tam někde ta utopie třeba nefunguje. Takhle o Islámském státu přemítá arabista Petr Pelikán. ParlamentnímListům.cz to řekl na konferenci „Společně proti terorismu“, kterou v Praze uspořádali čeští muslimové.

Z akce českých muslimů: S lidmi páchajícími terorismus nediskutujeme, to je chyba. „Lze opustit islám bez trestu?“ zaznělo třikrát. Bez odpovědi!
Foto: Jan Rychetský
Popisek: Přednáška Mohameda Al Otaibiho

„S lidmi, kteří páchají terorismus, nediskutujeme. A to je chyba, protože nemají možnost vysvětlit své činy. Islám se nezříká násilí. Opírá se o dva nezpochybnitelné prameny, tedy o Korán a sunnu. V nich najdeme hodně činů, které evropská společnost musí nutně označit za násilí či terorismus. Jiná otázka je, jestli můžeme dnešními měřítky posuzovat události, které se staly před patnácti sty lety,“ sdělil orientalista a honorární konzul Súdánu v Česku Petr Pelikán, když přednášel na konferenci Společně proti terorismu. Šlo o dost zajímavé setkání. Hovořili na ní muslimové o násilí a teroru.

Žádná izolace

Akce se po dva dny konala v honosném sálu Autoklubu České republiky a hned u vchodu si každý mohl požádat o fungl nový Korán s překladem jeho významu do češtiny. Brožurky jako Interpretace islámu, Džihád a další byly k mání jen tak na stole, kde leželo i nespočet hesel, jako Islám je proti terorismu a násilí či Terorismus nemá náboženství.

„Nejen my, ale celý svět je dnes zděšen z těchto zločinů a vražd, které jsou páchány ve jménu víry k dosažení politických cílů. Tyto zločiny deformují naše náboženství a ohrožují naši bezpečnost. Mnoho muslimů teď nerado mluví o svém náboženství a stalo se, že hodně sester nosících šátky se snaží vyhnout se používání hromadných dopravních prostředků,“ řekl mimo jiné na úvod Bader Eknaifith. Právě jeho centrum Alfirdaus společně s Muslimskou obcí kongres organizovalo. „Nesmíme dovolit, aby nás teroristické incidenty izolovaly od společnosti, v níž žijeme. Musíme se neohroženě bránit tomuto škodlivému jevu společně se všemi občany,“ dodal ještě.

Boží nebo Alláhovi bojovníci

Pak už se ke slovu dostal přední český arabista a analytik Pelikán, který konvertoval k islámu. „Činy husitů jsou stejné s tím, co dělá Islámský stát. Pokud by se v jejich písni Ktož sú boží bojovníci nahradilo slovo Bůh slovem Alláh, tak by ji mohli zpívat i bojovníci IS. Jde o totéž. IS anebo útočníci v Evropě se cítí být mudžáhidy, tedy bojovníky na cestě Boží. Mají spoustu předloh, podle kterých si své snažení omluví, ale je otázka, jestli jde o správný výklad,“ podotkl s tím, že i redakce francouzského satirického časopisu Charlie Hebdo byla vyvražděna ve jménu obrany proroka Mohameda. Tento čin podle něj mohl mít začátky v zabití básnířky Asma bint Marwan či židovského básníka Abu Afaka, které ve své době nařídil Mohamed kvůli jejich rebelským veršům.

Západní společnost založená na principech kolektivní smlouvy je prý velmi dynamická. „Není problémem jen soužití muslímů v Evropě s nemuslimskou většinou, ale i impakt Západu do muslimského světa, který mu vnucuje své ideje. Střet idejí probíhá desítky let i v OSN, řeší se různá pojetí lidských práv a terorismu, ale síla zemí islámského světa je malá. Možná všechno v budoucnosti převálcuje konzum. Před Vánocemi jsem byl v Sýrii s parlamentní delegací a viděl, jak se konzum a komerce šíří všude možně. Anebo si zažijeme obdobu třicátých let dvacátého století, přičemž namísto antisemitismu přijde hon na muslimy,“ sdělil.

Povídat si s vrahem?

„V Súdánu při ramadánu zhruba před patnácti lety mladý muž postřílel v mešitě desítky lidí. Hlavním důvodem ale bylo, že se chtěl pomstít, protože mu ve čtvrti, odkud pocházel, nechtěli zaslíbit holku, kterou miloval. Samozřejmě, že to mělo vnější nátěr, že šlo o terorismus ve jménu islámu, ale nebylo to tak. Dost často jde o jednání sociopatů, kteří se nezačlení do společnosti,“ dodal s tím, že je třeba znát pohnutky i těchto lidí. Nejlépe s nimi komunikovat.

