Zajistil odcházející ministr dopravy Ťok opravdu nejlevnější variantu výběru mýta?

29.04.2019 13:32

Provoz současného systému ve vlastnictví státu by byl podle Kapsche levnější skoro o dvě miliardy než vládou vysněný nový satelitní systém.

Zajistil odcházející ministr dopravy Ťok opravdu nejlevnější variantu výběru mýta?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dan Ťok

7. března policie zasahovala na antimonopolním úřadu v Brně a v sídle firmy Kapsch, která provozuje český mýtný systém. Od té doby už utekly tři týdny a policie dodneška nikoho neobvinila. Přesto se některá média, premiér Babiš a odcházející ministr dopravy Ťok předhánějí v napadání a kritice rakouské firmy Kapsch. Často bez absolutní znalosti technologie a problematiky mýtného systému. Premiér Babiš, který bývá většinou na rozhovory dobře připraven, při kritice současného stavu výběru mýta neustále opakuje problémy Kapsche  při vyhlášení vítěze v roce 2006. Nikdo ho asi neinformoval, jak své výběrové řízení na Slovensku vyhrála společnost SkyToll, vítěz současného českého mýtného tendru, jinak by byl při vyjadřování opatrnější     

SkyToll provozuje mýtný systém na Slovensku od jeho zavedení v roce 2010. Do tendru na vybudování a provoz mýtného systému vypsaného v září 2007, který trval více než rok, se původně přihlásilo osm konsorcií. Nakonec zakázku na vybudování systému založeného na satelitní technologii a na jeho provoz na období 13 let získal SkyToll s nejdražší nabídkou po vyloučení ostatních uchazečů z tendru! Výsledek výběrového řízení vyvolal velkou nevoli ostatních účastníku soutěže, dlouhodobé soudní tahanice a ostrou kritiku médií. Kritizován je i fakt, že značnou část příjmů státu z mýtného v minulosti pohltily náklady na systém výběrů zmiňovaných poplatků, jak připomínala nedávno ČTK. Převažuje názor, že výběrové řízení v rámci tendru na vybudování mýtného systému bylo neprůhledné a že bylo zmanipulováno tak, aby zakázku získal předem dohodnutý vítěz. Vyřazení uchazeči podali celkem 13 protestů u antimonopolního úřadu a iniciovali zahájení sedmi soudních sporů u okresního soudu. I to je historie firmy SkyToll, vítěze na vybudování a správu českého mýta.

Ještě větším zarputilým bojovníkem proti Kapschi je odstupující ministr dopravy Dan Ťok. Naposledy rakouskou společnost nešetřil před pár dny v rozhovoru pro deník Právo. Tiskový mluvčí David Šimoník upozorňuje na nepravdy, které v rozhovoru zazněly, a nabízí pro svobodnou tvorbu názorů nejen čtenářů Práva i druhý pohled na situaci:

„Není pravda, že by stávající systém od Kapsch byl třikrát dražší, než nově vysoutěžený. Ministr Ťok manipuluje veřejností, když srovnává stávající mýtný systém s vysoutěženým. Zatajil veřejnosti, že stát v nové mýtné soutěži poptával jednodušší a méně uživatelsky komfortní mýtný systém. Při aplikaci nový, změkčených soutěžních podmínek, by stávající státní systém vyšel daňové poplatníky za deset let dokonce o dvě miliardy levněji, než je smlouva podepsaná panem Ťokem.

Není pravda, že by si Kapsch vybudoval nějaké zvláštní vztahy s politickou či mediální scénou. To by přece nebyl politiky a zejména médii nejkritizovanější firmou za poslední roky, což jasně dokazuje nezávislý mediální monitoring. Kapsch také odmítá náznaky ministra Ťoka, že by použil nějaké prostředky k dosažení cíle dál provozovat mýtné. Společnost zcela vylučuje, že by se v souvislosti s mýtem či mýtným tendrem dopustil kdokoliv ze zaměstnanců či vedení firmy jakéhokoliv protizákonného jednání.

