Antonín Rašek: Obrana evropských hodnot, nebo defétismus?

10.05.2016 7:33

Evropa je zmítána krizí. Přiznávají to v podstatě všichni. Příčinou je migrace, terorismus, situace na Ukrajině a problémy eurozóny. Někteří kritici se domnívají, že jde o krizi hlubší, civilizační, krizi způsobu života.

Antonín Rašek: Obrana evropských hodnot, nebo defétismus?
Foto: Archiv
Popisek: Mapa Evropy

Za viníky jsou označovány zvláště vládnoucí elity. Jejich malá schopnost řešit narůstající problémy a přijmout perspektivní strategie vede i ke krizi světových a evropských institucí. Méně si kritici všímají nedostatečné občanské aktivity přinutit elity reagovat na situaci adekvátněji.

Při hledání východisek se operuje evropskými hodnotami. Ne snad že by se pro jejich ujasnění dělalo málo. I u nás bylo na toto téma uspořádáno nespočet konferencí a přednášek, publikováno mnoho studií a článků.

V diskusích a v politické praxi se evropské hodnoty zredukovaly na svobodu, zúženě pojatou solidaritu a lidská práva. Ty se nevyužívají ve prospěch evropských občanů, ale na podporu přijímání uprchlíků a kritiku autokratických vlád. Na sociální solidaritu a spravedlnost, bezpečnost evropských občanů a zvláště obranu způsobu jejich života se pozapomíná. A když se vzpomene, tak v odsuzující formě konzumentské podoby životního stylu.

Zatímco na varování bezpečnostních analytiků, že hrozí izraelizace evropských poměrů a ohrožení západní civilizace naši politici zprvu nereagovali, nebo se občas ozvala i poznámka o šíření poplašných zpráv, po pařížském teroristickém útoku se někteří v rozporu s převažujícím názorem lidí natolik s tímto faktem ztotožnili, jako by jej přijali za politický program.

Křesťansky motivovaný migrační program Angely Merkelové dohořívá

Stále častěji slyšíme, že si na nejrůznější omezení budeme muset zvyknout. Bohužel to říká i ministr obrany. Lidé si naopak přejí žít dosavadním způsobem života a měnit jej jen z vlastní vůle. Měli bychom se chovat tak, jak napsala v románu Psychopat Katerina Kaltsogianni: Po hlavě mi nikdo skákat nebude, po těle komu dovolím.

Ve světě se naštěstí objevují i reakce jiné. Barack Obama dal najevo, že lidstvo by se s terorismem v žádném případě smiřovat nemělo. I Francoise Hollande po teroristickém masakru řekl, že Francouzi se svého způsobu života vzdát nehodlají. A za několik týdnů to prokázali účastí na velkých shromážděních a koncertech.

Křesťansky motivovaný migrační program Angely Merkelové dohořívá. Podporu má už jen v severozápadní evangelické části Německa. Z Bavorska se ozývá stále silnější kritika a v bývalé NDR sílí proti přistěhovalcům odpor. Extrémisté SRN jen v minulém roce zaútočili na několik set ubytoven migrantů a došlo k téměř dvěma tisícům napadení migrantů. Nezdá se, že by tedy šlo o válečné uprchlíky, kteří by se chtěli vrátit do boji ohrožených zemí.

Podobně kriticky na iniciativu Angely Merkelové reagují i v dalších evropských zemích. Přístup středoevropských států k migrační politice přestává být terčem kritiky a začíná se přijímat jako vzor. Politická kariéra Angely Merkelové je zřejmě na sestupné dráze.

Evropské hodnoty si každý vykládá po svém

Objevila se nová bezpečnostní hrozba, která dlouhodobě doutnala a má v Evropě stále častější příčinu v nedostatečné anticipaci budoucího vývoje. Belgická vláda i vedení města Bruselu za benevolence EU a NATO připustily, aby se v sídle těchto dvou mocných organizací vytvořila stotisícová enkláva nedostatečně integrovaných etnik, která se nejen potenciálně mohla stát, ale fakticky stala líhní a zázemím teroristů.