ParlamentníListy.cz se ho proto zeptaly, jestli to není podobné, jako chtít po otci, aby mluvil s vrahem svého dítěte? „A je to až tak úplně nemožné, chtít to po otci? Vím, je to blbý, ale myslel jsem to spíš tak, abychom s těmi lidmi mluvili před tím, než se dopustí násilí. Neznáme jejich pohnutky, proč to dělají. Jak vlastně funguje Islámský stát? Nevíme. Ze Súdánu znám devět rodin, kde se jejich děti sebraly – všichni vysokoškoláci – a jely do Sýrie za svým snem, za svou utopií. Oni tam nejeli bojovat, ale postavit svou utopii o tom, jak má fungovat společnost. A nevíme, jestli tam někde ta utopie třeba nefunguje. Nemáme žádnou pozitivní zprávu o Islámském státě. Vše, co se prezentuje, je vždy jen nějaká zhůvěřilost.“

Teroristé jsou předpovězená sekta

Na konferenci vystoupilo hned několik odborníků na slovo vzatých, třeba politolog zabývající se extremismem a terorismem Miroslav Mareš, či hosté z Kuvajtu. Například odborník na islámské nauky z kuvajtské univerzity Mohamed Al Otaibi. Ten si postěžoval, že se všichni obracejí na islám jako na nepřítele lidstva, přitom v Koránu a hadísech je nespočet důkazů proti terorismu. „Islám zakazuje zastrašování. Islám zakazuje prodej zbraní při nepokojích a pobuřování. V Koránu se píše, že kdokoliv úmyslně zabije věřícího, bude jeho odměnou peklo. Mohamed prohlašoval, že kdo zabije kohokoliv, neucítí vůni ráje. Islám je náboženství milosrdenství,“ doplnil.

Podle něj nelze víc než miliardu muslimů ztotožňovat s tisíci či desetitisíci násilníky. Je třeba rozlišovat mezi islámem a muslimy. Teroristé jsou i v jiných náboženstvích, například Anders Breivik, při jehož útocích v Norsku zahynulo sedmasedmdesát lidí. „Prorok připravoval věřící na sektu, která bude prolévat krev, kaceřovat a zabíjet ve jménu náboženství. Je mnoho zdrojů, kde se o ní hovoří. Prorok prohlásil, že bude existovat až do soudného dne. Její název se bude měnit. Nyní jde o Daesh, před tím se jmenovali jinak. Vždyť tito lidé zabíjeli i Prorokovy druhy, tedy druhého a třetího chalífa. Nejnebezpečnější je, že používají islámské právo k ospravedlnění zabíjení,“ vysvětlil.

Opuštění islámu

Když přišla otázka, jestli může muslim opustit islám bez trestu a stát se ateistou, motal se kolem ní Al Otaibi jako kolem horké kaše. „Nevidím k tomu důvod, ale na této přednášce jsou mnohem důležitější věci,“ odpověděl poprvé. Otázka mu byla ještě dvakrát zopakována. „Řeší se islám, ale je spousta lidí, co odešli od buddhismu či křesťanství,“ odpověděl podruhé. „Kdo pozná islám, jaký je, tak jej nikdy nechce opustit. Každý najde v této víře uspokojení,“ odpověděl potřetí, takže vlastně ani jednou neodpověděl.

Jinak velmi zajímavá akce měla dvě chyby, které se dají rozvést právě na osobě Mohameda Al Otaibiho. Na konferenci měli vystupovat jiní islámští odborníci. Organizátoři nejspíš na poslední chvíli sehnali jiné, přičemž jméno doktora Al Otaibiho zkomolili, takže odborník na konferenci jakoby vystupoval s pozměněnou identitou. Tlumočník, který jeho slova překládal, jméno netřeba uvádět, byl tak špatný, že mu musel pomáhat arabista Pelikán a věty dovysvětlovat organizátor Eknaifith. Jako kdyby několik let žil v Česku, tři roky chodil na češtinu a pak se stal tlumočníkem. Překládal tedy jen velmi obecně a bez znalostí věci. Takže si nakonec reportér ParlamentníchListů.cz vhodil tři fíky do úst a „wa alejkum salam“, tedy „i s vámi pokoj“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

16:50 Zákaz Orbána v Bruselu neprošel. Konference NatCon pokračuje. Nový vývoj

V Bruselu se začátkem týdne konala Konference o národním konzervatismu (NatCon), tu se bruselské úřa…