Antonín Ticháček: Stát umí "profláknout" miliony v komoditách i v korunách

29.06.2015 19:32

Responzibilita státu není jen věcí hospodaření s dotačními tituly EU, ale především věcí poctivé správy veřejného majetku a finančních prostředků státu.

Antonín Ticháček: Stát umí "profláknout" miliony v komoditách i v korunách
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Moto: Salus rei publicae, suprema rex - blaho vlasti budiž nejvyšším přikázáním.

Je přitom  všeobecně uznávanou skutečností, že "Evropské elity nenesou za svá rozhodnutí pražádnou odpovědnost, zatímco v prostředí globalizovaného 21. století mnohé členské státy Unie chřadnou a nestíhají čelit houževnaté konkurenci z jiných koutů světa. Limitace myšlenek ostatních a nenaslouchání je "diagnózou" nemocného způsobu rozhodování“.(Hodač, Lacina, Strejček: Evropské křižovatky, 2014, ISBN 978-80-7485-018-9).

Časový sled nemravného, nekalého státního hospodaření dokládám řadou tiskových sdělení a citací, ale i poznatky a zkušenostmi multidiscilinární skupiny odborníků.

Mléko za miliardu se propadlo do země

V Česku zmizelo mléko za miliardu, údajně chybí v evidenci. Pro stát by to mohlo mít nemilou dohru vBruselu. Výroba mléka je totiž omezená kvótami a každé překročení Evropská unie tvrdě pokutuje. „My ta čísla prověřujeme,“ uvedl Deníku ministr zemědělství Petr Gandalovič. „Důležité ale je, že loni tady byli experti Evropské komise na kontrolní misi, která se týkala právě dodržování kvót. Mise pro nás skončila úspěchem, nic nám nevytkli, ani se nevyskytly žádné problémy. My vtuto chvíli máme pocit, že pravidla nejsou porušována a že by mohlo dojít k „překryvu“ hlášení a podobně,“ myslí si Petr Gandalovič.Jeho názor potvrzuje i Státní zemědělský intervenční fond, který hlídá dodržování kvót. "Systém evidence mléčných kvót je založen na informacích, které měsíčně zasílají schválení odběratelé (mlékárny a odbytová družstva). Tytoinformace jsou křížově vzájemně kontrolovány. Doposud jsme od žádného subjektu neobdrželi informaci, že by docházelo k porušovaní pravidel,“ uvedl Vilém Frček, mluvčí fondu.Vloni Evropská komise za překročení kvót sankcionovala sedm zemí, včetně soudního Rakouska a Německa. Dohromady musely zaplatit pokutu 5,5miliardykorun.Například vroce 2006Česko za obdobný prohřešek zaplatilo pokutu ve výši 150 milionů korun. Tehdy šlo opřekročení kvóty o17 milionů litrů mléka. Nyní by se ale mohlo jednat nejméně o pětinásobek, o více jak sto milionů litrů (Deník .cz,19.2 2008)

Dojivost roste

Krav je méně, mléka máme více. Od doby, kdy Česko vstoupilo do EU, počet dojnic klesl o pětinu, produkce mléka ale díky moderní technologii vzrostla. Stavy dojnic v České republice během doby, kde je členem EUklesly takřka o pětinu na loňských 373 tisíc. Produkce mléka přesto mírně vzrostla na 2,77 miliardy litrů.

Důvodem je výrazný nárůst užitkovosti. Vyplývá to z aktuální komoditní karty ministerstva zemědělství .Zatímco rok před vstupem Česka do EU v roce 2003 činila průměrná roční dojivost na 5762 litru na krávu, loni to bylo již 7443 litru, bezmála o třicet procent více. Užitkovost se tedy rok od roku zlepšuje.(Aktuálně.cz, 6.3.2014). Taktně se mlčelo k trendu nárustu příčin vyřazování krav v Kontrole užitkovos v indexu 40,4 / 43,4 v letech ,2008/2013. Bylo tomu tomu tak v převaze pro "ostatní zdravotní důvody", jimiž je označován především hepatorenální syndrom a kondiční marasmus, důsledků zhoršeného metabilizmu dojnic s vysokou užitokovostí (ČMSCh,a.s., Ročenka 2013) .

