V době totalitního režimu čeští političtí činitelé, zvláště jeho ideologičtí vůdci, často užívali slov „opak je pravdou“ a politicky nevzdělaným občanům vše následně „vysvětlili“. Náš posttotalitní režim se za dvacet let své existence u evropských civilizací demokracii příliš nepřiučil. Pokračuje v silové politice stalinsko-maovského typu. Zatím sice bez sekání hlav, ale nejen bez náležitého „vysvětlení“, ale také bez existence žádoucí morální a hmotné odpovědnosti státních činitelů jako účinné profylaxe korupčního prostředí.
Důvodem sankce ve výši 535 milionů jsou chyby ve třech výběrových řízeních na nákup a provoz informačních technologií z let 2005 až 2011. Ministerstvo podle úřadu některé uchazeče diskriminovalo. Kvůli těmto tendrům už dříve podal trestní oznámení Nejvyšší kontrolní úřad, případem se zabývá policie. "Došlo k neoprávněnému použití prostředků státního rozpočtu. Kontrolovaný subjekt porušil ustanovení zákona o veřejných zakázkách," citovala televize ze zprávy finančního úřadu. Jeden z uchazečů o zakázku byl například podle úřadu údajně vybrán bez řádné soutěže, v jiném případě byly podmínky šity na míru některým kandidátům. Ministerstvo se proti pokutě odvolalo. "Opravdu nás to překvapilo. Z našeho pohledu bylo všechno v pořádku, proběhlo standardní výběrové řízení," řekla ČT mluvčí MZe ČR.
Také podle trestního oznámení, které loni v lednu podal Nejvyšší kontrolní úřad, chybovalo ministerstvo při tendrech na nákup a provoz IT za více než miliardu korun. Případ vyšetřuje protikorupční policie, zhruba do měsíce se detektivové rozhodnou, zda v kauze někoho obviní, uvedla ČT. Zda detektivové a policie někoho obviní či neobviní, to už u nás známe z kauz Gripen, Pandur, IT skandálů, outsourcingových ministerských zakázek, neoprávněného čerpání Evropských fondů etc. Za těchto a jiných daností nelze nepřipomenout sdělení J. Gintera v deníku Právo 8. 11. 2012, že: „Stát už není schopen přijímat zákonné normy, které by pak sám dokázal uvádět do praxe, kontroloval jejich uplatňování a sám je dodržoval“. Před šedesáti právníky, advokáty a soudci to v Praze na odborné konferenci o vymahatelnosti práva v ČR prohlásil předseda Nejvyššího správního soudu Josef Baxa. Občané věří, že jsou to nepochybně trestně právní instituce, které odpovídají za škody způsobené výkonem veřejné moci, ať je to nezákonné rozhodnutí nebo nesprávný úřední postup. Pokud však očekávaný zákon o státní službě nenastolí nezbytnou míru mravní či hmotné odpovědnosti za rozhodování politických a státních činitelů, zůstane jejich vzájemné sankcionování jen herní obdobou poslední prezidentské amnestie. Role policie a soudů? Zřejmě vydrží oblíbená floskule „případ odložen pro nezjištění pachatele“, jakkoliv naše kmotry a šíbry všichni obvykle dobře znají. Ostatně finančí policie byla pro jistotu Ivánkem včas rozprášena. No a irelevantních judikáty českých soudů, ty často h hrůze občanské veřejnosti prokazují, že v ČR jsou stát, pravda, právo a spravedlnost nefunkční, nevymahatelné.
Závěr k uvedeným faktům není příliš složitý. Občan, pokud má ještě stále plný nákupní vozík, se již na nic neptá, „on ví“. Proto jich 40% k volbám nechodí. Pokud by existovala responzibilita GO i NGO za právo spravedlnost při účinných forenzních auditech typu cost benefit analyzis, doplňovaných o poznatky stále absentujícího "managementu zdola", takto obligátního rysu deliberativní demokracie, nebyly by nezbytné občanskou veřejnost ohlupovat ani demonstrativními sankcemi typu "z kapsy do kapsy". Za co nás občany, vy úředníci, máte?
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz