Získali jsme exkluzivní fotky a návody, jak se v Praze obírají cestující taxíkem. V hlavní roli UBER

27.04.2017 18:01

Uber, často velmi jednoduchá, rychlá i levná forma cestování. Pozadí služby už ale tak světle nevypadá. Nevyjasněná legislativa, neprofesionalita řidičů a v neposlední řadě snaha, jak vydělat co nejvíce peněz. Ve výsledku zajištění, aby byla cesta co nejdelší. Zahraniční turisté nepoznají, že jedou třikrát delší trasu. Na její prodloužení totiž řidiči používají a sdílejí takzvané podkovy. ParlamentníListy.cz řadu z nich získaly.

Získali jsme exkluzivní fotky a návody, jak se v Praze obírají cestující taxíkem. V hlavní roli UBER
Foto: Ladislav Carda
Popisek: Prahou se prohnala protestní jízda taxikářů. Nelíbí se jim, že není magistrátem stanovena minimální cena za kilometr

Uber je americká společnost, umožňující objednání přepravy osobním automobilem. Služba umožňuje spotřebitelům zadávat žádosti o jízdu, které jsou následně předávány řidičům zapojeným do sítě Uber, kteří využívají svá vlastní auta. Uber funguje ve více než 300 městech po celém světě. Od roku 2014 jezdí v Praze a od letošního února i v Brně, kde byla ale už velmi brzy po svém vzniku soudně zakázána. Služba Uber vznikla pro zájemce o rychlý převoz jako levnější alternativa oproti dražší, oficiální taxislužbě a dala svým smluvním řidičům jednoduchý způsob, jak si přivydělat. Dnes je paradoxně Uber pod velkým tlakem za předražené jízdné, neprofesionálnost i minimální kontrolu svých smluvních šoférů. 
 
ParlamentníListy byly upozorněny na to, jak se řidiči snaží natáhnout svou cestu do takzvaných podkov. „Minulý týden prý sebrali jednoho zfetovaného na koksu, co řídil, další řidič měl být už dávno vyhoštěn z České republiky. Do toho mezi sebou sdílí fotky, jak nejlépe natáhnout trasu z bodu A do bodu B a mít z toho co nejvíce peněz,“ říká náš zdroj. 
 
Služba, jakou je Uber, může být beze všeho dobrý nápad. Přeprava na první pohled vypadá jednodušeji a rozhodně levněji než klasické taxislužby, ale mimo problémy s neprofesionálními řidiči naráží na mnoho dalších právních i daňových potíží. Možná i to je důvod, proč je Uber zakázán na tolika místech. Příkladem se jedná o Německo, Španělsko, Thajsko či Indii. 
 
I v Brně byl Uber po necelých třech měsících fungování zakázán rozhodnutím krajského soudu z důvodů porušování zákona, který upravuje taxi službu. „Před několika dny o tom, že je tato služba nelegální a její řidiči jezdí bez licence, rozhodl krajský soud. Zároveň vydal předběžné opatření, služba proto musí ukončit činnost na území města, dokud nebude fungovat v souladu s platnými zákony České republiky,“ oznámil minulý týden primátor města Brna Petr Vokřál.
 
 
Na názor ohledně této formy přepravy jsme se zeptali i pražské primátorky. „Uber zakazovat nechci, mým cílem je, aby začal plnit to, co jim nařizuje platná legislativa. Pokud bude ale jejich přístup stále stejný, tak nám nic jiného nezbude. Nerozumím tomu, proč tu mohou na jedné straně fungovat české služby, které vše potřebné splňují a rovně platí daně, a pak tu máme naprosto identickou službu v podobě Uberu, která nejenže neplatí daně a nesplňuje v podstatě žádné ze zákonem stanovených pravidel, ale navíc zaměstnává i řidiče, kteří nemají povolení k pobytu na území České republiky, porušují zákony a na Facebooku v uzavřených skupinách se řidiči Uberu chlubí tím, jak ‚oholili‘ turisty,“ řekla pro ParlamentníListy.cz pražská primátorka Adriana Krnáčová.
 
Několik takových „podkov“, úmyslně natažených tras, se nám dostalo do ruky. Zde jeden konkrétní příklad. Pokud se chceme dostat například z ulice Vlkovy na Praze 3 na pražské letiště, zaplatíme s Uberem 1385 korun. 
 
 
Pro představu jsme si cenu srovnali i s ostatními taxislužbami a Uber vychází rozhodně nejdráže. A to i přes skutečnost, že se chlubí svými nízkými cenami již od 9,90 za jeden kilometr.
 
 
Na mapce si nelze nevšimnout zvláštní trasy, která není úplně nejkratší, a tedy nejlevnější. Proč? „Tady může být vysvětlení více – buď  je to zácpa na silnici, kterou řidič objede, nebo to bylo pochybení řidiče, které lze nahlásit a cenu upravit i zpětně. Navíc jízda proběhla 1. 1. 2017 (31. a 1. jsou řidiči nejvytíženější, v takových případech fungují tzv. dynamické ceny. Dynamické ceny pomáhaji ke zvýšení dostupnosti služby. Tato jízda byla navýšena 5,4x. Cestující vždy tuto informaci dostane předem a musí ji odsouhlasit. Navíc cestující, pokud je jízda dražší, než odhad před jízdou, si vždy mohou stěžovat a jízdné může být upraveno. “ sdělila pro ParlamentníListy.cz Miroslava Jozová, tisková mluvčí společnosti Uber. Vysvětlení zní sice logicky, ale vzhledem k tomu, že máme k dispozici více takovýchto „podkov“, lze spíše mluvit o záměrném prodlužování tras a o úmyslném zdražování jízdného. 
 
Že není vše v pořádku, ukazuje i namátková kontrola, která byla podle našich informací provedena pražským magistrátem za účasti policie, celní správy a kontrolních pracovníků magistrátu. Z devíti řidičů bylo šest občany jiného státu, z nichž ve čtyřech případech byla ztížena komunikace z důvodu neznalosti českého jazyka. Ve dvou případech bylo zjištěno předražení (porušení zákona o cenách a nařízení magistrátu), v jednom případě byla přeprava uskutečněna bez koncese na taxislužbu. Sedm řidičů nemělo Oprávnění řidiče taxislužby a v osmi případech nebylo vozidlo evidováno jako vozidlo taxislužby.
 
 
 
 
 
 
 

 

reklama

autor: Barbora Richterová

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„To jste neměli vědět.“ Fiala v centrále CIA. Toto vyplavalo z minulosti

21:40 „To jste neměli vědět.“ Fiala v centrále CIA. Toto vyplavalo z minulosti

Když na jaře 2019 zavítal Andrej Babiš coby premiér do sídla CIA, vzbudilo to rozruch. Vyjádřila se …