Přiznání vlády a NKÚ

Premiér Sobotka sdělil již po půl roce koaliční vlády , že "v rámci šetření, ale i rozdávání byli nalezeni kostlivci a nehospodárnosti za dvě miliardy, ale také přiznány odměny úředníkům, kteří kabinet vyplatil ve výši 155 milionů Kč za šest měsíců". (Právo,12.7.20014, „Ministři ČSSD našli kostlivce za dvě miliardy, vyplatili milióny"). Také Nejvyšší kontrolní úřad v rámci systémových kontrolzjišťoval, jak si vedl stát, resp.Ministerstvo zemědělství ve vedení účetnictví, sestavení účetní závěrky a finančních výkazů za rok 2013, jakož i zda při sestavení závěrečného účtu postupovalo v souladu s právními předpisy.V účetní závěrce kontroloři zjistili nesprávnosti v celkové výši 14,3 milionu korun. NKÚ se ke spolehlivosti údajů účetní závěrky Ministerstva zemědělství za rok 2013 nevyjadřuje. Jak už opakovaně upozornil ve svých předchozích kontrolních závěrech, předpisy upravující účetnictví organizačních složek státu jsou v některých oblastech nejednoznačné a nejasné. U Ministerstva zemědělství kontroloři vyčíslili oblasti zatížené těmito nejasnostmi v roce 2013 na 64 miliard korun, což je 64násobek stanovené hladiny významnosti. Možnost vyjádřit se ke spolehlivosti údajů účetní závěrky tak byla ve významném rozsahu omezena.  Kontroloři dále zjistili opakované nedostatky v obsahu i rozsahu údajů zveřejňovaných v závěrečném účtu této kapitoly státního rozpočtu a v účetní závěrce také nesprávnosti v celkové výši 14,3 milionu korun českých. NKÚ se ke spolehlivosti údajů účetní závěrky Ministerstva zemědělství za rok 2013 nevyjadřuje. Jak však NKÚ již opakovaně upozornil ve svých předchozích kontrolních závěrech, předpisy upravující účetnictví organizačních složek státu jsou v některých oblastech nejednoznačné a nejasné.

Agrární analytik hodnotí

Agrární analytik Petr Havel vkvětnu 2015 sděluje, že "uveřejněná odpora produkce mléka ve výši jedné miliardy je (snad) krok správným krokem Pokud existuje v českém i evropském zemědělství nějaká základní komodita, která si (nejen) aktuálně zaslouží větší dotační pozornost, pak je to zcela nepochybně mléko.

V naší zemi je k tomu ještě o pár důvodů více než jinde. Ne každý ví, že mléku svým způsobem nějaké peníze navíc dlužíme jak z minulosti, tak vlastně i z přítomnosti. Systém takzvaných jednotných plateb na plochu, který uplatňovala ČR po celé minulé rozpočtové sedmileté období EU, a který uplatňuje i nadále, totiž v praxi znamená, že se – velmi zhruba řešeno – dotuje více pěstování obilí a řepky například na úkor mléka. Řada zemí přitom místo plošných hektarových podpor uplatňovala a uplatňuje systém komoditních podpor, který je složitější, ale reálněji zhodnocuje komoditní specifika a obecně živočišnou produkci".

Program rozvoje venkova 2014 -2020

Evropská politika rozvoje venkova se neustále vyvíjí, nebyla schopna reflektovat specifickou problematiku venkovských oblastí. Nejnovější reformy včetn RIS 3 ( Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation),  které doprovázejí rozsáhlejší přepracování Společné zemědělské politiky EU (SZP), byly zvelké části dokončeny vprosinci 2013. Poté byly přijaty základní právní akty pro sedmileté období Rozvoje venkova 2014-2020. Vsouladu se strategií Evropa 2020 a celkovými cíli SZP byly pro toto období stanoveny tři dlouhodobé strategické cíle politiky rozvoje venkova EU: zvyšovat konkurenceschopnost zemědělství, zajišťovat udržitelné hospodaření s přírodními zdroji a opatření v oblasti klimatu a dosáhnout vyváženého územního rozvoje venkovských hospodářství a komunit, včetně vytváření a zachování pracovních míst.EK EU ( Rozvoj venkova 2014-2020, Agri dotace 15.4.2015).