Nelze se nezmínit o jedné ze základních příčin, proč džihádisté zaútočili právě v Paříži. Kdo ji jen trochu poznal a byl zároveň i v některé z ortodoxních muslimských zemí, tak pochopil, že snad s výjimkou Severní Koreje neexistuje rozdílnější způsob života. Paříž je prostě pohyblivý svátek. Není překvapením, když se Hemingwayův stejnojmenný román stal po více než půl století znovu bestselerem.

Evropské hodnoty si každý vykládá po svém. Možná je to správnější. Hlavně že se o nich vede demokratická diskuse. Poté to neznamená bezhodnotovost. Nejhorší je, když si někdo jejich výklad uzurpuje a polemizuje o nich povýšenecky v co nejobecnější podobě a bez sociálních vazeb.

Přijatelné jsou i ty nebo zvláště ty co nejkonkrétnější hodnoty, které nebrání vyznávat a užívat hodnoty jiné. O jejich reálné podobě a preferenci v praktickém životě rozhoduje v politické podobě demokratická volba při zachování a respektování práv menšinových.

Evropskými hodnotami v moderní době byly jako odkaz francouzské revoluce rovnost, volnost a solidarita. Americké hodnoty jako kontrapunkt nebo alternativa nezávislost, soběstačnost, peníze, úspěch, důvěra a tolerance. Jenže neplatí o nich villonovské a puškinovské Kdeže loňské sněhy jsou?

Základními hodnotami jsou zdraví a rodina

Na sociálních sítích se totiž můžeme také setkat s míněním, že "evropské západní hodnoty jsou expanze, válčení, zlodějna, dobývání, útlak, podrobování a vyvyšování se. Ty jsou prověřeny staletími."

Za pozornost stojí výrok: "Výraznou hodnotou Evropy je, že jako celek nemá hodnoty žádné. Hodnoty vznikají a jsou manifestovány pouze při sestupu dolů, k jedinci; ne při vzestupu nahoru.."

Desítky výzkumů hodnotových orientací našich občanů již od druhé světové války prokazují, že jejich základními hodnotami jsou zdraví a rodina; od listopadových událostí to poté také je práce, možnost zaměstnání. Ze žádoucích by to více měla být pozitivní kreativita. Z analýzy desítek zkoumaných hodnot lze také vyvodit, že rok od roku stejně jako v ostatní Evropě sílí hédonistická orientace lidí, to je žít a užít si. Dostává se to tak do stále ostřejšího protikladu se způsobem života jiných civilizační ch okruhů. Klíčovou až osudovou otázkou pak je, proč právě miliony jejich příslušníků směřují právě do Evropy a jaké to může mít důsledky.

Před pár dny se v televizi objevil film pro pamětníky West Side Story. Děti portorických přistěhovalců se tu perou s dětmi polských přestěhovalců. Multikulturalismus 1959!

V Praze měl tento film premiéru v roce 1973. Tehdy jsme vnímali jen Bernsteinovu muzikálovou hudbu. Mnohým televizním divákům dochází druhý význam až nyní.

Jeden z přátel mi poslal tuto story: Potopa světa má začít do dvou dnů. Svět zachvátila panika. Lidé se ze zoufalství vracejí ke starým vírám, zaplňují chrámy a modlitebny a prosí Boha o záchranu. Stařičký rabín vstoupí do synagogy plné lidí, které nikdy předtím neviděl, jak s hlavami pokrytými modlitebními šálami kývají sebou sem a tam a přeříkávají jednu modlitbu přes druhou. „Zbláznili jste se, mrhat čas modlením?" vykřikne na ně. „Zbývá vám osmačtyřicet hodin naučit se, jak žít pod vodou!"

Ještě stále máme volbu.

Autor je sociolog.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…