Není pravda, že by společnost Kapsch usilovala o pád ministra Ťoka a pokračování v provozu mýta i po roce 2020. Kapsch jasně a veřejně deklaroval, že není právně možné, aby pokračoval v provozu mýta bez tendru. Kapsch ale upozorňoval zástupce státu, že je pro občany nejhospodárnější vysoutěžit provozovatele stávajícího mýta, které už poplatníci jednou zaplatili, a je plně funkční v majetku státu. Případně Kapsch navrhoval, aby stát začal plně provozovat svůj systém vlastními silami, jako je tomu v okolních zemích, jako je Rakousko, Polsko či Německo.

Zástupci společnosti Kapsch komentovali zcela transparentně nejen nehospodárnost postupu ministra dopravy Ťoka, ale zásadní chyby v mýtném tendru, jak směrem k veřejnosti, tak i k zástupcům státu. Setkávali jsme se opět neutajeně a předávali argumentaci zástupcům politických stran napříč Sněmovnou od ANO, přes ČSSD, ODS, Lidovce, Piráty, komunisty, SPD nebo Starostů a TOP09. Je naprosto nesmyslné, že pan Ťok napadá právě Piráty, kteří o schůzkách transparentně informovali. Ťok lže, když tvrdí, že na schůzkách mělo padnout, „aby se našla forma, jak pokračovat se stávajícím dodavatelem“. Zaměňuje to s faktem, že měl jako ministr zajistit další využívání stávajícího státního mýta a najít formu, jak pokračovat v jeho dalším využívání coby zainvestovaném státním majetku.

Není pravda, že by Kapsch usiloval o nějakou mimořádnou sněmovní schůzi k mýtu, na to firma samozřejmě nemá žádné prostředky, ani možnosti. Pokud poslanci uvažovali o schůzi ve Sněmovně s cílem dozvědět se jako zástupci občanů detaily mýtného tendru a vůbec řešení výběru mýta po roce 2020, je to jejich plné ústavní právo. Mimochodem bod Informace vlády o mýtném byl na pořadu schůze Sněmovny dlouhé měsíce, ale byl vládním hnutím donekonečna odsouván. Bál se snad ministr vysvětlovat své nehospodárné kroky v mýtném Poslanecké sněmovně?

Podle vyjádření premiéra Babiše si v průběhu mýtného tendru předvolali spolu s ministrem Ťokem na „kobereček“ na Úřad vlády předsedu ÚOHS Petra Rafaje a tlačili na něj, aby změnil rozhodnutí první instance jeho správního úřadu. Považuje pan Ťok za legální, že jako zástupce zadavatele ovlivňoval nezávislý dohledový orgán?

Je pan Ťok připraven vysvětlit veřejnosti, proč našel nejméně hospodárné řešení výběru mýta po roce 2020? Provoz stávajícího státního mýta by za změkčených podmínek vyšel na 8,9 mld. korun, proti Ťokem podepsaným 10,75 mld. korun. Kdyby stát soutěžil provozovatele svého mýtného systému, padla by cena ještě výrazně níž, možná až k 5 až 6 miliardám. Zpoplatnění silnic nižších tříd bylo účelovým manévrem ministra jak zbytečně stavět nové mýto na zelené louce za miliardy daňových poplatníků. Stát od něj hned po tendru ustoupil a zavádí nulové mýto, což znamená, že občané v regionech zaplatí provoz systému, ale nevybere se tam nic. Je to Kocourkov v podání nepolitického manažera a zítra končícího ministra Dana Ťoka za ANO,“ končí výčet nesrovnalostí v souvislosti s mýtem tiskový mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Už se jich nezbavíme.“ Farský zkoušel migrační pakt hájit. Nešlo to

8:15 „Už se jich nezbavíme.“ Farský zkoušel migrační pakt hájit. Nešlo to

O tom, co skutečně přináší schválený migrační pakt diskutovali v pořadu Události, komentáře zástupci…