Komentáře netřeba k tomu, že MZe ČR plánuje v daných přípravách PRV na  Odboru výzkumu, vzdělávání a poradenství ve spolupráci s Odborem Řídicí orgán PRV zahájit v červenci 2015  příjem žádostí kakreditaci vzdělávacích subjektů (tisková zpráva 29.5.2015), aniž přijalo návrhy skupiny odborníků na pracovní setkání ve věcech komplexního odborného provozního poradenství na principu prevence, či edukačních (ne)účinností.

Závěr

Obecný prospěch (, public goods) agrárního sektoru byl a je je prioritou všech našich vládních programů za posledních 25 let. Je proto nejen věcí responzibility vlády,  ale i  záležitostí občanů a multidisciplinární skupinou odborníků navrhovaného  "Komplexního odborného provozního poradenství na základě analýzy rizik a na principu prevence v gesci státu“, kterým jsou reflektovány nejen zásady EK EU pro PRV 2014-2020, ale  kterým vyslovujeme také potřebu resystemizace odborných provozních poradenských služeb.

Důrazně proto informuji občanskou veřejnost veřejnost, že návrhy skupiny aagrárních  odborníků na potřebu zásadní resystemizace v poradenství a v edukaci jsou pro  plnění RIS 3 a PRV 2014-2020zásadní nezbytností.  Naše pracovní skupina se k agrární, potravinářské, rurální, a edukační problematice vyjádřila svými stanovisky již v draftech 3,4 ze dne 15.1.2010, které zůstaly bez účiné reflexe.

České odborné provozní poradenství pro náš agrární sektor nejen že není prioritně  zaměřeno na celospolečesné potřeby, public goods, ale není ani nezávislé, nestranné a provozně efektivní. Navíc není ani pro všechny praktikující zemědělce finančně a geograficky dostupné a neodpovídá celospolečenským potřebám racionálních působností na principu prevence. Není tak vytvořeno žádoucí klima pro naši konkurenceschopnost v poměrech EU i ve světě, jsou deklasovány naše tradice vyspělé, konkurenceschopné středoevropské země.

Pro autora příspěvku, ale i pro většinu občanské veřejnosti  platí, že naši vyvolení si nikdy dost neuvědomovali, že :

„Náš život je jediným předmětem na tomto světě, který nemůžeme považovat za své soukromé vlastnictví, neboť jsme ničím nepřispěli k jeho vybudování. Byl nám jenom propůjčen s povinností odevzdat jej potomstvu rozmnožený a zdokonalený. Mají proto vrstevníci a ještě více naše potomstvo právo žádat vyúčtování našeho života. ( Tomáš Baťa, Úvahy a projevy , Institut řízení, Praha 1990).

Proto je pro  nás věcnou občanskou povinností a odkazem, abychom se hlásili k požadavku Holešovské výzvy Václava Prince z Č Budějovic požadující, že: 

„Občané by měli zastavit tuto vládu, parlament, prezidenta  v dalším v rozkrádání státního majetku a zadlužování této země“. (http://holesovskavyzva.zacit.cz/).

Je tomu tak nejen pro uvedenou faktografií, ale i pro krizový stav managementu agrárního sektoru, pro čtvrstoleté průkazné  zpronevěřování majetku a prostředků státu v neprospěch nás i našich budoucích. 

Ticháček Antonín, mluvčí multidisciplinární skupiny odborníků 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

15:22 Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

Na 1. května 2024 připadá 20. výročí našeho vstupu do Evropské unie. Náš veřejný a mediální prostor …